نماد آخرین خبر

دو دهه تسلط انویدیا بر بازار گرافیک؛ AMD و اینتل فرصتی برای نفس‌کشیدن ندارند

منبع
زوميت
بروزرسانی
دو دهه تسلط انویدیا بر بازار گرافیک؛ AMD و اینتل فرصتی برای نفس‌کشیدن ندارند

زومیت/ انویدیا از سال‌ها قبل بیشترین سهم بازار گرافیک را دراختیار داشته است و همچنان با فاصله‌ی نسبتاً زیاد در مقایسه با رقبا، به مسیرش ادامه می‌دهد.
 
انویدیا به‌دلیل سلطه بر بازار گرافیک در دو دهه‌ی گذشته، به یکی از پیشتازان این صنعت تبدیل شده است. بسیاری به اشتباه تصور می‌کنند که تمرکز انویدیا از ابتدا در زمینه‌ی هوش مصنوعی بود، اما داستان واقعی از تولید سری GeForce FX آغاز می‌شود.

انویدیا در بازار کارت گرافیک دسکتاپ حضور بسیار پررنگی دارد و از طرفی به رقیب بسیار سرسختی برای AMD تبدیل شده و طبق داده‌های 3DCenter سهم بازار خود را از سال ۲۰۰۲ تا کنون حفظ کرده است.

رقابت بین انویدیا و AMD در گذشته به‌شدت احساس می‌شد، به‌ویژه با معرفی سری Radeon X100 که فاصله‌ی دو شرکت را از نظر سهم بازار بسیار کاهش داد. به‌هرحال از آن زمان تا کنون انویدیا به تنهایی بر بازار تسلط دارد و AMD و اینتل فرصتی برای نفس‌کشیدن در بازار گرافیک ندارند.

دوره‌ی افزایش توجهات به استخراج رمزارز، نقطه‌ی عطف مهمی برای انویدیا به‌شمار می‌رود؛ جایی‌ که سهم بازار این شرکت به ۸۰ درصد رسید. کارت گرافیک انویدیا سری GeForce RTX 30 به‌دلیل تقاضای بالای ماینرها محبوبیت بالایی به‌دست آورد و تیم سبز از فرصت به‌خوبی بهره گرفت، درحالی‌که AMD نتوانست در کانون توجه قرار گیرد.

با گذشت زمان، شاهد روند صعودی سلطه‌ی انویدیا بر بازار گرافیک هستیم و به‌نظر نمی‌رسد که وضعیت به‌زودی تغییر کند. AMD اکنون تلاش می‌کند گرافیک‌های گیمینگ سری Radeon خود را احیا کند، از طرفی انویدیا در آستانه‌ی معرفی نسل جدیدی از گرافیک‌های گیمینگ برای علاقه‌مندان به این حوزه است.

کسب‌وکار انویدیا تا حدود زیادی حاصل تلاش‌های جنسن هوانگ، مدیرعامل کنونی شرکت است. این شرکت درحال‌حاضر در تمامی حوزه‌های فعالیتش ازجمله هوش مصنوعی و رباتیک برتری دارد.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره