امیرحسین مدرس: باید روح موسیقی را دریابیم/ در موسیقی دنبال قالبها و ظواهرش نباشیم
فارس
بروزرسانی
فارس/ اميرحسين مدرس در دومين نشست پژوهشي هنر و ادبيات عاشورايي که در تالار مهر حوزه هنري برگزار شد، گفت: ما در موسيقي دنبال قالبها و ظواهرش هستيم و مدام گفته ميشود مدرن است يا قديمي است يا مسائلي از اين دست، در حالي که بايد روح آن را دريابيم تا ما را به تعالي برساند.
اين شاعر، آهنگساز و خواننده با تاکيد بر اين که موسيقي در ظلمات عالم، سحرگاه و مطلع شمس و هنگام روشن شدن جهان است، گفت: غير از اين نگاهي نميتوان به موسيقي داشت. در عالم نميتوانيم به خورشيد نگاهي غير از روشن کردن و بهرهمند شدن موجودات از آن داشته باشيم، موسيقي هم مانند خورشيد است و انسان و روح و فطرت انسان را به اوج و تعالي ميرساند.
وي با بيان اين که موسيقي شايد مهمترين ابزاري است که خداوند متعال به عنوان يک موهبت از اول خلقت در اختيار خلق قرار داده است،اظهار کرد: درباره پيوند مذاهب با موسيقي، صرف نظر از اين که مذاهب و اديان چه رويکرد مشخصي در اعتقادات و در احکام و شرايعشان دارند، اگر کمال و تعالي و رشد را به عنوان امر قدسي در نظر بگيريم، خليفه خداوند روي زمين ابزار و وسايلي ميخواهد. اگر آن را به عنوان يک امر قدسي بگيريم و به اين فکر کنيم که قرار است انسان در روي زمين به عنوان خليفه خدا مطرح باشد اين عالم عالمي است که با صورت ها و مصداقها سر و کار دارد. ما براي هر مفهومي، مصداق و تصوير و صورتي داريم. بنابراين براي رسيدن به کمال نيازمند ابزاري هستيم و موسيقي عاليترين مفهومي است که خداوند از تکامل و تعالي روح انسان مطرح کرده است.
اين شاعر همچنين افزود: ما در موسيقي دنبال قالبها و ظواهرش هستيم و مدام گفته مي شود مدرن است يا قديمي است يا مسائلي از اين دست، در حالي که بايد روح آن را دريابيم تا ما را به تعالي برساند.
مدرس با اشاره به دو آلبوم «ماه ني» و «خورشيد بود» که درباره نوحه هاي قديم تهران در يک قرن اخير است گفت: نمي خواهيم بگوييم کساني که اين نوحهها را ساختهاند تعليم موسيقي ديدهاند و بيشتر آنها اينطور نبودهاند، اما نکتهاي که باعث اعجاب ميشود اين است که نميشود ريشهيابي کرد که نوحههاي معروف عاشورايي چه زماني و توسط چه کسي ساخته شده است. بيشتر آنها حاصل ذوق و جوشش است و نه صرفا علم موسيقي. گنجينهاي از اين ملوديهاي شريف و دلنشين در دست ما بوده و در سالهاي اخير به دلايل گوناگون رنگ فراموشي بر آنها نشسته بوده است. من چون هم متولد منطقهاي از تهران هستم که فستيوال هياتها و تکايا و روضهها بوده، گوشم از کودکي با اين نوحهها آشنا بوده است و روح و جان من با آنها انس گرفته بود. تا اين که در دهه 80 تصميم بر اين شد که اين ميراث را احيا و بازخواني کنيم.
وي ادامه داد: تا الان قطعات زيادي از لحن هاي مختلف در دو آلبوم ماه ني که واحد موسيقي حوزه هنري در زمان آقاي مهدوي آن را منتشر کرد و آلبوم دوم به نام «خورشيد بود»، منتشر شده است. در اين آلبوم سعي کرديم نوحه هاي سال هاي نزديک تر را انتخاب کنيم و با تعريف نوحه اصولي که از لحاظ کلام، حماسه و سوز داراي رشد و غنا باشد، انتخاب و بازخواني شدند.