نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
ورزشی

واکنش مهم کریم باقری به درگیری نقش جهان

منبع
همشهري
بروزرسانی
واکنش مهم کریم باقری به درگیری نقش جهان

همشهري/ کريم باقري از دلايل ميانجيگري هميشگي‌اش در دعوا‌هاي کنار زمين مي‌گويد و تاکيد مي‌کند حکم کميته انضباطي درباره سيد جلال حسيني عادلانه نبوده است.
کريم باقري نيازي به توصيف‌هاي اغراق‌آميز ندارد. او در دوران بازيگري آنقدر فوق‌العاده بود که با زدن ۵۰گل در تيم ملي و البته درخشش در رده باشگاهي، خودش را به‌عنوان يکي از بهترين هافبک‌هاي تاريخ فوتبال ايران معرفي کرد. در دوران مربيگري اما از همان ابتدا تکليف خودش را روشن کرد و گفت: «من به سرمربيگري فکر نمي‌کنم.» بعد از گذشت سال‌ها، باقري همچنان اين جمله را تکرار مي‌کند و هواداران پرسپوليس هم به اين عادت کرده‌اند که باقري را با وظايفي متفاوت روي نيمکت سرخ‌ها ببينند. او در اين سال‌ها نشان داده جزو آن دسته از کمک‌هايي نيست که دنبال گرفتن جاي سرمربي باشد و با مربيان مختلفي که به او اعتماد کامل داشتند، همکاري کرده است. هرچند باقري در اين سال‌ها بيشتر خودش را در درگيري‌هاي کنار زمين به‌عنوان يک ناجي نشان داده، ولي تأکيد مي‌کند که هرگز اين کار را دوست ندارد.
در مورد شرايط اين روزهاي پرسپوليس صحبت کنيد. به‌نظر مي‌رسد با وجود فشردگي مسابقات، تيم را در شرايط خوبي حفظ کرديد؟
بازي‌ها واقعا پرفشار هستند و فصل هم طولاني شده است. هر کاري هم انجام دهيم که اين موضوع تأثير منفي در تيم نداشته باشد، امکان‌پذير نيست. اين فشردگي با خستگي و مصدوميت بازيکنان همراه مي‌شود و کار مربيان را هم براي حفظ تيم سخت مي‌کند. انتظار ما از مسئولان فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ اين است که در برنامه‌ريزي بازي‌ها عملکرد بهتري داشته باشند. نمي‌دانم چرا در اوايل فصل هر ۸ يا ۹ روز يک‌بار بازي مي‌انداختند، بهتر بود در آن زمان برنامه‌ريزي بهتري انجام مي‌دادند تا حالا اينقدر کار تيم‌ها سخت نشود. از طرفي دوباره ليگ به‌دليل انجام بازي‌هاي ملي يک‌ماه تعطيل شده است. برنامه‌ريزي سازمان ليگ واقعا غلط است و بازي‌ها تا اواسط مردادماه ادامه خواهد داشت. يک‌ماه بعد از اتمام ليگ هم بايد در ادامه مسابقات ليگ قهرمانان آسيا به ميدان برويم و متأسفانه بازيکنان ما هيچ فرصتي براي استراحت کافي ندارند.
در مورد بازي با ذوب‌آهن چه صحبتي داريد، احتمالا روز سختي در اصفهان داشته باشيد.
همه بازي‌ها سخت و حساس است و هر بازي هم شرايط خودش را دارد. خوشبختانه در چند سال اخير اتفاقات خوبي براي پرسپوليس رخ داده و اين به‌خاطر تلاش فوق‌العاده بازيکنان بوده است. هرچند از بيرون صحبت‌هايي مي‌شود و مسائلي رخ مي‌دهد که اين تلاش‌ها زير سؤال برود ولي با اين حال تيم ما مي‌جنگد تا اين راه را تا رسيدن به قهرماني ادامه دهد. از طرفي همه مي‌دانند که باشگاه هم با چالش مالي مواجه است. در اين چندماه پول‌ها و درآمدهايي که به باشگاه رسيد، صرف پرداخت بدهي به بازيکنان و مربيان خارجي شد که اين موضوع شرايط مالي تيم را هم سخت کرد. با تمامي اين مشکلات بچه‌ها شاهکار کردند و اميدوارم در اين فصل هم قهرمان شويم.

سپاهان امسال رقابتي فشرده با پرسپوليس داشته و يک تهديد جدي براي کسب پنجمين قهرماني شما محسوب مي‌شود. فکر مي‌کنيد پايان اين ماجرا براي شما اتفاقات خوبي را رقم بزند؟
سپاهان يک رقيب جدي است، ضمن اينکه استقلال هم کماکان براي قهرماني شانس دارد. چيزي قابل پيش‌بيني نيست ولي تمام هدف ما اين است که با يک انرژي خوب بازي‌ها را ادامه دهيم و بازيکنان پرسپوليس در اين چند سال نشان دادند که مي‌توانند کارهاي بزرگي انجام دهند. اميدوارم در پايان ليگ هواداران را خوشحال کنيم.
در ليگ قهرمانان هم با استقلال تاجيکستان روبه‌رو خواهيد شد. فکر مي‌کنيد اين بازي براي پرسپوليس ساده باشد؟
آنها در مرحله گروهي نشان دادند که تيم خوبي هستند و چون از کشور تاجيکستان هستند، نبايد تصور کنيم که بازي آساني در پيش داريم. ما در اين جام هم به قهرماني فکر مي‌کنيم و حالا بايد ببينيم شرايط چگونه پيش مي‌رود.
در مورد آراي کميته انضباطي و محروميت سيدجلال حسيني و فرشاد فرجي چه صحبتي داريد؟
در مورد داربي برخي از نفرات ۲ تيم دعوت شدند و حداقل توضيحات‌شان را ارائه دادند ولي سيدجلال حسيني را دعوت نکردند. مگر مي‌شود با فيلم يا عکس بازيکني را محروم کرد؟! من نمي‌دانم دليل محروميت سيدجلال چه بوده است. کسي که عامل شروع درگيري بود هم يک جلسه محروم شد و حسيني را هم يک جلسه محروم کردند. اگر آن شوت به سمت نيمکت ما زده نمي‌شد، درگيري خاصي رخ نمي‌داد. من پشت سيدجلال بودم و ديدم که او نسبت به برخي اتفاقات واکنش نشان داد و شروع‌کننده نبود.
در بازي با سپاهان و همچنين داربي، تلاش کرديد تا تنش‌ها از بين برود و ظاهرا اين موضوع ديگر براي شما تبديل به يک عادت شده است؟
اصلا دوست ندارم داخل ميدان يا بيرون زمين دعوا شود و من هم دنبال جداکردن باشم. اما به هر حال گاهي اوقات فشار و حساسيت بازي‌ها بالاست و ممکن است خون به مغز بازيکنان نرسد. من وظيفه دارم در آن لحظات بازيکنان خودمان را آرام کنم تا تيمم ضرر نکند. شما ديديد که سيدجلال محروم شد، آيا ما بازيکني داريم که جانشين او کنيم؟ وقتي اين اتفاقات حاشيه‌اي رخ مي‌دهد ما هم مجبوريم تيم را جمع کنيم ولي علاقه‌اي ندارم که تنش ايجاد شود.
چند سال قبل به اين موضوع اشاره کرديد که دنبال سرمربيگري نيستيد. هنوز هم اين ذهنيت را داريد؟
بله، من دنبال سرمربيگري نيستم و به اين قضيه فکر نمي‌کنم. سرمربيگري کار سختي است و وقتي يک نفر مي‌پذيرد که چنين پُستي را قبول کند، بايد از هر لحاظ آمادگي‌اش را داشته باشد. باشگاه و دوستان هم لطف دارند که مي‌گويند کنار تيم باشم و هميشه هم تلاش مي‌کنم تا وظايف خودم را انجام دهم.
جالب اينجاست که در زمان بازيگري و در زمين مسابقه هم هميشه دنبال اين بوديد که کار خودتان را به بهترين شکل انجام دهيد، درست است؟
من در اين سال‌ها با مربيان مختلفي کار کرده و سعي کرده‌ام وظايفم را انجام دهم. مربيگري با بازيگري فرق دارد، وقتي اسم من کمک‌مربي است، اين برايم عار نيست که فلان‌کار را انجام دهم چون کمک به سرمربي و کمک به تيمم يک موضوع مهم است و بايد اندازه خودم کاري کنم که کار سرمربي هم راحت باشد. اگر فردا به من بگويند از پرسپوليس برو ناراحت نمي‌شوم و به‌عنوان يک هوادار تيم را تشويق مي‌کنم، هيچ وقت هم دنبال پُست و مقام نبودم.

شما در ۸۷ بازي ملي ۵۰ گل به ثمر رسانديد. اين تعداد گل براي يک هافبک خيلي آمار خوبي است.
زماني که فوتبال بازي مي‌کردم اصلا به اين فکر نمي‌کردم که قرار است چند بازي انجام دهم و چند گل بزنم، اينطور هم نبود که گل‌ها و بازي‌هاي ملي‌ام را بشمارم. من عاشق فوتبال بودم و از بازي‌کردن لذت مي‌بردم. در ۲۸ سالگي هم از تيم ملي رفتم چون ديگر انگيزه اين کار را نداشتم ولي خيلي‌ها اين کار را نمي‌کردند.
بيشتر توضيح مي‌دهيد که چرا انگيزه نداشتيد؟
در آن سال‌ها اردوها، تمرينات و بازي‌ها فشردگي زيادي داشت و من هم احساس کردم که ديگر انگيزه کافي را ندارم و احساس مي‌کردم که خالي شده‌ام. من ديگر لذت نمي‌بردم و به همين دليل از تيم ملي کنار رفتم تا جايم را به جوان‌ترها بدهم.
پشيمان نيستيد که در آن مقطع اين تصميم را گرفتيد؟
الان ديگر نمي‌توان در مورد پشيماني حرف زد چون تصميمي بود که در آن مقطع گرفتم.
شما مي‌توانستيد بازي‌هاي ملي‌تان را حتي به ۱۴۰يا ۱۵۰بازي برسانيد و تعداد گل‌هايتان را دست‌نيافتني کنيد. قبول داريد اگر زمان به عقب برگردد آن تصميم را نمي‌گيريد؟
همه همينطور فکر مي‌کنند که اگر زمان به عقب برگردد خيلي از تصميم‌هايشان را عوض مي‌کنند. يک ورزشکار يا فوتباليست هم مي‌تواند چنين تصميمي داشته باشد. اگر مي‌خواستم بازي‌هاي ملي را ادامه دهم واقعا وضعيتم خوب بود.
از عدم‌فعاليت علي دايي در فوتبال ايران هم دو سه سال مي‌گذرد و جالب اينجاست که اين‌روزها تصوير و نام دايي با مصاحبه مطبوعاتي معروف او و نام‌بردن از عباس بوعذار در صفحات مجازي مي‌چرخد. اين موضوع ناراحت‌کننده نيست؟

متأسفانه در فضاي مجازي اتفاقات خوبي رقم نمي‌خورد و خيلي‌ها نمي‌دانند بايد يک‌سري چيزها را رعايت کنند. من که زياد اهل فضاي مجازي نيستم. صفحه اينستاگرامم توسط پسرم کنترل مي‌شود و اگر قرار باشد تبريک يا تسليتي بگويم، اين موضوع را به پسرم مي‌گويم. ما بايد ياد بگيريم که چگونه به اسطوره‌ها احترام بگذاريم و قدرشان را بدانيم. آيا واقعا در فوتبال ايران بازيکني مثل علي دايي با اين شخصيت بين‌المللي پيدا مي‌کنيد؟ آيا نظير مهدوي‌کيا، عابدزاده، خداداد يا علي کريمي پيدا مي‌کنيد؟ واقعا اين نفرات با اين سابقه درخشان چرا نبايد در فوتبال ما فعاليت کنند و چرا نبايد دنبال آنها برويم؟ وقتي چنين نفراتي در فوتبال ما نباشند و از آنها استفاده نکنيم، نتيجه‌اش مي‌شود همان چيزي که الان در فدراسيون فوتبال و خيلي از باشگاه‌ها مي‌بينيم.
سيدجلال حسيني حتي در ۳۹ سالگي هم کماکان يک مهره تعيين‌کننده براي پرسپوليس محسوب مي‌شود. آيا شما خبر داريد که او فصل آينده هم در پرسپوليس خواهد ماند يا خداحافظي مي‌کند؟
سيدجلال چرا بايد خداحافظي کند؟ او شرايط خيلي خوبي دارد، خيلي خوب تمرين مي‌کند و با اين شرايط چرا نبايد بازي کند. به‌نظر من سيدجلال فصل بعد هم مي‌تواند بازي کند و به پرسپوليس کمک کند. اينطور بازيکنان در دنياي فوتبال بازيکنان خاصي هستند که تعدادشان کم است. بازيکناني مثل سيدجلال مي‌توانند به هر تيمي کمک کنند.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد