برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

فوتبال ایران یک طلسم دیگر را می‌شکند

منبع
مهر
بروزرسانی
فوتبال ایران یک طلسم دیگر را می‌شکند

مهر/ تيم ملي فوتبال ايران در يکي از حساس‌ترين ديدارهاي مرحله انتخابي جام‌جهاني به مصاف تيمي مي‌رود که در تاريخ ۵۹ ساله جدال با آن اکثر ديدارها را با پيروزي پشت سر گذاشته است.
 ملي پوشان کشورمان بعد از ۳ پيروزي متوالي و با ارزش مقابل هنگ کنگ، بحرين و کامبوج، حالا به سخت‌ترين و آخرين ديدار خود رسيدند و بايد در آخرين ساعات سه شنبه مقابل تيمي به ميدان بروند که قريب به ۷ سال است موفق به شکست دادن آن نشده‌اند.
تقابل ايران و عراق را مي‌توان دربي بزرگ غرب آسيا دانست. دو تيمي که هر دو خود را مدعي صعود از گروه و حتي صعود به جام جهاني مي‌دانند، حالا در رده‌هاي اول و دوم جدول قرار دارند و براي صعود به عنوان صدرنشين گروه، با همه توان به ميدان مي‌آيند.
دو تيم تاکنون ۲۹ بار با يکديگر ديدار کرده‌اند که اين ۲۹ بازي در ۵۹ سال گذشته صورت گرفته است و اين بازي سي اُمين ديدار دو تيم در تاريخ است. با اينکه آمارها در بازي‌هاي گذشته کاملاً به سود تيم ملي ايران است، اما در سالهاي اخير ملي پوشان کشورمان همواره مغلوب اين حريف قدرتمند همسايه بوده‌اند و آخرين پيروزي ملي پوشان کشورمان به چيزي حدود ۷ سال پيش باز مي‌گردد.
در مجموع ۲۹ ديدار گذشته، تيم ملي ايران ۱۶ و تيم ملي عراق ۶ بار به پيروزي رسيده‌اند و ۷ ديدار دو تيم هم با نتيجه مساوي به پايان رسيده است. تيم ملي ايران ۳۹ و عراق ۲۲ بار در اين بازي‌ها موفق به گلزني شده‌اند.
بازي دو تيم ۱۲ بار در تهران، ۲ بار در عراق و ۱۵ بار در کشورهاي ثالث برگزار شده و ۹ بازي از ۲۹ بازي دو تيم دوستانه بوده است. در ۲۰ بازي رسمي ايران ۱۲ بار پيروز شده و عراقي تنها ۳ بار موفق به شکست دادن تيم ملي ايران شده‌اند و ۵ بازي رسمي دو تيم هم با نتيجه مساوي به پايان رسيده است.

اولين‌ها؛
اولين ديدار دو تيم ۱۱ خرداد سال ۴۱ در قالب يک ديدار دوستانه در ورزشگاه امجديه تهران (شهيد شيرودي) برگزار شد که اين بازي با نتيجه مساوي يک - يک به پايان رسيد.
«جميل عباس» هافبک تيم عراق در دقيقه ۴۷ اولين گل بازي را زد تا نام وي به عنوان نخستين گلزن در تاريخ تقابل‌هاي دو تيم در تاريخ ثبت گردد و پرويز کوزه کناني در دقيقه ۹۰ زننده گل مساوي براي ايران بود تا وي نخستين گلزن ايراني به عراق باشد.
ايران و عراق ۲ روز بعد، اين بازي دوستانه را در تهران تکرار کردند که عراقي‌ها در آن بازي با نتيجه ۲ بر يک پيروز شدند که اين اولين پيروزي عراق و اولين شکست ايران در بازي‌هاي دو تيم بود. در اين بازي هم پرويز کوزه کناني براي ايران گل زد.
اولين پيروزي تيم ملي ايران هم در روز دوم فروردين سال ۱۳۴۳ در چارچوب مسابقات مقدماتي المپيک ۱۹۶۴ توکيو به دست آمد. اين بازي سومين تقابل دو تيم بود و تيم ملي ايران با نتيجه ۴ صفر عراق را در ورزشگاه امجديه شکست داد. حميد شيرزادگان در اين بازي هت تريک کرد و مصطفي عرب نيز تک گل بعدي تيم ملي را به ثمر رساند. اين اولين و بهترين پيروزي تيم ملي ايران مقابل عراق بود.
آخرين پيروزي ايران
آخرين باري که تيم ملي ايران موفق شد عراق را شکست دهد، ۱۴ دي سال ۱۳۹۳ و در چارچوب يک ديدار تدارکاتي بود که تيم ملي ايران با تک گل سردار آزمون که در دقيقه ۵۶ به ثمر رسيد به پيروزي رسيد.
اين ديدار قبل از جام ملت‌ها ۲۰۱۵ بود که دو تيم از فرصت حضور در استراليا استفاده کرده و اين بازي را در شهر «لونگوگ» استراليا انجام دادند. اين آخرين پيروزي تيم ملي ايران برابر عراق بود که از آن ۶ سال و ۹ ماه و ۵ روز مي‌گذرد و بايد ديد آيا تيم ملي ايران مي‌تواند اين طلسم حدوداً ۷ ساله را در اين ديدار حساس بشکند يا خير.
ايران و عراق در مرحله يک هشتم نهايي همان دوره از مسابقات نيز بار ديگر با يکديگر ديدار داشتند که در ديداري تراژديک بعد از آنکه دو تيم در وقت معمول و ۱۲۰ دقيقه به تساوي ۳-۳ رسيدند، در ضربات پنالتي عراقي‌ها با نتيجه ۷ بر ۶ پيروز شدند. در آن بازي سردار آزمون در دقيقه ۲۴ اولين گل بازي را به ثمر رساند. مرتضي پور علي گنجي در دقيقه ۱۰۳ و رضا قوچان نژاد در دقيقه ۱۱۹ ديگر گل‌هاي تيم ملي را به ثمر رساندند.
آخرين بازي
آخرين بازي دو تيم نيز در در مرحله رفت همين دوره از مسابقات انتخابي جام جهاني بود که عراقي‌ها با نتيجه ۲ بر يک پيروز شدند. اين بازي هم در حالي که مي‌توانست با نتيجه يک - يک به پايان برسد، علا عباس مهاجم سرشناس عراقي در دقيقه ۹۲ گل برتري تيمش را به ثمر رساند. اين آخرين بازي بود که مارک ويلموتس در نقش سرمربي روي نيمکت تيم ملي ايران نشست.
بهترين گلزن

بهترين گلزن تاريخ فوتبال ايران به عراق، علي دايي با ۴ گل است. حميد شيرزادگان و حسين کلاني هم بازيکنان ۳ گله ايران مقابل عراق هستند. سردار آزمون به همراه علي کريمي، حسن روشن و پرويز کوزه کناني بازيکنان ۲ گله هستند.
حميد شيرزادگان تنها بازيکني است که در تاريخ ديدارهاي دو تيم موفق به هت تريک شده تا وي چهره‌اي خاص در بين بازيکنان دو تيم باشد.
احمد نورالهي آخرين گلزن ايراني به عراق است و همين بازيکن به همراه سردار آزمون و مرتضي پور علي گنجي بازيکناني هستند که هم اکنون براي تيم ملي ايران بازي کرده و سابقه گلزني به عراق را هم دارند.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد