نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

اولین کارت گرافیک جهان 25 ساله شد؛ تراشه‌ای که دنیا را تغییر داد!

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی

شهر سخت افزار/ امروز سالروز معرفی اولین کارت گرافیک مدرن جهان است. 25 سال پیش در چنین روزی شرکت انویدیا اولین محصول خود را با نام NVIDIA GeForce 256 معرفی کرد و دنیای سخت افزار را تغییر داد. در ادامه این خبر شهر سخت افزار به بررسی مشخصات اولین کارت گرافیک جهان به صورت خلاصه می‌پردازیم.

در 31 اوت 1999، انویدیا GeForce 256 را معرفی کرد که در 11 اکتبر همان سال عرضه شد. این محصول که به عنوان «اولین GPU جهان» به بازار عرضه شد، چشم انداز علاقه‌مندان تکنولوژی را به طور قابل توجهی تغییر داد. GPU که مخفف Graphics Processing Unit است، اصطلاحی است که پردازنده درون یک کارت گرافیک را توصیف می‌کند.

تأثیر انقلابی GeForce 256 از ادغام ویژگی‌های تبدیل (Transform) و روشنایی (Lighting) مستقیماً در GPU ناشی شد. پیش از این، این محاسبات توسط CPU انجام می‌شد یا به سخت افزار اختصاصی نیاز داشت. با انتقال T&L به GPU، انویدیا هزینه‌ها را کاهش داد و عملکرد را در مقایسه با شتاب‌دهنده های 3D سنتی افزایش داد. این جهش معماری به NVIDIA اجازه داد تا با عرضه نرم افزار بهینه سازی شده برای این فناوری، از رقبا و پیشینیان خود پیشی بگیرد.

به گفته یکی از بنیانگذاران این شرکت، کریس مالاچوفسکی، NVIDIA در زمان عرضه این کارت گرافیک با رقابت 35 شرکت دیگر روبرو بود. هرچند برخی از رقبا توسط NVIDIA خریداری شدند یا نتوانستند به رقابت با آن ادامه دهند، اما AMD از رقابت شدید جان سالم به در برد و تا همین امروز هم رقیب اصلی محصولات انویدیا محسوب می‌شود.

امروزه بازار پردازنده‌های گرافیکی گسترش یافته است و اینتل، AMD، کوالکام و انویدیا برای توسعه پیشرفته‌ترین معماری‌ها برای کاربردهای مختلف با هم رقابت می‌کنند. در حال حاضر، NVIDIA یک برنده آشکار در بسیاری از حوزه‌های گرافیکی است.

پردازنده‌های گرافیکی از زمان GeForce 256 به‌طور چشمگیری تکامل یافته‌اند و اکنون دارای سخت‌افزار قدرتمند مخصوص رمزگذاری ویدیو، واحدهای ردیابی پرتوی اختصاصی (RT) و هسته‌های تانسور هستند. پردازنده های گرافیکی در گیمینگ، رندرینگ، استریم ابری، محاسبات، ارزهای دیجیتال و حوزه به سرعت در حال رشد هوش مصنوعی بسیار مهم هستند. این روند احتمالاً با اضافه شدن واحدهای شتاب دهنده سخت افزاری اختصاصی بیشتری در آینده ادامه خواهد یافت.

کارت گرافیک GeForce 256 در ابتدا دارای حافظه SDR بود اما بعداً برای پشتیبانی از DDR بروز شد. GeForce 256 از DirectX 7.0 پشتیبانی می‌کرد و جانشین سری RIVA TNT2 بود. این یک محصول تک تراشه‌ای بود که قادر به پردازش 10 میلیون Polygon در ثانیه بود. اولین کارت گرافیک انویدیا دارای 23 میلیون ترانزیستور بود که در مقایسه با پردازنده گرافیکی AD102 حاضر در GeForce RTX 4090، کارت گرافیک پرچمدار فعلی انویدیا، بسیار ناچیز است. در طول 25 سال، تعداد ترانزیستورهای 3300 برابر و اندازه حافظه ویدیویی 768000 برابر افزایش یافته است.

از سوی دیگر پرچمدار کنونی انویدیا به 9 برابر توان بیشتر نیاز دارد و قیمت آن نیز 4 برابر بیشتر است (با در نظر گرفتن تورم در این 25 سال).


نظر شما در مورد اولین کارت گرافیک مدرن جهان چیست؟ شما پیشرفت حوزه گرافیک کامپیوتر در این 25 سال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره