ديجياتو/ روز گذشته دفتر تبليغات تعاملي ايالات متحده آمريکا گزارش سالانه خود از بازار تبليغات ديجيتالي را منتشر کرد و اوضاع براي گوگل و فيسبوک معرکه به نظر مي رسد در حالي که ديگر کمپاني ها بخش بزرگي از اين کيک را صاحب نيستند. بيش از سه چهارم کل اين صنعت حالا در اختيار دو شرکت نام برده است.
گزارش اين سازمان اما تاثير قابل توجه خود را در گزارش مالي آلفابت از فصل اول مالي و رشد سهامش در بازار بورس نشان داد. درآمد گوگل که عمدتا از تبليغات نمايشي، تبليغات بخش جستجو و تبليغات ويديوهاي يوتوب به دست مي آيد، با 22 درصد رشد نسبت به بازه زماني مشابه در سال گذشته به 24.75 ميليارد دلار رسيد.
سود خالص نيز با 29 درصد رشد نسبت به سال پيش در حدود 5.42 ميليارد دلار برآورد شده است. سهام شرکت نيز پس از اعلام اين گزارش رشدي قابل توجه را تجربه کرد.
طي دو سه ماه گذشته برخي شرکت هاي بزرگ به خاطر وجود ويديوهاي نژادپرستانه و يا سخنان تنفرآميز نسبت به گروه خاصي از مردم، تبليغات خود را از يوتوب حذف کردند تا در ميان آن ويديوها تبليغاتشان نمايش داده نشود. اگر اين بايکوت تبليغاتي اثر مهمي داشته باشد، احتمالا بايد در سه ماهه بعدي شاهد آن باشيم، چرا که در اين فصل همه چيز عالي به نظر مي رسد.
به جز گوگل و يوتوب، باقي شرکت هاي زير مجموعه آلفابت در اين گزارش تحت عنوان Other Bets آمده اند؛ شرکت هايي که قصد دارند اينترنت بالوني ارائه دهند يا بخش اتومبيل هاي خودران.
اين گروه در مجموع موفق شده تا 244 ميليون دلار درآمد کسب کند که اگرچه نسبت به سال گذشته رشدي 48 درصدي داشته ولي به آلفابت ضرري 855 ميليون دلاري وارد کرده. گويا هزينه هاي بخش تحقيق و توسعه به قدري زياد است که سود 244 ميليون دلاري هم از پس آن بر نمي آيد.
مطالب جذاب، داغ و آموزشي فناوري اطلاعات در کانال تلگرامي «آي تي»
بازار