ايسنا/ اصطلاح هنگ کردن اين روزها براي انبوه جمعيت دارندگان گوشيهاي هوشمند تلفن همراه، امري آشنا بوده و رهايي از اين مشکل دغدغهاي همهگير شده است؛ اما با رعايت برخي نکات ميتوان تا حد زيادي جلوي اين مشکل را گرفت.
هنگ کردن گوشيهاي تلفن همراه موضوعي است که مشترکان در بسياري موارد آن را به برند گوشي خود نسبت ميدهند، اما به گفته کارشناسان، يکي از بزرگترين مشکلاتي که به نارضايتي مردم از گوشيها منجر ميشود پايين بودن اطلاعات مردم هنگام خريد گوشيهاي تلفن همراه است.
به عنوان مثال برخي افراد گوشيهايي با CPU پايين خريداري کرده و اطلاعات فراوان بر روي آن ميريزند که همين مساله باعث پايين آمدن سرعت گوشي و هنگ کردن آن ميشود. البته در برخي موارد خريد گوشيهاي تقلبي و يا برندهاي نامناسب هم مي تواند به اين مشکلات دامن بزند اما در موارد بسياري هنگ کردن گوشيهاي تلفن همراه به بحث استفاده از آنها بازميگردد.
بسياري از افرادي که از سيستم عامل اندرويد استفاده ميکنند از برنامههايي مانند بازار و غيره استفاده کرده و بازيها يا برنامههاي متعددي را برروي گوشيهاي خود نصب مي کنند، درنتيجه حافظه گوشي آنها پر ميشود و اين مساله سرعت گوشي را به شدت کاهش ميدهد.
علاوه بر اين گاهي برخي گوشيها علاوه بر حافظه خود گوشي، از رم جانبي هم کمک ميگيرند که در اين موارد مشکل هنگ کردن گوشي ميتواند بيشتر شود. به همين دليل لازم است افراد زماني که گوشي ميخرند دقت داشته باشند که سرعت CPU آن از چه قرار است و چه قدر حجم آن گوشي براي فعاليت آنها کفايت مي کند.
به عنوان مثال اگر يک گوشي دو گيگ حافظه دارد، نبايد بيش از ۱.۵ گيگ آن پر شود چرا که در غير اين صورت سرعت گوشي به شدت کاهش پيدا ميکند و بر همين اساس برنامهها را دير باز ميکند و فرد مجبور ميشود اطلاعات خود را پاک کرده و يا نسبت به فلش کردن گوشي اقدام کند.
نکته ديگر آن که آلوده شدن گوشي به ويروسها و بدافزارها نيز ميتواند اين مشکل را افزايش دهد و بر همين اساس لازم است براي گوشي هاي تلفن همراه هر چند وقت يک بار حافظه خارجي يا گوشي خود را با نرم افزارهاي ويروس ياب، ويروسکشي کنيد. براي اين کار نياز به هزينه نداريد و لازم نيست حتما ديگران اين کار را انجام دهند بلکه تنها کافي است يکي از آنتي ويروسهاي قوي را دانلود و نصب کرده و سپس گوشي خود را به سيستم متصل کرده و ويروس يابي را انجام دهيد.
علاوه بر اين تا جايي که ميتوانيد سعي کنيد نرم افزارهاي فيلترشکن رايگان را بر روي گوشي خود نصب نکنيد چراکه اين نرم افزارها علاوه بر مشکلات امنيتي، مشکلات نرم افزاري نيز براي گوشي ايجاد مي کنند.
با تمام اين تفاسير ممکن است همچنان در مواردي با مشکل هنگ کردن گوشي مواجه شويد. گاهي نيز اين مشکل چنان جدي است که گوشي شما هيچ فعاليتي انجام نداده و براي مدتي به طور کامل از کار باز مي ماند. در گذشته که اغلب گوشيهاي تلفن همراه باطريهاي جدا داشتند اين امکان وجود داشت که زمان ايجاد چنين مشکلي با خارج کردن باطري و جاگذاري مجدد آن دستگاه را وادار به تنظيم مجدد کرد. اما اکنون در موارد متعدد برخي گوشيهاي پرطرفدار تلفن همراه به گونه اي طراحي شده اند که باطري آنها داخل ساختار گوشي قرار داشته و امکان جداسازي آن وجود ندارد.
کارشناسان مختلف براي حل اين مشکل نيز پيشنهاداتي داشته و بر اساس برند گوشي راهکارهايي ارائه کرده اند. طبق اين توصيهها در شرايطي که گوشي شما به گونهاي هنگ کرده که امکان هيچ فعاليتي را به شما نداده و حتي قادر به خاموش کردن آن هم نيستيد، احتمالا با به کار بستن اين راهکارها مي توانيد گوشي تلفن همراه خود را خاموش کنيد تا با روشن کردن مجدد آن دستگاه مجبور به تنظيم مجدد شود.
بدين ترتيب در برندهاي مختلف ميتوان براي گوشيهايي که باطري آنها در داخل ساختار وجود دارد به شيوههاي ذيل اقدام کرد:
آيفون : کليد پاور و خانه را تا خاموش شدن گوشي پايين نگه داريد. سپس مجددا به حالت عادي گوشي خود را روشن کنيد.
سامسونگ، ال جي، هوآوي، ايسوس (مدلهاي اندرويد) – کليد پاور را تا زمانيکه گوشي خاموش شود پايين نگه داريد. سپس بار ديگر گوشي خود را به حالت عادي روشن کنيد.
سوني، اچ تي سي (مدلهاي اندرويد) – کليد پاور و بلند کردن صدا را را با هم پايين نگه داريد تا زمانيکه گوشي خاموش شود. در صورت نياز، کليد پاور را براي روشن کردن آن فشار دهيد. به خاطر داشته باشيد برخي گوشيهاي سوني داراي دکمه تنظيم مجدد تعبيه شده هستند. براي مثال در مورد Sony Xperia Z2، اين دکمه در کنار محل سيمکارت زير درپوش تعبيه شده است.
موتورولا، تمام گوشي هاي نوکيا لوميا – کليد پاور و کم کردن صدا را تا خاموش شدن گوشي با هم پايين نگه داريد. سپس در صورتيکه به طور خودکار روشن نشد، به حالت معمولي آن را روشن کنيد.
اما هرگاه هنگ کردنهاي گوشي بيش از حد متعارف شده و امکان استفاده مناسب از گوشي و برنامه هاي آن فراهم نبود لازم است نسبت به ريست کردن گوشي خود اقدام کنيد که دراين خصوص سه راهکار وجود دارد.
در مرحله اول شما مي توانيد گوشي خود را به طور معمولي ريست کنيد اما اگر با اين اقدام مشکل شما برطرف نشد، در مرحله دوم مي توانيد گوشي خود را به طور کلي ريست کرده و تنظيمات آن را به حالت کارخانه درآوريد.
البته لازم است قبل از اين مرحله از تمام اطلاعات لازم يک کپي تهيه کنيد چراکه با اين اقدام تمام اطلاعات گوشي شما از بين رفته و گوشي همان طور که گفته شد به حالت تنظيمات کارخانه باز مي گردد.
شما از کدام روش استفاده مي کنيد؟