نماد آخرین خبر

نقل و انتقالات؛ پول‌ها به جیب چه کسانی می‌رود؟

منبع
جام جم
بروزرسانی
نقل و انتقالات؛ پول‌ها به جیب چه کسانی می‌رود؟

جام جم/ فصل نقل‌و‌انتقالات فوتبال ايران روزهاي عجيبي را سپري مي‌کند. با اين‌که کار برخي تيم‌ها مثل پرسپوليس در نقل‌و‌انتقالات تقريبا تمام شده و آنها فهرست فصل آينده خود را با جذب 7‌بازيکن جديد بسته‌اند، اما هنوز تعدادي از باشگاه‌ها، مثل تراکتور يا فولاد، وارد پنجره نشده‌اند؛ آن هم در فصلي که انصافا هيچ ستاره‌اي در ليگ معرفي نشد.

اکثر بازيکناني که انتظار مي‌رفت، ستاره بودند مثل وحيد اميري، مهدي ترابي، محمد محبي، مهدي قائدي، علي کريمي، اميد نورافکن و... اما در مجموع ليگ بي‌کيفيتي را پشت سر گذاشتيم و تبعات آن، همين کسادي در بازار نقل‌و‌انتقالات است. با اين حال، اتفاقات عجيبي هم پشت پنجره نقل‌و‌انتقالات رخ داده که خواندن بخشي از آن جالب است. به دليل شکايت احتمالي بازيکنان و باشگاه‌ها، مجبوريم به نام آنها اشاره‌اي نکنيم و نزد خودمان محفوظ باقي بماند.
قرارداد در جگرکي
يکي از فوتباليست‌هاي نامدار کشورمان براي آن که با سرمربي تيم جديد خود به توافق برسد، مجبور شد به يک جگرکي برود! اين اتفاق عجيب در حالي رخ داد که بازيکنان معمولا در دفتر باشگاه‌ها يا نهايتا در دفتر يکي از مديران باشگاه در جاي ديگري غير از فضاي فوتبالي قرار مي‌گذارند اما علاقه يک مربي به دل، جگر، قلوه و خوش‌گوشت باعث شده اين بازيکن براي توافق، به جگرکي برود. البته اين توافق، نان و آب حسابي هم داشت زيرا قرارداد اين بازيکن نسبت به فصل قبل، يک و نيم ميليارد بيشتر شد.
بازيکني که 3 ميليارد گران شد
مهاجم يک تيم تهراني، به تازگي به تيم ديگري رفته و هواداران تيم جديد از جذب اين بازيکن خيلي خوشحال هستند. البته شنيده مي‌شود قرارداد اين بازيکن نسبت به فصل قبل 3 ميليارد افزايش يافته است. در ليگ قبلي، مهاجم ياد شده فقط 500 ميليون تومان قرارداد بسته بود که به خاطر جدايي مجبور شد 10 درصد از پول قرارداد را هم ببخشد، اما حالا 3 ميليارد تومان گرانتر شده و به تيم جذاب‌تري نقل مکان کرده است. با اين نشانه‌ها، شايد نام اين بازيکن را پيدا کرده باشيد!
خودم اسپانسر مي‌آورم!
ماجراي بعدي به يک مربي جوان اختصاص دارد. اين مربي به مديران يکي از باشگاه‌هاي مطرح ايران قول داده در صورتي که سرمربي آن تيم شود، اسپانسر 25‌ميليارد توماني مي‌آورد تا مشکلات مالي را از بين ببرد. البته همه مي‌دانند که وظيفه يک مربي، فقط مباحث فني است و اگر شايستگي فني داشته باشد بايد به جرگه مربيان ليگي اضافه شود، اما وضعيت اين مربي متفاوت است و با زور اقتصادي دوستانش قصد نزديک شدن به نيمکت يکي از تيم‌هاي ليگ‌برتري را دارد.
يک قرارداد براي 8 نفر!
عجيب تر از همه، قرارداد يک بازيکن کاملا معمولي با يک باشگاه بزرگ است که جيب 8نفر را حسابي پر کرد. اين بازيکن در فصل قبل تنها 11 بار براي تيمش به ميدان رفته بود اما حالا به عنوان يک ستاره و با کلي تبليغ وارد يک باشگاه بزرگ و پرستاره شد آن هم با قراردادي به مبلغ 3 ميليارد و 250 ميليون تومان. جالب اين‌که از اين مبلغ تنها 70‌درصد به بازيکن مي‌رسد و در 30 درصد ديگر، 7 نفر شريک هستند. از مديربرنامه‌ و وکيلش گرفته تا مربي تيم پيشين، مربي تيم جديد و دو مدير باشگاهي به همراه يک واسطه. اين اتفاقات فقط در فوتبال ايران رخ مي‌دهد.
قرارداد 10‌ميلياردي
يکي از بازيکنان معروف ليگ‌برتر که معمولا چهره‌اي شاکي دارد ، در مذاکره با باشگاهش توانست قراردادي عجيب و غريب امضا کند. او که سال گذشته با باشگاه توافق سه ميلياردي کرده بود، امسال رقم قرارداد خود را به 10 ميليارد تومان رساند! افزايش 7 ميلياردي قرارداد او شاهکاري بود که به دست مديران باشگاه رقم خورد. جالب اينجاست به آقاي بازيکن گفته‌اند به جاي بخش عمده‌اي از پولش مي‌توانند به او يک واحد آپارتمان در يکي از مناطق خوب تهران بدهند. بازيکن هم قبول کرده است. در قرارداد هم تنها رقم پرداختي را ذکر کرده‌اند و سند زدن خانه به نام او در قرارداد ذکر نشده است.
پورسانت بالا رفت
معمولا به اين شکل است که ايجنت و مديربرنامه‌ها تنها صاحب 10درصد از کل مبلغ قراردادها مي‌شوند و اين مبلغ به صورت معمول از قسط اول باشگاه به بازيکن پرداخت مي‌شود تا مشکلات حقوقي پيش نيايد اما براي اين فصل و با توجه به قانون جديد نقل‌و‌انتقالات که حضور بازيکنان و مربيان خارجي را ممنوع کرده، پورسانت‌ها هم دچار تغيير شده است. مثلا بازيکني که فصل قبل قرارداد 900 ميليون توماني داشت، به ايجنتش تنها 90 ميليون رساند اما امسال با قراردادي 2 ميليارد و 600 ميليوني به تيم ديگري رفته و پورسانتي که به ايجنتش مي‌رسد، بيش از 35 درصد بالا رفته است. حالا اين فرد چيزي نزديک به 750 ميليون تومان از کل قرارداد بازيکن خود درآمدزايي کرده است!
ماجراي يک فسخ غيرقانوني
بازيکني که هميشه سعي مي‌کند نشان با‌غيرت و با‌تعصب داشته باشد و به هواداران نزديک شود، دست به کاري غيرقانوني زد. او که با باشگاهش يک سال ديگر و به ارزش 5/2ميليارد تومان قرارداد داشت، با استفاده از رابطه دوستانه‌اش با آقاي مدير، قرارداد جديد امضا کرد! حالا رقم قرارداد جديد چقدر است؟ 5 ميليارد تومان!
از 150 به يک ميليارد
يکي از بازيکنان جوان تيم پايتخت که اگر در خيابان راه برود هيچکس او را نمي‌شناسد، قرارداد خود را ميلياردي کرد. اين بازيکن زياد فرصت بازي پيدا نمي‌کرد و به همين خاطر سال گذشته قراردادي به ارزش 150 ميليون تومان داشت. حالا اما مقابل دستمزد او رقم يک ميليارد تومان تايپ شده است!
به جاي پول ماشين مي‌دهند!

يکي از مدافعان ليگ‌برتر که خيلي زود چم و خم فوتبال را ياد گرفته و البته مي‌داند آقاي مديرعامل باشگاه آدم بي‌تجربه‌اي است، کلک جالبي زد. او ابتدا قرارداد 800 ميليون تومان خود را فسخ کرد و در موضع قدرت قرار گرفت. سپس با منت پاي ميز مذاکره رفت و رقم قراردادش را به 3 ميليارد(بدون آپشن‌ها) رساند! باشگاه هم به او پيشنهاد کرده اگر بخواهد به جاي بخشي از مبلغ مي‌توانند به او خودرو بدهند.
پيشنهاد عجيب و غريب
يکي از باشگاه‌هاي بزرگ ليگ‌برتر براي جذب دو ستاره يکي از تيم‌ها، پيشنهاد چشمگيري به آنها داد. با‌خبر شديم اين باشگاه به يکي از بازيکنان گفته بود 10 ميليارد به او مي‌دهد و به ديگري هم گفته بود يک ميليون و 300 هزار دلار به حسابش واريز مي‌کند! منتها تلاش‌هاي باشگاه مذکور به نتيجه نرسيد و آن دو بازيکن ايران را ترک کردند.
10 ميليارد نه، 3 ميليارد
يکي از بازيکنان ليگ‌برتر که زياد معروف نيست اما گلزن خوبي است، در مذاکراتي که با يکي از باشگاه‌ها داشت صداي يکي از مربيان را براي آنها پخش کرد.
در اين پيام صوتي آن مربي به بازيکن مذکور تاکيد مي‌کرد اگر به فلان باشگاه بيايد 10 ميليارد به او مي‌دهند! آن بازيکن در ادامه گفت منتها چون برادرش عاشق رنگ خاصي است، دوست ندارد به آن باشگاه برود و در نهايت با سه ميليارد به باشگاه مورد علاقه برادرش منتقل شد! همين باشگاه موفق شد با 3 ميليارد و 700 ميليون يکي از بازيکنان چپ پا را جذب کند که در بازار مشتري 5 ميلياردي هم داشت.
قرارداد 10‌ميلياردي
يکي از بازيکنان معروف ليگ‌برتر که معمولا چهره‌اي شاکي دارد ، در مذاکره با باشگاهش توانست قراردادي عجيب و غريب امضا کند. او که سال گذشته با باشگاه توافق سه ميلياردي کرده بود، امسال رقم قرارداد خود را به 10 ميليارد تومان رساند! افزايش 7 ميلياردي قرارداد او شاهکاري بود که به دست مديران باشگاه رقم خورد.
جالب اينجاست به آقاي بازيکن گفته‌اند به جاي بخش عمده‌اي از پولش مي‌توانند به او يک واحد آپارتمان در يکي از مناطق خوب تهران بدهند. بازيکن هم قبول کرده است. در قرارداد هم تنها رقم پرداختي را ذکر کرده‌اند و سند زدن خانه به نام او در قرارداد ذکر نشده است.

مديربرنامه عوض شد، قرارداد رشد کرد
يک مدافع ديگر هم در فوتبال داريم که فصلي پر از جنجال و درگيري را سپري کرد و در پايان، با تيمي که در آن حضور داشت، تمديد قرارداد کرد.
او اين طور در رسانه‌ها عنوان مي‌کرد که از يک باشگاه متمول قطري پيشنهاد دارد آن هم در شرايطي که در هفته‌هاي پاياني ليگ، اخراج شده و حق تمرين در کنار ساير بازيکنان را نداشت. اين بازيکن وقتي فهميد مديربرنامه‌هايش نمي‌تواند قرارداد او را چند برابر بالا ببرد، مديربرنامه ديگري را استخدام کرد. ايجنت جديد، به دفتر باشگاه رفت و گفت: «من قرارداد تک تک بازيکنان‌تان را مي‌دانم. اگر اين مدافع را مي‌خواهيد، بايد با او قرارداد دو ساله به مبلغ 8ميليارد تومان امضا کنيد. غير از اين باشد، بازيکن من به قطر مي‌رود.» مديران باشگاه هم از ترس جدايي بازيکن ياد شده، فورا قرارداد را امضا کردند تا اين مدافع پس از تغيير مديربرنامه‌هايش، حسابي پولدار شده و قراردادش تا 4ميليارد و 500 ميليون تومان رشد کند.
قرارداد رويايي آقاي گلر
يکي از گلرهاي معروف ليگ‌برتر که فصل گذشته عملکرد نسبتا خوبي داشت، به ناگهان 5‌ ميليارد تومان روي رقم قراردادش گذاشت. روز اول او تصور نمي‌کرد مشتري 6‌ميلياردي داشته باشد ولي در چشم به هم زدني، مشتري دست به نقد را روبه‌روي خود ديد و قرارداد رويايي‌اش را امضا کرد.
پيشنهاد علي کريمي؛ 25 ميليارد براي دو فصل
خبرهاي رسيده از داخل باشگاه استقلال حکايت از آن دارد که علي کريمي به استقلال پيشنهاد دو‌ساله براي تمديد قرارداد داده و براي هر فصل هم 12/5ميليارد تومان درخواست کرده است. کريمي به مديران استقلال پيام داده باشگاه الخور حاضر است براي فصل جديد 550هزار دلار به او بدهد و حاضر است 12/5ميليارد بگيرد و در استقلال بماند. رقم قرارداد دو ساله او به 25 ميليارد تومان مي‌رسد و مي‌تواند يک رکورد در فوتبال ايران باشد. مددي، معاون باشگاه استقلال هم نسبت به درخواست مالي کريمي واکنش نشان داده و گفته است: «مبلغي که علي کريمي مي‌خواهد، جزو مبالغ نادري است که در فوتبال ايران پرداخت مي‌شود.»
هافبک دفاعي فصل گذشته استقلال اما در واکنش به اين حرف گفت: «تکذيب مي‌‎کنم. من اصلا مددي را نمي‌شناسم که بخواهم با ايشان حرفي داشته باشم و مذاکره کنم. اگر قرار به مذاکره باشد بنده فقط با مديرعامل باشگاه صحبت مي‌کنم. بعد از فينال جام‌حذفي بنده نه با کسي مذاکره‌اي کردم و نه با کسي حرفي زدم حتي مصاحبه‌اي هم در خصوص شايعات اخير از من نديده‌ايد. ايشان با عشق مصاحبه، هر روز يک مطلبي در خصوص من انعکاس مي‌دهد. بنده فقط مکالمه‌اي با آقاي سعادتمند داشتم.» البته بعدازظهر ديروز خبر آمد که علي کريمي با استقلال به توافق مالي نرسيد و از اين تيم جدا شد.
سقف 4 ميلياردي
از سال گذشته تا امسال رقم قراردادها به شکل چشمگيري افزايش پيدا کرده است. به همين خاطر يکي از بازيکنان معروف ليگ‌برتر که قرارداد دو ميليارد توماني با باشگاهش داشت، حالا درخواست جديدي مطرح کرده است. اين بازيکن که از رقم قرارداد رفقايش در تيم رقيب با‌خبر شده، از باشگاه بين 8 تا 10 ميليارد تقاضا کرده ولي تا اين لحظه به بن‌بست خورده است. مدير باشگاه گفته با توجه به سقف 4 ميلياردي نمي‌توانند بيش از اين امضا کنند و البته او قول داده آپشن‌هايي در قرارداد بگذارند تا رقم دستمزد اين بازيکن افزايش پيدا کند.
گلر 6 ميلياردي
بازيکني نه چندان مطرح که هنوز براي همه سوال است چرا در نقل‌و‌انتقالات اينقدر نامش مطرح شد، قراردادي به ارزش 6 ميليارد با باشگاه جديدش امضا کرد. حالا مشخص شده پيش پرداخت قرارداد اين بازيکن سه ميليارد تومان بوده است! در واقع او تنها 3 ميليارد ديگر از باشگاه طلب دارد که آن را هم در طول فصل خواهد گرفت. اين بازيکن خوابش را هم نمي‌ديد که روزي چنين قراردادي در فوتبال ايران ببندد.
50 ميليارد براي سه سال
جام‌جم اخيرا درباره رقم قرارداد يکي از مربيان دست افشاگري زد. خبر اين بود که يک مربي قراردادي 15 ميلياردي با باشگاهي امضا کرده است. حالا خبر رسيده قرارداد سه ساله است و در آن رقم 50 ميليارد تومان ذکر شده!


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره