نماد آخرین خبر

آیا قیمت خودروهای وارداتی سقوط خواهد کرد؟

منبع
بازار
بروزرسانی
آیا قیمت خودروهای وارداتی سقوط خواهد کرد؟

بازار/به نظر مي‌رسد زمان زيادي تا اعلام نتيجه مذاکرات وين باقي نمانده است. اغلب کارشناسان سياسي دنيا، نگاهي مثبت به آينده ديپلماسي ايران و غرب به‌واسطه احياي برجام دارند. بازگشت آمريکا و البته کشورهاي اروپايي به اين توافق بين‌المللي، مي‌تواند اثرات درخشان اقتصادي در پي داشته باشد. صنعت و بازار خودرو، اميدوارانه به ايام پسابرجام نگاه مي‌کنند؛ ايامي که شايد بتواند چيزي حدود سه سال خاطره فاجعه‌بار را جبران کند. پيش‌تر درباره چند و چون بازگشت خارجي‌ها به صنعت خودرو صحبت کرده بوديم؛ اکنون قصد داريم نگاهي به بازار خودروهاي وارداتي در سال جاري بيندازيم.

 

براي ديدن قيمت امروز انواع خودروهاي داخلي و خارجي آگهي شده کليک کنيد:

.https://www.hamrah-mechanic.com/cars-for-sale/?CMP-01707-B0D7F

ممنوعيت واردات خودرو 4 ساله مي‌شود

ممنوعيت واردات خودرو، تا يکي دو ماه ديگر وارد چهارمين سال خود مي‌شود. در سه سال گذشته، بازار خودروهاي وارداتي چيزي فراتر از بحران را تجربه کرد. افزايش شديد قيمت‌ خودرو تنها بخش کوچکي از اين سناريو به حساب مي‌آيد. هزاران دستگاه خودرو به دليل بلاتکليفي در قوانين مربوطه، درگمرک‌هاي کشور ماه‌ها متوقف شدند؛ خودروهايي که اغلب متعلق به مشترياني بودند که پيش‌تر براي خريد آن‌ها مبلغي را پرداخت کرده بودند. ضرر و زيان شرکت‌هاي واردکننده و اعتراض شديد مشتريان، جوي بسيار وحشتناک را شکل داد که ماحصل آن، موجي از شکايت و پرونده‌هاي قضايي شد.

 با ورود به دومين سال ممنوعيت واردات خودرو، اوضاع به‌مراتب وخيم‌تر شد. تابستان سال 98، بحران ارزي ناشي از تحريم‌ها اوج گرفت. هنوز هم تکليف ترخيص خودروها مشخص نشده بود. در همين ايام بود که پرونده برخي از رانت‌خواري‌ها نيز فاش شد. ثبت‌ سفارش‌هاي غيرقانوني، پاي برخي از واردکننده‌هاي بزرگ را به دادگاه کشاند. در اين ميان، برخي از خودروها که اقبال ترخيص پيدا کرده بودند، با قيمت جديد از سوي واردکننده ارائه شدند که همين امر، اعتراض شديد خريداران را در پي داشت.

در سال 99، اولين زمزمه‌هاي لغو ممنوعيت واردات خودرو به گوش رسيد. مجلس که خود يکي از موافقان جلوگيري از ورود خودروهاي خارجي به بهانه ارزبري بود، حالا براي حضور دوباره آن‌ها چراغ سبز نشان مي‌داد. طرح پرحاشيه «سامان‌دهي خودرو»، در حالي بين صحن و شوراي نگهبان در رفت‌وبرگشت بود که در بخشي از آن، اشاراتي به واردات خودرو هم شده بود؛ اما اين طرح، هم‌چنان نيمه‌کاره و تصويب‌نشده باقي مانده است.

درآمدزايي واردات خودرو براي دولت

 دولت در سال 93 با توجه به نرخ نازل دلار در آن روزها، چيزي حدود هزار و 160 ميليارد تومان درآمد داشت. اين عدد در سال 94، به حدود هزار و 370 دلار رسيد. يک سال بعد، درآمد وارداتي دولت ناگهان به دو هزار و 200 دلار افزايش پيدا کرد. سال 96، واردات خودرو براي دولت دو هزار و 600 ميليارد تومان عايدي داشت. با توقف واردات خودرو در سال 97 و سنوات بعد از آن، مي‌توان تصور کرد که دولت چه منبع ارزشمند درآمدي را از دست داده است.

اکنون مي‌دانيم که دولت در بودجه سال جديد، براي خود درآمد 2000 ميليارد توماني از محل واردات خودرو پيش‌بيني کرده است. اين عدد در مقايسه با نرخ جديد دلار گران‌بها، چندان هم بالا نيست؛ چراکه اين عدد، تنها براي تعداد اندکي از خودروها است. بنابراين، پيش‌بيني مي‌شود با بهبود شرايط سياسي و اقتصادي کشور و به‌تبع آن، سامان‌يافتن اوضاع ارزي، دولت خود را از اين درآمد شيرين محروم نکند.

 

اگر مي‌خواهيد با 3 کليک از قيمت لحظه‌اي خودرو مورد نظرتان مطلع شويد، همين الان اپليکيشن https://play.google.com/store/apps/Hamrah-Mechanic را نصب کنيد.

 

آيا در سال 1400 واردات خودرو آزاد مي‌شود؟

 بايد اعتراف کرد که خودروسازان هنوز به روزهاي معمولي خود حتي نزديک هم نشده‌اند. بعد از خروج آمريکا از برجام و آغاز تحريم‌ها، صنعت خودرو با بحراني شديد دست و پنجه نرم کرد که اکنون بعد از اين چند سال، هنوز هم آثار آن احساس مي‌شود. اگرچه آمار شرکت‌هاي بزرگ حکايت از افزايش توليد دارد، ولي اعداد و ارقام بزرگ، در حالي ثبت مي‌شوند که در سال يا سال‌هاي پيش از آن، عملاً خطوط توليد در آستانه توقف بوده‌اند.

بنابراين، در گام اول حتي با بازگشت آمريکا به برجام و متعادل‌شدن روابط بين‌المللي کشور، تمرکز دولت بر به‌سامان‌کردن وضعيت خودروسازان خواهد بود. بعد از اين مرحله، شايد بتوان نسبت به بازگشت شرکاي خارجي به خطوط توليد اميدوار بود که اين اتفاق نيز با اما و اگرهايي روبه‌رو شده است. دست‌آخر، اگر فضاي سياسي کشور پتانسيل آن را داشت، شايد فکري هم به حال ممنوعيت واردات خودرو بشود.

نمايشگاه همراه مکانيک، بزرگ‌ترين نمايشگاه خودروهاي کارشناسي شده در کشور است که تلاش کرده تا خدمات متنوعي را براي خريداران و فروشندگان مختلف فراهم کند. خودروهايي که شامل « طرح کارتيک همراه مکانيک » هستند؛ ازنظر فني، بدنه و آپشن به‌صورت کامل کارشناسي شده‌اند و گزارش کامل کارشناسي آن‌ها در سايت و اپليکيشن همراه مکانيک موجود است. ضمنا خودروهاي با تگ « قيمت ويژه » اين نمايشگاه، فرصت‌هاي بسيار خوبي براي خريداراني هستند که به‌دنبال پايين‌ترين قيمت مي‌گردند.

همراه مکانيک در طرح « خريد سفارشي » نيز تسهيلات ويژه‌اي براي خريداران خودرو درنظر گرفته است. کافي است وارد صفحهhttps://www.hamrah-mechanic.com/cars-for-sale/?CMP-01707-B0D7F/ شويد و درخواست خود را ثبت کنيد تا از امکانات زير بهره‌مند شويد:

  • مشاوره تخصصي تلفني جهت مقايسه و انتخاب خودروي مناسب
  • جستجوي تخصصي خودروي موردنظر در سطح کشور و معرفي آنها به خريدار
  • ارسال کارشناس به نمايندگي از خريدار براي بازديد و کارشناسي فني و بدنه خودرو
  • ضمانت و گارانتي پرداخت خسارت بر روي خودروهاي پيشنهادي همراه مکانيک
  • همراهي کارشناس با خريدار براي عقد قرارداد

اين فرصت ويژه براي خريد خودرو را از دست ندهيد و همين الان اقدام کنيد.

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره