افتانا/ به گفته محققان دانشگاهي برخي تجهيزات هوشمند، دادههاي کاربران را در اختيار غولهاي فناوري قرار ميدهند.
امروزه تلويزيونهاي هوشمند در خانهها و محلهاي کار و تفريح ما موجودند و با امکانات و ويژگيهاي خاصي به ما ارائه ميدهند. تلويزيونهاي هوشمند قابليتهاي زيادي دارند ليکن اصليترين قابليتي که اين نسل از تلويزيونها را بسيار بارزتر از نمونههاي پيشين کرده است، دارا بودن سيستمعامل و امکان اجراي برنامههاي متنوع توسط اين تلويزيونها است. اين تلويزيونها با دسترسي به اينترنت اين امکان را ميدهند برنامههايي مانند Netflix ،You Tube ، Pandora،Twitter ،Ebay و Facebook و غيره را دانلود و نصب کرد. برخي نيز نرمافزارهاي موردنظر را بهطور پيشفرض در خود دارند.
بهتازگي محققان کالج سلطنتي لندن و دانشگاه نورت ايسترن (Northeastern University) ايالاتمتحده مطالعاتي روي ۸۱ دستگاه هوشمند انجام داده و به اين نتيجه رسيدهاند تلويزيونهاي هوشمند دادههاي کاربران را در اختيار شرکتهاي بزرگي همچون نتفليکس (Netflix)، گوگل (Google) و فيسبوک (Facebook) قرار ميدهند.
به گفته اين محققان، برخي از مدلهاي تلويزيونهاي هوشمند ازجمله سامسونگ و الجي و تجهيزات روکو استريم (Roku) و آمازون فايرتيوي (Amazon FireTV) دادههاي کاربران را برکنار از اينکه از مشترکان نتفليکس باشند يا خير در اختيار آن قرار ميدهند. آنها همچنين معتقدند که ساير دستگاههاي هوشمند، ازجمله بلندگوهاي صوتي و دوربينها، دادههاي کاربران را به دهها شرکت ازجمله اسپاتيفاي Spotify و مايکروسافت (Microsoft) ارسال ميکنند.
دانشمندان دانشگاه پرينستون ايالاتمتحده نيز در يک مطالعه جداگانه در مورد تلويزيونهاي هوشمند، دريافتند که برخي برنامههاي پشتيباني شده توسط Roku و Amazon FireTV دادههايي مانند شناسه کاربري ويژه کاربران را به Google ارسال ميکنند.
به گفته ديويد چوفنس (David Choffnes)، محقق دانشگاهي، آمازون با بسياري از تجهيزات هوشمند ارتباط برقرار کرده و اطلاعات زيادي را در خصوص فعاليتهاي کاربران کسب ميکند. اين شرکت همچنين تصوير کاملي از آنچه رقباي خود انجام ميدهد در اختيار دارد.
بازار