رشته «بازیسازی رایانه ای» به زودی راهاندازی میشود
مهر/ رئيس مرکز رشد و کارآفريني دانشگاه اصفهان از تدوين سرفصل هاي دروس رشته کارشناسي طراحي و توليد بازي هاي رايانه اي خبر داد و گفت: اکنون مراحل تصويب اين رشته در وزارت علوم در حال انجام است.
دکتر جواد راستي پيرامون فعاليتهاي اين مرکز گفت: نحوه فعاليت در اين مرکز به اين شکل است که ابتدا، تيمهاي برخوردار از ايده براي کسب و کار، با مراجعه به مرکز، در قالب يک هسته فن آور، درخواست خود را ارائه مي دهند که پس از بررسي و درصورت پذيرفته شدن ايده شان، به عنوان هسته فن آور و دوره پيش رشد، وارد مرکز و در آن مستقر مي شوند.
رئيس مرکز رشد و کارآفريني دانشگاه اصفهان افزود: از ميان شرکتهاي دانش بنيان، يکي در حوزه هاي بيومکانيک و ديگري در حوزه تجهيزات پزشکي فعاليت دارد و پروتز زانو توليد مي کند.
وي افزود: يکي ديگر از شرکت ها در حوزه توليد کود گياهي، يک شرکت در حوزه توليد محصولات متنوع مثل دستگاه شستشوي شيميايي، رنگ مورد استفاده در صنايع دستي، ماده مورد استفاده در لامپهاي ال اي دي و ... و شرکت ديگر نيز در حوزه توليد ربات براي توانبخشي عصب پا، فعاليت دارند.
راستي به فعاليت شرکتهاي اين مرکز در حوزه صنايع خلاق نيز اشاره کرد و گفت: ۲ شرکت صنايع خلاق داريم يکي در حوزه آموزش اقتصاد و مديريت استراتژيک بازي براي کودکان و ديگري در حوزه توليد بسته هاي خلاقيت و رباتيک فعال هستند.
وي با بيان اينکه مرکز رشد و کارآفريني دانشگاه اصفهان در تلاش است تا با تاسيس شتاب دهنده ها و ايجاد کانونهاي کارآفريني در داخل دانشگاه، بتواند اين مرکز را گسترش دهد، اظهار داشت: هدف ما از اين کار، ارائه خدمات بيشتر از حضور شرکت ها در نمايشگاه ها و نيز تدارک نظارت و راهنمايي حرفه اي و منتورشيپ (Mentorshio) يا به عبارتي مشاوره و مربيگري، بمنظور افزايش ارزش حضور شرکت ها در اين مرکز است.
راستي با اشاره به پيشينه طولاني دانشگاه اصفهان در حوزه بازيهاي رايانه اي اشاره کرد و ادامه داد: چندسالي است که در حوزه بازيهاي رايانه اي فعاليت خود را جدي تر کرده ايم و آن را توسعه داديم و در همين راستا، يک مرکز بازيهاي رايانه اي را از سال ۹۵ راه اندازي و امسال نيز براي گسترش بيشتر آن، مرکز نوآوري صنايع سرگرمي در دانشگاه اصفهان افتتاح شد.
رئيس مرکز رشد و کارآفريني دانشگاه اصفهان افزود: اين مرکز از امکانات بسيار خوبي در حوزه ساخت بازيهاي رايانه اي، از جمله امکانات مجهز در بخش رندرفارم –Renderfarm (شبکهاي از کامپيوترها براي رندر کردن تصاوير خلق شده به وسيله کامپيوتر)، سايت حرفه اي براي آموزش و توليد انيميشن، استوديوي حرفه اي صدابرداري، آزمايشگاه هاي تخصصي مثل آزمايشگاه واقعيت مجازي، آزمايشگاه بوردگيم - Board game ( بازيهاي روميزي)، آزمايشگاه تست بازي برخوردار است.
وي از دانشگاه اصفهان به عنوان پيشتاز حوزه بازي در ميان دانشگاه هاي کشور ياد کرد و با بيان اينکه اين دانشگاه تقريبا قطب بلامنازع آموزش، پژوهش و کارآفرينيِ حوزه گيم در ايران به شمار مي رود، افزود: از سال ۹۴ کنفرانس بازيهاي رايانه اي در دانشگاه اصفهان برگزار مي شود که امسال پنجمين دوره آن را در پيش داريم. همچنين کارگاه ها و دوره هاي مختلفي را در حوزه بازي برگزار مي کنيم.
رئيس مرکز رشد و کارآفريني دانشگاه اصفهان در ادامه به تدوين سرفصل هاي دروس رشته کارشناسي طراحي و توليد بازي هاي رايانه اي در دانشگاه اصفهان اشاره کرد و گفت: اکنون مراحل تصويب اين رشته در وزارت علوم در حال انجام است. ضمن اينکه مراحل تدوين دوره کارشناسي ارشد بازي سازي نيز بصورت مشترک بين دانشگاه اصفهان و دانشگاه کيم يانگ کره جنوبي در دست اجرا است.
وي همچنين اظهار داشت: يک آزمايشگاه مجهز بازي هاي جدي در دانشگاه اصفهان برپاست و در آن، بازي هايي نه با هدف سرگرمي، بلکه به منظور آموزش و درمان ساخته مي شود تا مثلا با استفاده از بازي، روند درمان و آموزش را که معمولا خسته کننده است، جذاب تر کنند.