سلطه هواوی بر بازار گوشیهای تاشو چین مستحکمتر شد



زومیت/ هواوی همچنان پادشاه بازار گوشیهای تاشدنی چین محسوب میشود و جایگاه خود را در فصل اول سال ۲۰۲۵ مستحکمتر کرده است.
هواوی نهتنها بر بازار گوشیهای تاشدنی در چین سلطه دارد، بلکه سلطهی خود را مستحکمتر میکند. طبق آمار جدید IDC، هواوی در سهماههی پایانی ۲۰۲۴ موفق به عرضهی ۲٫۵۰۶ میلیون دستگاه تاشدنی شد و سهم ۴۸٫۶ درصدی از بازار را بهدست آورد.
تحلیلگران گزارش میدهند هواوی در سهماههی اول سال جاری میلادی ۲٫۸۴۲ میلیون گوشی تاشدنی روانهی بازار و سهم غالب ۷۶٫۶ درصدی را از آن خود کرد.
آمار IDC نشاندهندهی رشد چشمگیر ۵۳٫۱ درصدی نسبت به دورهی مشابه سال قبل و یک بازگشت قدرتمند پس از عملکرد سهماههی چهارم است؛ زمانی که هواوی افت فروش سالانهی ۹٫۵ درصدی را تجربه کرده بود.
رشد هواوی در بازار دستگاههای تاشدنی به قیمت کاهش سهم بازار سایر تولیدکنندگان تمام شده است. بزرگترین بازندهی این رقابت، آنر محسوب میشود؛ سهم بازار آنر از ۲۰٫۶ درصد در سهماههی پایانی ۲۰۲۴ به تنها ۹٫۱ درصد در فصل اول سال جاری کاهش یافت.
اوپو سهم ۷٫۱ درصد از گوشیهای تاشدنی چین طی سهماههی اول را به خود اختصاص داد؛ البته رشد اوپو بهاندازهی دستاوردهای هواوی چشمگیر نیست. سهم بازار اوپو در فصل چهارم ۲۰۲۴ تنها ۵٫۳ درصد بود.
رتبهی سوم پیشتر در اختیار ویوو قرار داشت که حالا حتی در نمودار دیده نمیشود. سهم بازار شیائومی از سهماههی چهارم به فصل اول کاهش چشمگیری تجربه کرد (از ۷٫۴ درصد به ۲٫۶ درصد).
شیائومی و ویوو از اوایل یا اواسط ۲۰۲۴ مدل تاشدنی جدیدی عرضه نکردهاند. اولین گوشی تاشدنی اوپو پس از سال ۲۰۲۳ یعنی فایند N5 تنها چند ماه پیش از راه رسید؛ بنابراین تأثیرش در آمار فروش احتمالاً تا سهماههی دوم احساس نخواهد شد.
فارغ از بازار گوشیهای تاشدنی، در کل بازار گوشیهای هوشمند چین، رهبری در اختیار ویوو قرار دارد و هواوی در تعقیب اپل است.