نماد آخرین خبر

توکیو، پرهزینه‌ترین المپیک تاریخ نیست

منبع
ايرنا
بروزرسانی
توکیو، پرهزینه‌ترین المپیک تاریخ نیست

ايرنا/ رييس کميته سازماندهي المپيک توکيو و اعضاي کميته بين المللي المپيک که مسووليت برگزاري اين تورنمنت را برعهده دارند، يافته‌هاي مطالعات اخير دانشگاه آکسفورد مبني بر اينکه المپيک توکيو پرهزينه‌ترين المپيک از سال ۱۹۶۰ است را رد کردند.
المپيک به تعويق افتاده توکيو به دليل پاندمي کرونا، تنها بخش کوچکي از تحقيق «بنت فلوبيرگ» است.
تفاوت هزينه واقعي و هزينه پيش‌بيني شده المپيک با متوسط ۱۷۰ درصد نوسان کرده و اين اقتصاددان مي‌گويد که اين رقم براي توکيو ۲۰۰ درصد است.
«توشيرو موتو» رييس کميته سازماندهي المپيک توکيو در اين‌باره گفت: از اين گزارش که در رسانه‌ها منتشر شده، مطلع هستم اما هيچ بيانيه رسمي به کميته سازماندهي المپيک توکيو داده نشده است بنابراين در جايگاهي نيستم که در اين مورد اظهارنظر کنم. فقط گيج شده‌ام.
با اين حال، جان کوتس رييس کميسيون هماهنگي کميته بين المللي المپيک در امور توکيو و حتي «توماس باخ» رييس اين نهاد جهاني اعداد و ارقام اين گزارش را زير سوال برده اند.
براساس اعداد و ارقام تحقيق آکسفورد، هزينه‌هاي توکيو ۱۵.۸۴ ميليارد دلار است که همين حالا هم از المپيک ۲۰۱۲ لندن پيشي گرفته است؛ المپيک لندن با هزينه ۱۴.۹۵ ميليارد دلاري پرهزينه‌ترين المپيک در ادوار برگزاري اين رويداد بوده است. فلوبيرگ مي‌گويد که برآوردها هنوز متوقف نشده و انتظار مي‌رود که چنيدن ميليارد ديگر به اين هزينه‌ها اضافه شود.

سازماندهندگان المپيک توکيو به طور رسمي اعلام کرده‌اند که در مجموع ۱۲.۶ ميليارد دلار هزينه کرده‌اند. با اين حال، يک حسابرس ژاپني مي‌گويد که هزينه‌هاي واقعي دوبرابر اين رقم بوده ودر تحقيق آکسفورد لحاظ نشده است زيرا برخي از هزينه‌ها در دوره هاي مختلف المپيک يکسان نيستند.
فلوبيِرگ مي گويد که مشکل اين است که کميته بين المللي المپيک هزينه اکثر المپيک‌ها و يا مابه‌التفاوت هزينه‌ها را پرداخت نمي‌کند؛ او بر اين باور است که اين نهاد بايد دست کم ۱۰درصد هزينه يا مابه‌التفاوت را تقبل کند.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره