نماد آخرین خبر

اعتراف تلخ داور دربی و عذرخواهی از استقلالی‌ها

منبع
خبر ورزشي
بروزرسانی
اعتراف تلخ داور دربی و عذرخواهی از استقلالی‌ها

خبر ورزشي/ رويارويي با صنعت نفت آبادان خاطرات تلخ و شيرين بسيار زيادي را براي هواداران آبي زنده مي‌کند. ماجراهايي که گاهي اوقات زمينه ساز جنجال‌هاي عجيب و غريبي شده است.
استقلال قرار بود فروردين ماه به مصاف صنعت‌نفت برود ولي تاريخ اين مسابقه تغيير کرد و آبي‌ها بدون جدال با طلايي‌پوشان خوزستاني راهي عربستان شدند تا مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا را برگزار کنند.
حالا در شرايطي که رقابت‌هاي ليگ برتر عملاً تعطيل شده و فقط ديدارهاي معوقه آن برگزار مي شود استقلال بايد در آبادان به مصاف ميزبان جنوبي خود برود. مسابقه‌اي که نتيجه آن مي‌تواند زمينه را براي بازگشت مجدد استقلالي‌ها به رتبه سوم جدول را فراهم کند.
اولين باخت مرد آلماني
استقلال در تابستان سال ۸۱ رولند کخ آلماني را به ايران آورد تا در دومين دوره رقابت‌هاي ليگ برتر با اين سرمربي پا به ميدان بگذارد. پيروزي مقتدرانه آبي‌پوشان در هفته اول برابر پاس باعث اميدواري هواداران اين تيم شد ولي همه چيز در هفته دوم رنگ عوض کرد. استقلالي‌ها براي جدال با صنعت نفت راهي آبادان شدند و آنجا با يک گل مسابقه را به ميزبان خود واگذار کردند تا اولين شکست مرد آلماني در ايران رقم بخورد. نکته جالب توجه اينکه در آن مقطع اين بود که منصور پورحيدري فقيد هدايت صنعت نفت را بر عهده داشت ولي چندي بعد از سمت خود استعفا داد و مدير فني استقلال شد تا رولند کخ عملاً زير نظر  او کار کند! البته عمر دوران سرمربيگري مرد آلماني در استقلال به پايان آن فصل هم نکشيد.
جنجال کريمي در ورزشگاه آزادي

بدون شک بازي استقلال و صنعت نفت در پاييز سال ۸۶ که به ميزباني ورزشگاه آزادي برگزار شد؛ مهمترين و جنجالي‌ترين مسابقه اين دو تيم در ۴۰ ساله اخير تلقي مي‌شود. ديداري که با برتري آباداني‌ها در تهران به پايان رسيد ولي خاتمه مسابقه تازه آغاز ماجرا بود.
فيروز کريمي سرمربي وقت استقلال در پايان بازي تعدادي از بازيکنان اين تيم را مقابل چشم هواداران مجبور به دويدن دور زمين کرد. رفتاري که باعث ناراحتي کارشناسان شده و ناصر حجازي فقيد مدير فني آن زمان استقلال هم به شدت از آن انتقاد کرد.
بسياري از اهل فن اعتقاد داشتند کريمي فقط بازيکنان جوان و نفرات محجوب را دواند و جرأت نکرد به بازيکناني همچون عليرضا منصوريان يا پيروز قرباني دستور دويدن دهد!
استقلالي ها به شدت از رفتار کريمي عصباني بودند و بعضي از بازيکنان اين تيم همان شب در مصاحبه هاي تلويزيوني خود اعلام کردند ديگر براي اين مربي بازي نخواهند کرد.
البته مديران باشگاه پاي کار آمدند تا قضيه فيصله پيدا کند ولي کاملاً مشهود بود بازيکنان ديگر تمايلي براي کار با فيروز کريمي ندارند و همين مسئله باعث شدت گرفتن افت نتيجه‌گيري تيم و اخراج سرمربي قبل از پايان فصل شد.
البته آقا فيروز  هم پس از آن بازي ديگر عملاً نتوانست بازيکنان را مديريت کند چون دقيقاً يک هفته پس از رويارويي با صنعت نفت، استقلال در اصفهان به مصاف ذوب آهن رفت و محسن يوسفي که از تعويض خود به شدت ناراحت بود واکنش تندي هنگام خروج از زمين نشان داد ولي  کريمي مدعي شد اين حرکت را نديده است!
آغاز روزهاي خوش منصوريان
عليرضا منصوريان که در تابستان سال ۹۵ به عنوان سرمربي استقلال منصوب شد، در نيم فصل اول فصل ۹۵-۹۶ نتايج خوبي نگرفت و هنگام آغاز دور برگشت اين مسابقات زمزمه‌هاي تغيير سرمربي در جمع آبي‌پوشان به وضوح شنيده مي شد اما پيروزي ارزشمند و فوق‌العاده مقتدرانه مقابل صنعت نفت در آبادان شرايط را به طور کامل براي منصوريان عوض کرد.
استقلالي‌ها پس از بردن آن بازي روي نوار پيروزي قرار گرفتند و در زمستان سال ۹۵ نتايج فوق‌العاده خوبي به دست آوردند. آنها حتي توانستند پرسپوليس را نيز در دربي پايتخت شکست بدهند و در نهايت به عنوان نايب قهرماني فصل را به دست بياورند. اتفاقاتي که در صورت نبردن صنعت نفت شايد به وقوع نمي پيوست.
صعود به فينال جام حذفي
بازي مقابل صنعت نفت آبادان در زمستان سال ۹۶ نيز خاطره خوشي را براي هواداران استقلال زنده مي‌کند. تيمي که پس از روي کار آمدن وينفرد شفر بهتر از دومين فصل سرمربيگري منصوريان نتيجه مي گرفت، براي رسيدن به فينال جام حذفي به مصاف صنعت نفت رفت و توانست با شکست دادن ميزبان خود راهي جدال نهايي اين مسابقات شده و در نهايت با کاپ قهرماني جام حذفي عکس يادگاري بگيرد.
بد نيست بدانيد استقلال سال ۹۶ در حالي که صنعت نفت را از گردونه رقابت هاي جام حذفي کنار زد که فراز کمالوند هدايت آباداني‌ها را برعهده داشت و حميد فرخ نژاد بازيگر سرشناس سينما هم که اهل آبادان است قبل از شروع مسابقه در اردوي تيم ميزبان حضور يافته بود.

گل پرپر شده
رويارويي با نفت در آبادان در کنار خاطرات خوش، يک حسرت بزرگ را نيز براي هواداران اين تيم زنده مي کند. استقلالي‌ها در بهار سال ۹۸ پس از برکناري شفر، نتايج خوبي گرفتند و دوباره مدعي کسب عنوان قهرماني شدند ولي گل سالم آنها مقابل صنعت نفت توسط محمدرضا اکبريان مردود اعلام شد و آبي‌پوشان هم در نهايت عنوان قهرماني فصل ۹۸-۹۷  را به دست نياوردند. اکبريان يکسال پس از آن ماجرا طي مصاحبه اي تلويزيوني اعتراف کرد گل استقلال درست بوده و حالا بايد بابت اشتباه سهوي خود از هواداران اين تيم عذرخواهي کند. داوري که عملکردش در آخرين دربي هم به شدت مورد انتقاد استقلالي‌ها قرار گرفته است.
به ياد مجاهد
در پايان اين مطلب بد نيست يادي هم بکنيم از فوق ستاره اي که سابقه پوشيدن پيراهن هر دو تيم صنعت نفت و استقلال را دارد و مي توانست به يکي از ماندگارترين چهره هاي فوتبال ايران بدل شود. بدون شک اگر مجاهد خذيراوي بيشتر مراقب زندگي شخصي خود بود و البته مسئولان استقلال و مديران فدراسيون نيز مراقبت بيشتري از اين استعداد فوق العاده ارزشمند انجام مي‌دادند مجاهد مي توانست دروازه هاي فوتبال اروپا را به روي خود باز کرده و به لژيونري ارزشمند بدل شود.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره