نماد آخرین خبر

بررسی وضعیت نوشاد عالمیان برای المپیک

منبع
مهر
بروزرسانی
بررسی وضعیت نوشاد عالمیان برای المپیک

مهر/ نوشاد عالميان که در دو دوره بازي‌هاي المپيک شرکت داشت براي سومين حضور متوالي در اين بازي‌ها وضعيت خيلي پيچيده‌اي دارد طوريکه سرنوشت او در گرو رقيبان آسيايي‌اش هم خواهد بود.
پايان سال ۹۹ براي ورزش ايران با المپيکي شدن تنيس روي ميز توسط نيما عالميان همراه بود. اين بازيکن در ديدار نهايي مسابقات انتخابي آسياي ميانه با شکست دادن حريف ازبکستاني خود سهميه حضور در المپيک ۲۰۲۰ توکيو را به دست آورد.
نيما عالميان با کسب اين سهميه دومين حضور متوالي خود در المپيک را قطعي کرد اگرچه باعث کنار رفتن برادر بزرگترش از اين بازي‌ها و بلاتکليفي او براي سفر به توکيو هم شد.
نيما عالميان پيش از ديدار نهايي مسابقات گزينشي المپيک در منطقه آسياي ميانه، برادرش نوشاد را در ديدار نيمه نهايي شکست داد و در واقع با حذف او بلندترين گام براي المپيکي شدن را برداشت. اين در حالي بود که نوشاد عالميان تجربه بازي‌هاي المپيک ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ريو داشت و به نوعي اميد اول تنيس روي ميز ايران براي المپيک سي و دوم هم به حساب مي‌آمد.
به خاطر رو در رويي با نيما و شکست مقابل او اما فاصله نوشاد عالميان از اين دوره بازي‌هاي المپيک دور شد مگر اينکه او با اتمام کامل رقابت‌هاي انتخابي در ديگر قاره‌ها و نهايي شدن رنکينگ جهاني بتواند اين فاصله را به صفر برساند که البته آن هم در گرو اما و اگرهاي زيادي است.
رقابت‌هاي تنيس روي ميز در المپيک توکيو با حضور ۷۰ بازيکن در بخش انفرادي و ۱۶ تيم در هر يک از بخش‌هاي تيمي و ميکس دوبل مردان و بانوان برگزار مي‌شود. تا به امروز به واسطه برگزاري مسابقات انتخابي مختلف ترکيب هر ۱۶ تيم مشخص شده است. در بخش انفرادي هم ۵۸ سهميه توزيع - بخش مردان - شده است. قرار است تکليف سهميه‌هاي باقي مانده در اين بخش به واسطه برگزاري رقابت‌هاي گزينشي در سطح قاره اروپا (۵ سهميه) و آمريکاي لاتين (۴ سهميه) کامل‌تر شود.

برگزاري اين دو رويداد گزينشي براي خردادماه پيش بيني شده است. بعد از آن فدراسيون جهاني تنيس روي ميز (ITTF) رنکينگ المپيکي خود را منتشر مي‌کند تا بر اساس آن سهميه‌هاي باقي مانده براي توکيو تعيين تکليف شوند.
نوشاد عالميان که در حال حاضر رده..... رنکينگ جهاني را در اختيار دارد اين شانس را دارد که از طريق رنکينگ جهاني صاحب سهميه شود البته در شرايط خيلي پيچيده و با وجود رقيباني مانند «کمال» هندي و «گراسيمنکو» قزاقستاني که در رده بندي جهاني جايگاه بهتري از او دارند.‌
همين مسئله المپيکي شدن نوشاد عالميان از طريق رنکينگ جهاني را سخت و غيرقابل پيش بيني کرده مگر اينکه رقيبان آسيايي‌اش از اين طريق کسب سهميه کنند و اينگونه راه را براي کسب مجوز او به عنوان ششمين پينگ پنگ باز قاره آسيا باز کنند.
تنيس روي ميز آسيا در المپيک توکيو ۶ سهميه خواهد داشت که تا کنون ۵ سهميه آن توزيع شده است. طبق مصوبه هيات اجرايي کنفدراسيون آسيا، سهميه ششم به بهترين بازيکن قاره - طبق رنکينگ- که سهميه نگرفته، اختصاص پيدا مي‌کند. البته اينکه تکليف سهميه ششم بايد قبل از خردادماه و انتشار رنکينگ تعيين کننده ITTF مشخص شود يا بعد از آن هم موضوعي ديگري است که وضعيت نوشاد عالميان را براي گرفتن مجوز سفر به توکيو مبهم و پيچيده مي‌کند.
در هر صورت اينکه تنيس روي ميز ايران فعلاً با تک سهميه نيما عالميان حضور خود در المپيک توکيو را قطعي کرده است. اين رشته در المپيک ريو با دو نماينده در بخش مردان و يک نماينده در بخش بانوان حضور داشت. در المپيک لندن هم تنيس روي ميز ايران در بخش بانوان نماينده داشت اما براي المپيک توکيو هيچ اميد و راه نرفته‌اي براي المپيکي شدن بانوان باقي نمانده است.
بدين ترتيب تمام اميد تنيس روي ميز ايران است که با دو سهميه مردان در المپيک توکيو شرکت کند که محقق شدن آن در گرو عبور نوشاد عالميان از راه پر پيچ و خم باقي مانده است که اگر نتواند به سلامت از آن بگذرد، تنيس روي ميز بايد بعد از دو دوره، حضوري تک نفره در المپيک داشته باشد.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد