نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
ورزشی

استقلال به خانه تکانی نیاز دارد

منبع
مهر
بروزرسانی
استقلال به خانه تکانی نیاز دارد

مهر/ هافبک سابق تيم استقلال گفت: اين تيم به خانه تکاني نياز دارد و بايد براي فصل آينده خون تازه‌اي به اين تيم تزريق شود.
اصغر طالب نسب از بهترين هافبک‌هاي ايران در دهه هشتاد بود که بعد از درخشش در تيم سپاهان، به عنوان يکي از خريدهاي طلايي استقلال به اين تيم آمد و در مدت حضورش در جمع آبي پوشان نيز همواره مهره‌اي تعيين کننده در خط مياني اين تيم بود. هافبک چپ پا و سابق آبي پوشان در گفتگويي مفصل با خبرنگار مهر، به تشريح تيم استقلال و مسائل پيرامون او پرداخت.
تاريخ مصرف بعضي از بازيکنان براي استقلال تمام شده
متأسفانه در جمع بازيکنان استقلال، هستند نفراتي که ديگر انگيزه‌اي براي ماندن و بازي کردن در اين تيم ندارند و يا به عبارتي از حضور در تيم بزرگ استقلال اشباع شده‌اند. تاريخ مصرف اين بازيکنان در استقلال تمام شده و به صلاح خودشان و تيم هست که هرچه زودتر و در اولين فرصت از اينجا بروند.
پيراهن بزرگ استقلال به تن يکسري از بازيکنان کنوني اين تيم واقعاً گشاد است و با ادامه حضور در اين تيم هم به خودشان و آينده فوتبالي شأن لطمه مي‌زنند و هم بر حيثيت استقلال. اين تيم در سطح فني به يک خانه تکاني نياز دارد و بايد در انتهاي فصل خيلي‌ها از اين تيم جدا شوند تا خون و جان تازه‌اي به آن تزريق شود.
خانه تکاني در استقلال شهامت مي‌خواهد
البته بايد اين را هم اضافه کنم که لازمه دست زدن به خانه تکاني در استقلال، داشتن شهامت است و فرهاد مجيدي هم اگر سوداي بزرگي با اين تيم در سر دارد، بايد اين ريسک را به جان خريده و با شهامت دست به خانه تکاني بزند. در غير اين صورت من اين را مي‌گويم که اين فصل و فصل‌هاي آينده هم اتفاق جديدي در اين تيم نمي‌افتد و همين روند ادامه خواهد داشت.
فرهاد به طرز تفکري شبيه به طرز تفکر قلعه نويي در سال ۸۱ نياز دارد. مثل زماني که قلعه نويي به جاي «کُخ» آمد و دست به خانه تکاني زد، خون جوان و تازه بر استقلال دميد و سال‌ها اين تيم را در اوج نگه داشت.
فرهاد از برادرش مشورت بگيرد
يکي از بازيکنان جواني که قلعه نويي در آن خانه تکاني‌اش به او اعتماد کرد و اين اعتماد باعث شد او بازيکن بزرگي در استقلال شود، فرزاد مجيدي بود. پيشنهاد من به فرهاد اين است که راه دور نرود و از برادرش فرزاد مشورت بگيرد تا بتواند همان نسخه موفقي که قلعه نويي در سال ۸۱ براي استقلال پيچيد را او هم تکرار کند. اين تنها راه موفقيت مجيدي يا هر مربي ديگري است که قرار است فصل بعد هدايت استقلال را بر عده بگيرند.
در فوتبال نام‌ها بازي نمي‌کنند، بلکه جواناني که با همه وجود و انگيزه بالا در زمين دوندگي مي‌کنند بازي مي‌کنند؛ اين قانون نانوشته در فوتبال بسيار تعيين کننده است.
کيلومتري چند حساب مي‌کنند؟
امروز که مبلغ قرارداد همه بازيکنان فوتبال چند ميلياردي است، يکسري از بازيکنان قيمت خودشان را چطوري حساب کرده‌اند؟ همين دربي را ملاک قرار دهيد، آن را آناليز کنيد و با عدد و رقم بگوييد يکسري از بازيکنان چند کيلومتر دويدند؟ به ازاي چقدر دويدن اين قراردادهاي ميلياردي را مي‌بندند؟ در طول فصل چقدر مي‌دوند؟ تا حالا حساب کرده‌اند ببينند کيلومتري چقدر مي‌افتد؟ آيا مبلغ قرارداد آنها با ميزان تلاش شأن در زمين تناسب دارد؟
مجيدي ريسک و به جوان‌ها بيشتر اعتماد کند
مي‌دانم استقلال چند ماه ديگر با الهلال بازي دارد و اين يک بازي کاملاً حيثيتي است، اما مجيدي اگر مي‌خواهد از آن بازي سربلند بيرون آيد، بايد از امروز براي بازي دادن به جوان‌ترها ريسک کند؛ هرچند ميدان دادن به جوان‌ها در فوتبال ريسک نيست، بلکه نوعي سرمايه گذاري است. استقلال که قهرماني ليگ را از دست داده، حداقل از اين فرصت استفاده کند تا چند بازيکن جوان ميدان ببينند، باتجربه شوند و براي ديدار مقابل الهلال آماده شوند. اين ريسکي است که قطعاً جواب خواهد داد.
استقلال تبديل به يک تيم فانتزي شده
متأسفانه امروز به جاي آنکه ميزان دوندگي و جنگندگي در بين بازيکنان استقلال بالا باشد، اين تيم تبديل به يک تيم فانتزي شده است؛ تيمي فانتزي و شکننده. من توجه همه را به نوع بازي مسعود ريگي و فرشيد اسماعيلي جلب مي‌کنم. بازيکناني که علاوه بر مفيد بودن، بيش از انتظار در زمين مي‌دوند و در درگيري‌ها شرکت مي‌کنند. استقلال به ۱۱ بازيکن مثل ريگي و اسماعيلي نياز دارد.
کدام سورپرايز فني را داشتيم؟

امروز استقلال با صنعت نفت بازي دارد و من مي‌توانم ترکيب و سيستم و نوع بازي و خيلي از جزئيات ديگر را همين الان بگويم. چون استقلال کاملاً قابل پيش بيني است. نه اين بازي، اگر هفته آينده هم بازي داشته باشد، باز هم مي‌توانم بگويم. ما در سه چهار سال کدام سورپرايز فني را داشتيم؟ کدام مربي ما توانسته حتي يک بار يک سورپرايز داشته باشد که درباره آن صحبت شود. سورپرايز يعني اينکه پورحيدري در دربي هاشمي نسب را مي‌برد نوک حمله که بعد از ۲۱ سال هنوز درباره آن صحبت مي‌شود.
سورپرايز يعني اينکه قلعه نويي از هادي طباطبايي و پرويز برومند عبور مي‌کند و در اصفهان وحيد طالب لو را مقابل سپاهان به زمين مي‌فرستد. سورپرايز يعني پيروز قرباني و امير حسين صادقي را در اوج جواني کنار هم در خط دفاعي قرار بدهيد و دربي را ببريد. سورپرايز يعني با تصميمي غير قابل پيش بيني ميثم بائو را در دربي به زمين بفرستيد و او بهترين بازيکن زمين شود. حالا شما به من بگوييد ما در اين سال‌ها چه کاري شبيه به اين را داشته‌ايم؟
اسماعيلي بهترين هافبک ايران است
حالا که صحبت از اسماعيلي شد بايد بگويم او در حال حاضر بهترين هافبک ايران است که مي‌تواند در تيم ملي هم بازي کند. اسماعيلي تنها هافبک بازي ساز ايران است که در تمام درگيري‌ها حضور دارد و ضريب جنگندگي تيم را بالا مي‌برد. او هر زمان سرحال باشد استقلال سرحال است و بسيار در روند يک بازي تأثير گذار است.
به نظرم جاي اسماعيلي در تيم ملي خالي است و به راحتي مي‌تواند پيراهن تيم ملي را بر تن کند. ما در فوتبال ايران نداريم يک بازيکن که طراح، خلاق، تکنيکي، سرعتي و گلزن باشد، در عين حال در تمام درگيري‌ها حضوري مثبت و فعال داشته باشد و قدرت بدني خوبش را در اختيار تيمش قرار دهد. اسماعيلي ترکيبي از مجتبي جباري و آندرانيک تيموريان است.
فکري و بازيکنان استقلال رابطه خوبي نداشتند
زمان فکري به نظر مي‌رسيد خيلي از بازيکنان با عشق و علاقه براي او بازي نمي‌کردند. اين خيلي مهم است که بازيکنان يک تيم رابطه قلبي با سرمربي تيمشان برقرار کنند تا بازدهي آنها بالا رود، اما زمان فکري مشخص بود اين ارتباط وجود ندارد. حتي بعد از رفتن فکري يک بازيکن هم براي او پست نگذاشت که اين از نظر من فاجعه بود. همين مشخص مي‌کرد که شائبه‌هايي که در خصوص عدم ارتباط خوب بين فکري و شاگردانش وجود داشت، تقويت شود.
اين نقطه ضعف را فرهاد مجيدي ندارد و به نظر مي‌رسد بازيکنان با او و او با بازيکنان رابطه خوبي داشته باشند و فرهاد بايد از اين فرصت خوب و امتيازي که دارد نهايت استفاده را ببرد.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره