زوميت/ بر اساس گزارش مؤسسه تحقيقاتي CIRP، تنها در کشور آمريکا ۸۰ ميليون کاربر از سرويس آمازون پرايم استفاده ميکنند.
در چند سال گذشته، آمازون از راهکارهاي متفاوتي استفاده کرده است تا کاربران را به استفاده از سرويس پرايم ترغيب کند. حالا به نظر ميرسد اين سياستها به مرحله بهرهبرداري رسيدهاند و تلاش مسئولان اين شرکت به بار نشسته است.
به اين منظور، ميتوانيم به گزارش جديد مؤسسه تحقيقاتي CIRP استناد کنيم که بر اساس آن، تعداد کاربران آمريکايي سرويس پرايم آمازون به ۸۰ ميليون نفر رسيده است. اين رقم، دو برابر آمار اعلامشده در سال ۲۰۱۵ است.
همانطور که ميدانيد، آمازون سياستهاي بسته و محافظهکارانهاي در خصوص ارائه آمار و ارقام مرتبط با دستاورد سرويسهاي مختلف خود دارد و در حال حاضر مجبوريم به گزارشهايي مشابه با آنچه توسط CIRP منتشر شده است، اکتفا کنيم. البته اين احتمال وجود دارد که در ادامه، جف بزوس، مديرعامل آمازون هم اطلاعات مختصري در اين خصوص ارائه دهد.
بر اساس مطالعات CIRP، کاربران آمريکايي سرويس آمازون پرايم، بهطور متوسط ساليانه ۱۳۰۰ دلار براي خريد از اين غول دنياي تجارت الکترونيک هزينه ميکنند. در مقام مقايسه، خريد از آمازون براي ديگر کاربراني که از سرويس پرايم استفاده نميکنند چيزي حدود ۷۰۰ دلار در سال تخمين زده شده است.
سرويس آمازون پرايم که در سال ۲۰۰۵ راهاندازي شده است، خدمات متفاوتي در اختيار کاربران قرار ميدهد. از جمله اين خدمات ميتوان به ارسال سريع و رايگان مرسولههاي خريداريشده توسط کاربران و دسترسي به هزاران عنوان فيلم، نمايش تلويزيوني، قطعه موسيقي و حتي کتاب الکترونيکي اشاره کرد.
در آوريل سال ۲۰۱۶، آمازون اين امکان را براي کاربران فراهم کرد تا به ازاي هرماه استفاده از سرويس پرايم، ۱۰.۹۹ دلار هزينه پرداخت کنند. تا پيش از اين، کاربران تنها گزينه پرداخت ۹۹ دلار در سال را پيش رو داشتند. گزينه پرداخت ماهيانه اگرچه در بلندمدت هزينه بيشتري به کاربران تحميل خواهد کرد؛ اما به راهکاري محبوب تبديل شده است. بر اساس تخمينه، در حال حاضر ۲۶ درصد از کاربران آمازون پرايم از طرح پرداخت ماهيانه استفاده ميکنند.
CIRP تأکيد کرده است که آمار و ارقام جديد اين شرکت، کاربراني که در طرح پرداخت ماهيانه شرکت کردهاند و حتي عضويتهاي دانشآموزي را که با پرداخت هزينه ساليانه کمتر به ثبت رسيدهان، در بر ميگيرد. بر اساس گزارش CIRP، حسابهاي دانشآموزي حدود ۱۰ درصد از مجموع عضويتهاي سرويس پرايم را تشکيل ميدهند.
بررسيهاي انجامشده حکايت از آن دارند که نرخ ثبتنامهاي جديد سرويس پرايم تا حدودي روند نزولي به خود گرفته است. موضوعي که از نظر جاش لوئيتز از اعضاي تيم پايهگذاري شرکت CIRPP، امري طبيعي به نظر ميرسد. لوئيتز در اين خصوص ميگويد:
اگرچه انتظار ميرود در نتيجه محدوديتهاي معمول، شاهد ثبت رشدي آرامتر در تعداد کاربران سرويس پرايم باشيم؛ اما نبايد فراموش کرد که آمازون سهماهه مالي موفقي پشت سر گذاشته است. ميزان عضويت کاربران در سرويس پرايم، در سهماهه اخير ۸ درصد افزايش داشته است. اين رقم در مقايسه با رشد ۷ درصدي به ثبت رسيده در سهماهه منتهي به مارس ۲۰۱۶ قرار ميگيرد.
مطالب جذاب، داغ و آموزشي فناوري اطلاعات در کانال تلگرامي «آي تي»
بازار