نماد آخرین خبر

یکی از ابرکامپیوترهای مبتنی‌بر آرم دنیا پس از ۶ سال بازنشسته شد

منبع
زوميت
بروزرسانی
یکی از ابرکامپیوترهای مبتنی‌بر آرم دنیا پس از ۶ سال بازنشسته شد

زومیت/ یکی از اولین ابرکامپیوترهای مبتنی‌بر آرم جهان با نام Isambard 2، تنها پس‌ از گذشت ۶ سال از رده خارج می‌شود.

ابرکامپیوتر مبتنی‌بر آرم Isambard 2 تنها پس‌ از ۶ سال فعالیت به‌زودی بازنشسته خواهد شد. این دستگاه با ۱۰,۰۰۰ هسته که از پردازنده‌های ۶۴ بیتی Armv8 ThunderX2 ساختِ Cavium بهره می‌برد، از سال ۲۰۱۸ شروع به‌کار کرد؛ تراشه‌هایی که با فناوری TSMC تولید شدند. ابررایانه‌ی مذکور همچنین از چند گرافیک انویدیا P100 بهره می‌برد.

اتحادیه‌ی گریت وسترن ۴ (GW4)، متشکل از دانشگاه‌های بریستول، باه، کاردیف و اگزتر، اپراتور اصلی Isambard 2 بود. پروفسور سایمن مک‌اینتوش-اسمیت، رئیس گروه میکروالکترونیک دانشگاه بریستول، رهبری این پروژه را بر عهده داشت و خبر بازنشستگی Isambard 2 را با انتشار پستی در ایکس اعلام کرد. جانشین دستگاه یعنی Isambard 3 به‌زودی شروع به‌کار خواهد کرد و ابرکامپیوتر قدیمی‌تر در تاریخ ۳۰ سپتامبر (۹ مهر ۱۴۰۳) آفلاین خواهد شد؛ بنابراین کاربران باید تا آن زمان از تمام داده‌های خود نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنند.

ابرکامپیوتر جدید Isambard 3 همچنان از پردازنده‌های آرم استفاده می‌کند، اما این بار از ابرتراشه‌های انویدیا Grace با ۳۴,۲۷۲ هسته بهره‌ خواهد برد. اگرچه دستگاه مذکور درحال‌حاضر در فهرست ۵۰۰ ابرکامپیوتر برتر قرار ندارد، اما در ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد و تیر ۱۴۰۳) به مقام دوم لیست Green500 دست یافت که آن را به یکی از کارآمدترین ابرکامپیوترها تبدیل می‌کند. علاوه‌براین قرار است Isambard 3 تعداد پردازنده‌های خود را با اضافه‌کردن ۵۲۸۰ هسته‌ی دیگر افزایش دهد، که چنین به‌روزرسانی‌ای می‌تواند عملکرد ابررایانه‌ی مذکور را تا ۳۲ برابر بهبود دهد و احتمالاً در چنین شرایطی به جمع ۱۰ ابرکامپیوتر برتر در دوره‌ی بعدی خواهد پیوست.

Isambard 3 اولین ابرکامپیوتر مطرحی نیست که در سال ۲۰۲۴ بازنشسته می‌شود. ابرکامپیوتر Summit در آزمایشگاه ملی اوک ریج نیز در نوامبر امسال (آبان و آذر ۱۴۰۳) به حالت تعلیق درمی‌آید. این ابرکامپیوتر نیز در سال ۲۰۱۸ ساخته شد و به‌سرعت جای خود را به ابرکامپیوتر بسیار قدرتمند Frontier داد.

هزینه‌ی ساخت ابرکامپیوترها به میلیون‌ها دلار می‌رسد و هزینه‌های عملیاتی آن‌ها نیز خیلی بیشتر از هزینه‌های تولید است. به‌هرحال، با پیشرفت فناوری مؤسسات باید به‌روز باشند و در نتیجه باید مدل‌های قدیمی را بازنشسته کنند. تراشه‌های جدید عملکرد و کارآیی بهتری ارائه می‌دهند و به محققان کمک می‌کنند سریع‌تر به نتایج محاسبات مورد نظر خود دست یابند؛ در نتیجه این پیشرفت‌های بزرگ در علم و فناوری، سرمایه‌گذاری عظیم را ارزشمند می‌سازد.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره