نماد آخرین خبر

با آمدن بیل، تاتنهام چگونه بازی خواهد کرد؟

منبع
خبر ورزشي
بروزرسانی
با آمدن بیل، تاتنهام چگونه بازی خواهد کرد؟

خبر ورزشي/ با آمدن بيل و رگيلون، جالب خواهد بود که ببينيم مورينيو چه واکنشي نشان مي‌دهد. تاکتيک‌هاي او بي‌ترديد تغيير خواهد کرد اما پرسش بزرگ اين است: چه تغييري؟
در تابستان چهار سال گذشته، مرتباً صحبت از بازگشت گرت بيل به تاتنهام مطرح بود. او در تاتنهام فوق ستاره شده بود و جاناتان بارنت، ايجنت او هم گفته بود که او همچنان عاشق اين باشگاه است. سرانجام با حمايت ژوزه مورينيو، مربي و دانيل لوي، رئيس باشگاه و با توجه به اين‌که رئال مادريد حاضر شد نصف دستمزد سالانه بيل را بپردازد، اين انتقال انجام خواهد شد.
اين خبر بسيار خوبي براي طرفداران تاتنهام است. فصل گذشته براي آن‌ها بسيار دشوار بود اما آمدن مردي که در فصل ۱۳-۲۰۱۲، در آخرين فصل حضورش در تاتنهام، ورزشگاه وايت هارت لين را شعله‌ور مي‌ساخت، باعث مي‌شود آن‌ها مشتاق اتفاقات پيش رو باشند. آن‌ها حالا بر اين باور خواهند بود که مي‌توانند بار ديگر براي حضور در بالاي جدول بجنگند.
اما مسأله جالب اين است که بيل در چه منطقه‌اي به ميدان خواهد رفت! او همان بازيکني نيست که هفت سال پيش با قيمتي نجومي به رئال مادريد پيوست و بيش از ۱۰۰ گل براي آن‌ها زد. مربي پرتغالي بايد سيستمي تدارک ببيند تا بهترين عملکرد را از اين بازيکن ولزي ۳۱ساله بگيرد.
بيل ديگر آن انرژي يا سرعت فوق‌العاده را ندارد و همه مي‌دانيم که در معرض مصدوميت‌هاي عضلاني است. پس، مأموريت مورينيو اين خواهد بود که تيمي بسازد که بتواند از قدرت گل‌زني و گل‌سازي او نهايت استفاده را داشته باشد، بدون آن‌که او در زماني که اصلاً نيازي نيست، مجبور شود برگردد و دفاع کند.
در اواخر فصل گذشته و همچنين در شکست نااميدکننده اين فصل برابر اورتون، مورينيو از سيستم ۱-۳-۲-۴ استفاده کرد که در آن، جيوواني لوسلسو، هيونگ مين سون، لوکاس مورا، اريک لاملا و دله آلي همه پشت سر هري کين بازي مي‌کردند.

اگر مورينيو بخواهد همين سيستم را ادامه دهد، ممکن است پست بال راست را از مورا بگيرد. مورا فصل گذشته بيش از بقيه در اين پست به ميدان رفته بود. اين منطقي است، چون بيل مي‌تواند به مرکز زمين بيايد و از آن‌جا به‌خوبي شوت بزند. همچنين فضا براي فرارهاي مت دوهرتي باز خواهد شد (مورينيو عملاً در فصل گذشته از يک سيستم نامتقارن استفاده کرد تا اين مدافع راست‌پا بتواند اوورلپ انجام دهد، در حالي که مدافع چپ تيم در عقب مي‌ماند). اگر بيل بخواهد در آن پست به ميدان برود، در حملات بسيار بهتر از بازيکن برزيلي خواهد بود؛ مورا در ۳۵ بازي در ليگ برتر در فصل گذشته تنها چهار گل زد.
اما اين مشکلي هم ايجاد خواهد کرد؛ بيل نمي‌تواند به اندازه مورا در دفاع حضور داشته باشد. مورينيو از هافبک‌هاي کناري خود مي‌خواهد که در دفاع نقش پررنگي داشته باشند و در هنگامي که تيم مالکيت توپ را از دست مي‌دهد، به عقب برگردند و از مدافعان کناري حمايت کنند. اين مربي که ۲۲٫۵ ميليون يورو دستمزد مي‌گيرد، به اين ترتيب ممکن است دست از سيستم خود بردارد و به سراغ گزينه‌هاي ديگري براي انتخاب سيستم برود.
گزينه اول او اين خواهد بود که بيل به مرکز خط حمله بيايد و با کين زوجي را تشکيل دهد. به اين ترتيب دله آلي که شايد از تاتنهام جدا شود، يا جيوواني لوسلسو، جاي خود را به بيل خواهند داد. البته در فصل گذشته، در اين پست بود که لوسلسو تبديل به يکي از بازيکنان کليدي تاتنهام شد. داشتن اين بازيکن آرژانتيني در مرکز ميدان باعث مي‌شود اين تيم قدرت پاس بيشتر و انسجام دفاعي بهتري داشته باشد.
گزينه ديگر که کمي متفاوت است اين است که از سيستم ۳-۳-۴ استفاده شود، يا اينکه مورينيو مانند برخي ديدارهاي فصل گذشته، از سيستم سه‌دفاعه استفاده کند. تاتنهام در دوران حضور موريسيو پوچتينو اغلب با سه دفاع بازي مي‌کرد. سيستم ۳-۳-۴ باعث مي‌شود بيل در سمت راست مثلث تهاجمي بازي کند. بازيکن مرکزي بي‌ترديد کين خواهد بود و سون هم در سمت چپ به ميدان خواهد رفت. اگر تاتنهام از خريد جديدش، پير-اميل هويبيرگ در پست هافبک تدافعي که بسيار عقب مي‌نشيند استفاده کند و از بين موسي سيسوکو، هري وينکس، لوسلسو و ژدسون فرناندس دو نفر جلوتر از او بازي کنند، تاتنهام امکان آن را خواهد داشت که به بيل اين امکان را بدهد که جلوتر بازي کند. با اين سيستم، دو مدافع کناري تاتنهام، يعني مت دوهرتي و سرخيو رگيلون فرصت آن را خواهند داشت که به پيش بتازند و حملات فراواني را ترتيب دهند.
گزينه ديگر اين خواهد بود که از سيستم‌هاي ۳-۴-۳ يا ۲-۵-۳ استفاده شود. اين سيستم‌ها هم به مدافعان کناري اين امکان را مي‌دهد که به پيش بتازند و بيل هم در جلو خواهد ماند. همچنين اين سيستم‌ها يک مدافع مياني بيشتر نسبت به سيستم‌هاي چهاردفاعي دارند و به اين ترتيب، خط دفاعي بيمه مي‌شود. مدافعان مياني تيم، يعني بن ديويس، داوينسون سانچس، يافت تانگانگا، توبي آلدرويرلد، و خوان فويت، همه با بازي در دفاع سه‌نفره آشنا هستند و به اين ترتيب براي آن‌ها زمان زيادي طول نمي‌کشد که به سيستم جديد عادت کنند.
در سيستم ۳-۴-۳، خط حمله مانند سيستم ۳-۳-۴ خواهد بود و بيل مي‌تواند از سمت راست حرکات قطري داشته باشد و با پاي چپش کار کند. البته در اين صورت مسأله اين خواهد بود که چطور مي‌توان توازن جنگندگي و کيفيت را در خط مياني برقرار کرد. هويبيرگ به احتمال زياد در کنار يک نفر از ميان لوسلسو، وينکس يا سيسوکو قرار خواهد گرفت اما در اين حالت اين تيم پيش‌بيني‌پذير مي‌شود و خلاقيت لازم را در مرکز ميدان نخواهد داشت.
اگر مورينيو بخواهد از سيستم ۲-۵-۳ استفاده کند، مي‌تواند از سه هافبک پشت سر بيل و کين بهره بگيرد، يا اينکه سون و بيل را در حمله به ميدان بفرستد. به اين ترتيب او مي‌تواند بر اساس آمادگي و فرم بازيکنان تهاجمي به آن‌ها بازي بدهد. ديگر بازيکنان مانند استيون برخواين و مورا هم در هنگام لزوم به ميدان مي‌آيند. به اين ترتيب مرکز ميدان منسجم‌تر مي‌شود و ترکيب هويبيرگ، وينکس و لوسلو مي‌تواند اوضاع را متوازن کند اما در اين صورت يکي از سه بازيکن تهاجمي تاتنهام مجبور است روي نيمکت بنشيند.
با آمدن بيل و رگيلون، جالب خواهد بود که ببينيم مورينيو چه واکنشي نشان مي‌دهد. تاکتيک‌هاي او بي‌ترديد تغيير خواهد کرد اما پرسش بزرگ اين است: چه تغييري؟
* جاشوا لاو - فوربز

ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره