کاهش محبوبیت محصولات الکترونیک ژاپنی در بازارهای جهانی
بروزرسانی
به گزارش فارس به نقل از سي نت، اين روزها شرايط براي شرکت هاي الکترونيک شناخته شده ژاپني مانند سوني، پاناسونيک و شارپ مساعد نيست و اين شرکت ها ديگر نام هاي تجاري برتر بازار کالاهاي الکترونيک محسوب نمي شوند.
تا يک دهه قبل اين شرکت ها بازار محصولات الکترونيک و لوازم خانگي ديجيتال را در قبضه کامل خود داشتند، با قيمت هاي بيشتري نسبت به محصولات رقيب عرضه مي شدند تا بر کيفيت آنها تاکيد شود و مردم هم به خريد اين محصولات رغبت نشان مي دادند.
اما بررسي هاي فارستر نشان مي دهد سوني، شارپ و پاناسونيک اين روزها با نزول سود و درآمد مواجه هستند و برخي از آنها هم به علت مشکلات مديريتي حال و روز خوشي ندارند. حتي اين احتمال به طور مجدي مطرح است که پاناسونيک از توليد تلويزيون هاي بزرگ دست بکشد.
اين وضعيت بر کسب و کار شرکت هاي بزرگ فناوري ديگر نيز تاثير گذاشته و نشان دهنده پايان يک عصر تلقي مي شود. در مقابل برخي شرکت هاي کره اي که تا 10 سال قبل تنها در حاشيه بازار محصولات الکترونيک حضور داشته و با سودهاي جزئي خود خوشحال بودند اين روزها به رقباي جدي ژاپني ها محسوب شده اند.
کارشناسان علت اصلي اين عقب ماندگي را بي توجهي شرکت هاي ژاپني به روند تحولات دنياي آي سي تي و الکترونيک و بازارهاي نوظهور رسانه هاي ديجيتال، وسايل همراه، برنامه هاي همراه، اينترنت و بازي هاي ويديويي دانسته اند. البته عواملي مانند ارزش فزاينده ين ژاپن که باعث مي شد کالاهاي صادراتي ژاپن روز به روز گران تر شوند هم در اين مساله بي تاثير نبوده است.
اين روزها برخي شرکت هاي ژاپني مانند جي وي سي، هيتاچي، فوجيتسو، توشيبا، NEC و پايونير تقريبا به طور کامل از بازار تلويزيون خارج شده اند و شرکت هاي باقي مانده هم حال و روز خوشي ندارند. در مقابل کره اي ها با پيوند زدن تلويزيون به اينترنت، رسانه هاي تعاملي و بازي هاي ويديويي بازار را قبضه کرده اند.