برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
ورزشی

هدیه ۱۶میلیاردی جهانبخش به فوتبال ایران

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
هدیه ۱۶میلیاردی جهانبخش به فوتبال ایران

ورزش 3/ قرار است که باشگاه برايتون بابت مکانيزم مشارکت در حق آموزش عليرضا جهانبخش، مبلغ ۵۷۳ هزار يورو به فدراسيون فوتبال ايران بپردازد.

چندي پيش فدراسيون فوتبال در خبري کوتاه به بيان جزيياتي از يک پرونده با محتويات کمتر شنيده شده خبر داد که موضوع آن درخصوص پرونده عليرضا جهانبخش با موضوع مکانيزم مشارکت بود. موضوعي که در فوتبال ايران کمتر به آن پرداخته شده بود و عبارت مکانيزم مشارکت براي بسياري از فوتبالدوستان يک موضوع ناشناخته بود.
اما مفهوم دقيق  مکانيزم مشارکت چيست؟ در کنار مقررات فيفا در خصوص شرايط دريافت حق آموزش از سوي باشگاه‌هاي آموزش دهنده بازيکن، مقررات مشابه اما مجزايي تحت عنوان Solidarity Mechanism (مکانيزم مشارکت) وجود دارد که در فوتبال ايران کمتر شناخته شده است. مکانيزم مشارکت از جمله روش‌هايي است که باشگاه‌هاي آموزش دهنده بازيکناني که به سطح حرفه‌اي رسيده‌اند، مي‌توانند از طريق آن، منتفع شده و کسب درآمد کنند.
براي نمونه در انتقال نيمار از بارسلونا به پاري سن ژرمن که در زمان اين انتقال نيمار ۲۵ سال سن داشت، باشگاه سانتوس برزيل که نيمار در آن حدود ۱۰ سال آموزش ديده و پرورش يافته بود، مبلغي حدود ۹ ميليون دلار به عنوان سهم مکانيزم مشارکت از باشگاه پاري سن ژرمن دريافت کرد.
عليرضا جهانبخش در مرداد ۱۳۹۷ از باشگاه آلکمار هلند به باشگاه برايتون انگليس پيوست. در خصوص مبلغ اين انتقال، رقمي به صورت رسمي و دقيق اعلام نشده اما بسياري از رسانه‌ها مبلغ ۱۷ ميليون پوند را درج کرده‌اند که به نظر مي‌رسد اين مبلغ، مربوط به هزينه انتقال بازيکن و دريافتي باشگاه آلکمار بوده و حقوق دريافتي جهانبخش موضوع ديگري است که در رسانه‌ها منتشر نشده است.
با مبنا قراردادن مبلغ ۱۷ ميليون پوند و زمان انتقال جهانبخش از باشگاه داماش سابق به ان.اي.سي (در ۱۹ سالگي) و همچنين مطابق با جدول درج شده در مقررات براي محاسبه مکانيزم مشارکت، در نتيجه حدوداً سه درصد از اين هزينه انتقال بايد به باشگاه‌هاي ايراني که بازيکن را از فصل ۱۲ سالگي تا فصل ۱۹ سالگي (قبل از انتقال به هلند) آموزش داده‌اند، اختصاص يابد.
حالا و پس از برگزاري چندين نشست بين مسئولين فدراسيون فوتبال و مديران باشگاه برايتون، قرار است به زودي حق فوتبال ايران در پرونده مکانيزم مشارکت عليرضا جهانبخش دريافت شود. در اين پرونده که علي مليحي زاده وکيل بين المللي سرپرستي آن را برعهده داشته است، مبلغ ۵۷۳ هزار يورو بابت مکانيزم مشارکت به فوتبال ايران رسيده است.
در خصوص پرداخت اين مبلغ، با باشگاه برايتون توافق شده است تا تمام اين ۵۷۳ هزار يورو که با نرخ روز ارز بيش از ۱۶ و نيم ميليارد تومان است، به صورت يکجا به حساب فدراسيون فوتبال ايران واريز شود. در اين خصوص با يک بانک بين المللي نيز توافقاتي صورت گرفته است تا بابت اين مبلغ با دو طرف همکاري کند. لازم به ذکر است که اين بانک بين المللي، شامل تحريم ها نمي شود.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره