نماد آخرین خبر

نساجيِ الهامی در مدار موفقیت

منبع
ايرنا
بروزرسانی
نساجيِ الهامی در مدار موفقیت

ايرنا/ کسب سومين برد پياپي نساجي‌چي‌ها با سرمربي و کادر فني جديد علاوه بر بيشتر کردن فاصله اين تيم از نساجيِ ناکام ماه‌هاي اخير، سبب شده که اميدواري هواداران نساجي نسبت به بقاي اين تيم در ليگ برتر افزايش يابد.
تيم فوتبال نساجي مازندران که پس از يکصد روز ناکامي در پاييز و زمستان سال گذشته با روي کار آمدن « ساکت الهامي » در اين تيم موفق به کسب برد شده بود و طي دو بازي پياپي توانست سايپا را شکست دهد و سال را با دو برد پياپي مقابل سايپا تمام کند، عصر ديروز –شنبه ۱۴ فروردين- در نخستين بازي سال ۱۴۰۰ نيز موفق شد نفت مسجدسليمان را در زمين حريف با نتيجه ۲-۰ شکست دهد تا همچنان در مسير موفقيت و فرار از سقوط به ليگ آزادگان گام بردارد.
روي کار آمدن الهامي در نساجي با بازي خانگي اين تيم در مرحله يک شانزدهم نهايي جام حذفي مقابل سايپا همراه شد که نساجي با درخشش دروازه‌بان جوان مشهدي خود توانست در ضربات پنالتي مهمان تهراني خود را شکست دهد. يک هفته بعد نيز نساجي در هفته هجدهم ليگ برتر موفق شد سايپا را در قائمشهر با تک گل دقيقه ۸۶ محمود قائدرحمتي شکست دهد تا دومين برد پياپي نساجي با ساکت الهامي در دومين حضور او روي نيمکت اين تيم شمالي ثبت شود. نساجي با انگيزه و انرژي مضاعفي که از دو برد پايان سالي خود کسب کرده بود توانست در مسجدسليمان نيز عملکردي کاملا موفق داشته باشد و با ارائه بازي مالکانه، براي دومين بار در اين فصل نفت مسجدسليمان را شکست دهد.
برتري آماري در زمين حريف
نگاهي به عملکرد نساجي در ديدار مقابل نفت مسجدسليمان نشان مي‌دهد که اين تيم تا حد زيادي به ثبات تيمي و شرايط ايده‌آل خود نزديک شده و از وضعيت بحراني فاصله گرفته است. نساجي نه تنها در نتيجه که با دو گل فرزاد زامهران و رضا دهقاني در دقايق ۵۵ و ۸۵ به سود اين تيم تمام شد برنده ديدار بود، بلکه در طول بازي نيز مديريت ميدان را در اختيار داشت و توانست حريف را در زمين خودش تحت فشار قرار دهد.
مالکيت ۶۰ درصدي توپ در طول بازي يکي از معيارهاي اثبات عملکرد موفق نساجي در اين ديدار است. علاوه بر اين نکته، بازيکنان نساجي در ۵۴ درصد نبردهاي بازي موفق‌ بودند. بخش مهمي از موفقيت نساجي در مديريت زمين مقابل نفت مسجدسليمان ناشي از تسلط بازيکنان اين تيم بر توپ و پاس‌هاي پرتعدادي است که بين شاگردان الهامي رد و بدل شد. بازيکنان نساجي در ديدار مقابل نفت مسجدسليمان ۵۷۹ بار به هم پاس دادند که ۸۲ درصد اين پاس‌ها سالم بود و به مقصد مد نظرشان رسيد. اين در حالي است که شاگردان يزدي در تيم ميزبان ۳۱۶ پاس ثبت کردند و دقت پاس آن‌ها نيز ۶۷ درصد بود.

 اما آمار ديگري که برتري نساجي در زمين را نشان مي‌دهد ميل به گلزني بازيکنان اين تيم و تعداد موقعيت‌هاي ايجاد شده روي دروازه نفت مسجدسليمان است. اميد گل نساجي در اين مسابقه ۶۸ صدم بود و براي نفت مسجدسليمان فقط ۱۴ صدم اميد گلزني ثبت شد. شاگردان ساکت الهامي در بازي هفته نوزدهم ۱۷ شوت به سمت دروازه نفت مسجدسليمان روانه کردند که چهار شوت در چارچوب بود. اين آمار در مقابل پنج شوت کلي نفتي‌ها و يک شوت در چارچوب آن‌ها برتري قاطعانه نساجي در حملات را نشان مي‌دهد.
تزريق خودباوري و اميد به تيم
الهامي در همين سه بازي به ترکيب مد نظر و مطمئن خود براي نساجي رسيده و با استفاده از مهره‌هايي که در تيم وجود داشت و تزريق اميد و انگيزه و هيجان به اين تيم توانست شرايط تيم را متحول کند تا با اميدواري بيشتري در ۱۱ بازي باقيمانده به مصاف حريفان برود. البته در اين موفقيت نمي‌توان از نقش انتخاب‌هاي مجيد جلالي براي بهبود شرايط نساجي نيز گذشت.
 نساجي در روزهاي سرمربيگري جلالي نيز بازي‌هاي خوبي ارائه کرده بود و فشار رواني حاکم بر تيم سبب شده بود که تيم نتواند در موقعيت‌هاي حساس ناکام بماند. علاوه بر بازي‌هاي خوب نساجي با جلالي که حاصل تاکتيک‌هاي مد نظر اين سرمربي است، اضافه شدن چند مهره جوان و باانگيزه به نساجي در دوره جلالي نيز براي اين تيم اثرگذار بود.
 سعيد جلالي‌راد که در سه بازي اخير اين تيم مقابل سايپا و نفت مسجدسليمان هيچ گلي دريافت نکرد و موفق به ثبت سه کلين‌شيت در نساجي شد، با نظر مجيد جلالي از شهرخودرو براي نيم‌فصل دوم به نساجي آمد و طي بازي‌هاي اخير نيز اثبات کرد که انتخاب درستي براي نساجي بود. جلالي راد در نخستين بازي خود براي نساجي با مهار پنالتي‌ها و گل زدن آخرين پنالتي براي نساجي عامل اصلي صعود اين تيم به مرحله يک هشتم نهايي جام حذفي و خروج نساجي از بحران صد روزه بود. اين دروازه‌بان جوان حالا به يک سنگربان مطمئن براي نساجي تبديل شده است.
فرار از بحران در منطقه بحراني
نساجي هرچند که با وجود کسب دو برد پياپي در ليگ برتر و ۱۶ امتيازي شدن هنوز تيم پانزدهم جدول ۱۶ تيمي است، اما از وضعيت بحراني نتيجه‌ نگرفتن‌ها تا حدودي فاصله گرفته و حالا با اعتماد به نفس و انگيزه بيشتري در مسابقات حاضر مي‌شود. عامل مهمي که سبب مي‌شود بازيکنان در همه نقاط زمين به دليل خودباوري ايجاد شده در آن‌ها و کل تيم بهتر عمل کنند.
اين تيم اکنون يک امتياز با تيم چهاردهم جدول يعني ذوب‌آهن فاصله دارد و اميدوار است که در ۱۱ بازي باقيمانده بتواند با کسب امتيازات کافي، سهميه حضور در ليگ برتر را حفظ کند. البته الهامي براي رسيدن به اين هدف کار دشواري در پيش دارد. اما عملکرد نساجي در سه بازي اخير با الهامي نشان داده که تحقق اين هدف چندان دور از ذهن نيست. در حال حاضر الهامي عملکردي غيرقابل مقايسه با دو سرمربي پيشين نساجي از خود به جا گذاشت. کسب سه برد از سه بازي در مقابل دو برد از ۱۷ بازي که فاضلي و جلالي سرمربي اين تيم بودند برتري کامل نساجيِ الهامي را در مقابل نساجيِ جلالي و فاضلي نشان مي‌دهد.
يکي ديگر از تمايزهاي نساجيِ الهامي با نساجيِ فاضلي و جلالي، عملکرد مناسب سازمان دفاعي اين تيم و هماهنگي دفاع و دروازه‌بان در سه بازي اخير است. نساجي در ۱۳ بازي پياپي با دو سرمربي نه تنها هيچ بردي کسب نکرده بود و فقط ۳ امتياز از سه تساوي به دست آورده بود، بلکه با دريافت ۲۱ گل و ميانگين گل خورده ۱.۶ گل در هر بازي عملکرد دفاعي بسيار ضعيفي را ثبت کرد. اما طي سه بازي اخير که الهامي در نساجي روي کار آمد، اين تيم با عملکرد خوب خط دفاع و دروازه‌بان هيچ گلي دريافت نکرده و موفق به ثبت سه کلين‌شيت در سه بازي شد.
نساجي‌چي‌ها که ليگ را پس از جدايي حاشيه‌ساز و بحث‌برانگيز محمود فکري از اين تيم، با وحيد فاضلي آغاز کرده بودند، پس از برد خانگي ۱-۰ مقابل نفت مسجدسليمان در هفته چهارم، از هفته پنجم روي ريل ناکامي قرار گرفتند و با شکست‌هاي پياپي پله پله در جدول سقوط کردند. تا جايي که چند هفته بعد تصميم به برکناري وحيد فاضلي گرفته شد و مجيد جلالي براي دومين بار هدايت نساجي را به عهده گرفت. اما حضور جلالي نيز با وجود تغييرات مثبتي که در شکل ارائه بازي نساجي‌چي‌ها ديده مي‌شد، به کسب برد براي اين تيم منتهي نشد و جلالي نيز پس از ۶ بازي بدون کسب برد از نيمکت سرمربيگري نساجي کنار رفت تا ساکت الهامي براي دومين بار هدايت نساجي را به عهده بگيرد.
نساجي در ادامه مسابقات ليگ برتر بايد پنجشنبه اين هفته ديداري سخت و حساس را مقابل پرسپوليس مدعي قهرماني در تهران برگزار کند. ديداري دشوار که مي‌تواند سنگ محک جدي نساجيِ الهامي باشد و در صورت کسب حتي تساوي از اين ديدار، نساجي را به بقا در ليگ اميدوارتر کند.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره