نماد آخرین خبر

اپل سال سختی پیش روی خود دارد

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
ديجياتو/ در سال ۲۰۱۵، اپل بهترين عملکرد مالي در تاريخ کمپاني اش را به ثبت رساند. حال اما اين سال به پايان رسيده و وارد سال ۲۰۱۶ شده ايم؛‌ زماني که ناگهان، همه نگران شده اند که اپل در سال پيش رو، اوضاعي پر از بي ثباتي را تجربه خواهد کرد. حق هم دارند؛ بر اساس آخرين تحليل ها، شيب رشد فروش آيفون براي اولين بار در تاريخ فروش اين تلفن هوشمند متوقف مي شود. فروش آيپد که مدت هاست جالب نيست و هيچ نشانه اي نيز از رشد دوباره آن يافت نمي شود، اپل واچ آنگونه که پيش از عرضه به نظر مي رسيد، هياهو ايجاد نکرده. اپل تي وي جديد محصولي خوب است اما انقلابي نبود، درآمدهاي اين شرکت از سرويس هايي نظير موزيک، مپس، سلامتي و… «معمولي» است. مي بينيد؟ حق دارند. اوضاع اپل در سال پيش رو بعيد است به شکل مناسبي و برابر با سال ۲۰۱۵ پيش رود. با ديجياتو همراه باشيد. پيش از اينکه ادامه دهيم، جا دارد برخي حقايق ديگر را نيز مورد بررسي قرار دهيم. ارزش کلي اپل اکنون برابر با ۵۹۵ ميليارد دلار برآورد مي شود که همين موضوع، آن را بدل به با ارزش ترين کمپاني جهان مي کند. نقدينگي اپل اکنون برابر با ۲۰۶ ميليارد دلار است. سرمايه در گردش اپل به ۱۳.۵ ميليارد دلار مي رسد. برآورد مي شود که درآمدهاي اپل در دوره سه ماهه فعلي به ۷۷ ميليارد دلار برسد. همين «سال سخت براي اپل» مي تواند يک «رکورد شکني» براي ساير کمپاني هاي تکنولوژيک به شمار رود. اما اپل چگونه درآمدهاي حيرت انگيزي کسب مي کند؟ مي توان گفت شرکت ياد شده، بهترين محصول در هر رده بندي را براي کاربران ارائه مي دهد. آيفون به تنهايي از ديدگاه بسياري از تحليلگران، بهترين اسمارت فون است. حال اپل سالانه ميليون ها عدد از همين تلفن هوشمند را با حاشيه سود بالا به فروش مي رساند و به همين شکل، درآمدهاي کلاني کسب مي کند. فروش راکد کمپاني هاي بزرگ تکنولوژيک که سهام آنها به شکل عمومي در بازار بورس ارائه گشته، بر اساس مقدار توانايي براي رشد خود در آينده ارزش گذاري مي شوند. حال براي اولين بار در تاريخ آيفون، به نظر مي رسد که سال ۲۰۱۶، همان سالي باشد که شيب رشد درخواست براي آن ديگر نسبت به سال پيش، عمودي نباشد. همه اين تحليل ها، از گزارش موسسه مالي و اعتباري «مورگان استنلي» آغاز شد؛ اين موسسه خبر داده بود که در سال ۲۰۱۶، آيفون با ۶ درصد کاهش تقاضا نسبت به سال ۲۰۱۵ رو به رو خواهد بود. سپس خبرگزاري تايواني به نام «ديجي تايمز» گزارش داد که توليد کنندگان قطعات با کاهش سفارش قطعه ها از سوي اپل مواجه شده اند. اين خبرگزاري از همين موضوع نتيجه گيري مي کند که در سال جاري آيفون هاي کمتري به فروش خواهند رسيد. در اين ميان موسسه «Brean Capital» نيز گزارش داده بود که فروش آيفون در سه ماهه ابتدايي سال ۲۰۱۶ با کاهشي ۱۰ درصدي رو به رو خواهد شد. حال اگر آيفون واقعا با کاهش تقاضا مواجه گردد، اپل در دردسر بزرگي افتاده چرا که در همين مقطع زماني سه ماهه گذشته، ۶۲ درصد از درآمدهاي اپل را، آيفون تشکيل داده. در صورتي که اين اتفاق رخ دهد، سود اپل به شکل قابل توجهي کاهش خواهد يافت و همين موضوع در مورد ساير محصولات و سرويس هايي که شرکت ساکن کوپرتينو به فروش مي رساند نيز تاثير خواهد داشت. فروش آيپد در دو سال گذشته با نوسانات ناخوشايندي براي اپل به همراه بوده؛ تقاضا براي اين محصول در دو سال گذشته يا به شکل مداوم کاهش داشته و يا صرفا حالتي راکد را تجربه نموده است. فروش مک بالاست اما کامپيوترهاي شخصي، آينده دنياي تکنولوژي نيستند، کار اپل همينجا مي لنگد اپل درآمد مناسبي از فروش «مک» به دست مي آورد اما نکته اينجاست که اين فروش، آنقدر بالا نيست که جاي آيفون را بگيرد. درآمد شرکت مورد بحث از فروش کامپيوترهاي مک در سه ماهه گذشته، ۴ درصد افزايش را بيانگر بود اما صرفا ۸ درصد از درآمدهاي اپل را شامل مي شد. در حالي که مک اکنون درخشان تر از هر زمان ديگري به جلو پيش مي رود، حتي خود ساکنين کوپرتينو نيز اعتقاد دارند که کامپيوترهاي شخصي، آينده دنياي تکنولوژي نخواهند بود و دقيقا همان نقطه ايست که يک جاي کار اپل، مي لنگد. اپل واچ، محصول کاملا جديدي است که به شکل مناسبي [در قياس با ساير ابزارهاي پوشيدني] فروش مي رود اما فروش آن هنوز به حدي نيست که پاسخگوي سهام داران شرکت مورد بحث باشد. به طور کلي، تصور عمومي اکنون چنين است که اپل در بهترين شرايط، در سال جاري ميلادي مي تواند درآمدهايش را به شکل راکد نگه دارد و اگر بخواهيم صرفا کمي عينک بدبيني را بر چشم نهيم، بايد بگوييم که رشد اپل در اين سال نزولي خواهد بود. همين موضوع، باعث مي شود که ارزش سهام اين شرکت به شکل قابل توجهي کاهش پيدا کنند و شاهد داستان هايي باشيم با عناويني که مي گويند «کار اپل تمام است». از حالا آماده مطالعه آنها باشيد. اما حقيقت اين است که فعلا، کار اپل با تمام شدن فاصله بسيار زيادي دارد؛ درآمدهايش را نگاه کنيد، گويي بزرگترين ماشين هاي چاپ پول را در کوپرتينو قرار داده اند. محصولات جديد، اما معمولي «نيلاي پاتل»، سردبير وب سايت ورج، چند روز پيش مطلب جالبي به رشته تحرير درآورد. وي معتقد بود که محصولات سخت افزاري و سرويس هاي نرم افزاري که از سوي اپل در سال ۲۰۱۵ معرفي شدند، همه در حالت «بتا» بودند. اما بتا چيست؟ حالتي که هنوز کار يک سرويس يا سخت افزار به اتمام نرسيده و براي عرضه عمومي مناسب نيست. پاتل مي نويسد: «اپل در سالي که گذشت، بيش از هر زمان ديگري محصولات و سرويس هاي مختلف ارائه کرد؛ محصولاتي که همه آنها، حس خام بودنشان را به شما القا مي کردند. آنها صرفا “خوب” يا در حد محصولات ديگر شرکت ها بودند.» نکته اينجاست که توسعه محصولاتي که صرفا «خوب» باشند، با DNA اپل در تضاد بوده و با ماموريتي که استيو جابز و ساکنين کوپرتينو پيشتر براي خود تعريف کرده اند، يکي نيست. تيم کوک در گذشته گفته: «هدف اصلي ما، ساخت “بهترين” است. قرار نيست محصولي را با طراحي غير معقول، در مقطع زماني مشخص و با قيمت از پيش تعيين شده اي عرضه کنيم. قرار نيست X تعداد تلفن هوشمند به فروشگاه ها ارسال کنيم. قرار است هميشه بهترين ها را بسازيم.» اکنون، اين نگراني وجود دارد که به علت معمولي بودن محصولات اخير اپل، در واقع مواردي که به اندازه آيفون عالي نيستند، توسعه دهندگان نيز به غني سازي پلتفرم آنها روي نياورند. بياييد نگاهي داشته باشيم به برخي از همين محصولات. اپل واچ: اين ساعت هوشمند به گونه اي طراحي شده که اصلي ترين وظيفه آن، اطلاع رساني نوتيفيکيشن ها و پايش وضعيت فيزيکي شماست. همين حالا، ابزارهاي ديگري وجود دارند که پايش وضعيت سلامتي را به شکلي بهتر برايتان انجام مي دهند. Apple TV: محصولي که به نظر مي رسد نسل جديد آن، کمي زودتر از موعد به بازار عرضه شده است. اپل موزيک: واقع بين که باشيم، مي بينيم که اپل موزيک، يک بهم ريختگي اساسي است. در اين ميان آقاي Ben Thompson، يکي از تحليلگران دنياي تکنولوژي و رسانه، خبر مي دهد که در سال ۲۰۱۵، اپل تلاش هاي بسياري براي جذب کاربران نموده و عدم مديريت صحيح آنها مي تواند باعث زده شدن کاربران از پلتفرم هاي اپل گردد. وي مي گويد: تعدادي از سرويس هاي جديد اپل، قابليت هاي تازه اي دارند که در زمان کنوني، به شکل صحيحي کار نمي کنند. کارکرد صحيح و بدون مشکل محصولات، همان موضوعي بوده که شرکت ساکن کوپرتينو را پيشتر به درجه يکتايي رسانده بود.
اصولي که اپل قبلا ثابت کرده به آنها باور دارد، در محصولات تازه اين شرکت به آن شدت به چشم نمي خورند.
خود «اپل واچ»، يکي از بهترين مثال هاست؛ معمولا زماني که اپل نسل اول از يک محصول را ارائه مي دهد، در آن ناتواني هايي ديده مي شود. اپل واچ، برعکس است. پنداري اپل تلاش کرده تا همه نوآوري هايش را در آن قرار دهد و همين موضوع، منجر گشته تا پلتفرم نرم افزاري حاضر در اين محصول در بررسي ها نتواند نظر کسي را جلب کرده و براي کابران جديد هم تا حد زيادي گيج کننده باشد. نگراني بعدي مربوط مي شود به دانش نرم افزاري در اپل. اين شرکت يک سخت-افزار-ساز قهار است و بهترين ها را توليد مي کند اما در بخش نرم افزاري، در سال هاي اخير ضعف هايي از خود بر جاي گذاشته. به سرويس هايي نظير سيري، اپل موزيک، اپل نيوز، اپل مپس و … نگاه کنيد. هيچ کدام از موارد ياد شده، در کلاس خود بهترين نيست. اکنون اسپاتيفاي بهتر از اپل موزيک است، گوگل مپس بهتر از اپل مپس است و… . در صورتي که تقاضا براي آيفون در سال جاري با کاهش رو به رو شود، اپل با مشکلات بسيار زيادي مواجه خواهد شد. اين شرکت اکنون نياز دارد تا با سرويس هايي عالي که در اختيار کاربران خود قرار مي دهد، از مهاجرت آنها به ساير پلتفرم ها جلوگيري به عمل آورد. سپس، از همان کاربران و به واسطه سرويس ها، کسب درآمد نمايد. بايد منتظر ماند و عملکرد اپل در سال جاري را مشاهده کرد؛ آيا اين شرکت مي تواند در کنار سخت افزار عالي خود، سرويس هاي نرم افزاري اش را به شکل شايسته اي بهينه سازد؟ با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد telegram.me/akharinkhabar