ديجياتو/ همان طور که ابتداي امروز گفتيم، گوگل کمپاني فيت بيت را به قيمت ۲.۱ ميليارد دلار خريداري کرده است تا بالاخره بتواند در قامت يک رقيب جدي براي اپل ظاهر شود. اما گذشته گوگل در خريداري شرکت‌ها و بيزينس‌ها به منظور ايجاد راه و روشي براي ورود مستقيم به بازار‌هاي سخت‌افزاري چندان موفقيت آميز نبوده است. آيا سرنوشت فيت بيت هم مانند موتورولا، نست، اچ‌تي‌سي، فاسيل و غيره خواهد بود؟ بياييد تاريخچه خريد شرکت هاي سخت افزاري توسط گوگل را مرور کنيم. موتورولا بزرگترين خريد گوگل در چند سال اخير يا احتمالا اولين خريد بزرگ اين کمپاني در ابتداي اين دهه، موتورولا بود. گوگل با خود فکر مي‌کرد که با خريد يک برند توليد کننده گوشي، مي‌تواند حضوري موفق در اين بازار را تجربه کند. اما اين کمپاني با چند آزمون و خطا و يکي دو شعار تبليغاتي مانند «ساخته شده در ايالات متحده» براي گوشي Moto X، نتوانست کاري از پيش ببرد و پس از چند سال موتورولا را به لنوو فروخت. البته فراموش نکنيد که قيمت خريد موتورولا ۱۲.۵ ميليارد دلار بود و قيمت فروختن آن ۲.۱ ميليارد؛ ۱۰ ميليارد دلار ضرر خالص. آيا اين خريد موفق بوده است؟ ابدا.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم نست چندي پس از اين فاجعه، گوگل به سراغ کمپاني نست رفت تا مقدمات حضور خود را در بازار گجت‌هاي خانگي فراهم کند. اما در ابتدا تحرک چنداني را از سوي گوگل در اين زمينه شاهد نبوديم، زيرا اين کمپاني سرگرم تجزيه به کمپاني‌هاي کوچکتر تحت مالکيت آلفابت بود. نست هم به عنوان يکي از اين زيرمجموعه‌ها فعاليت مي‌کرد. همين دلايل باعث شد تا رئيس وقت نست، از سمت خود کناره‌گيري کرده و آلفابت و نست را ترک کند. در اين بازه بود که تمام شواهد گواه از مرگ نست و تلاش نافرجام گوگل براي ورود به تجهيزات خانگي مي‌داند، اما با آميخته شدن نست و دستيار گوگل، اين پلتفرم و ايده گوگل جاني دوباره گرفت و اکنون شاهد معرفي‌ محصولات گوگل نست هستيم که حداقل نسبت به قبل، ريتم معرفي مشخص‌تري دارند. با اين حال نمي‌توان گفت که اين خريد موفق بوده است يا خير؛ حداقل تا چند سال ديگر. آيا اين خريد موفق بوده است؟ تا حدودي. اچ‌تي‌سي خريد بعدي گوگل براي رقابت با آيفون و ديگر رقباي اندرويدي، مربوط به بخش موبايل اچ‌تي‌سي مي‌شود. حداقل مي‌توان گفت که اين خريد به کمک گوگل آمده و توانسته بخش پيکسل گوگل را در مسير مشخصي قرار دهد. پس از اين خريد بود که اين کمپاني، به صورت جد‌ي‌تري به دنبال معرفي خود به عنوان يک رقيب جديد در بازار شلوغ اندرويد رفت. نتيجه مثبت آن را نيز مي‌توان در توسعه پيکسل ۴ ديد. آيا اين خريد موفق بوده است؟ بله، اين يکي جزو معدود خريد‌هاي موفق گوگل است. فاسيل اما گام اصلي گوگل براي بهبود شرايط اسفناک گجت‌هاي پوشيدني خود، سرمايه‌گذاري ۴۰ ميليون دلاري براي خريد کمپاني ساعت‌ساز فاسيل است. البته فاسيل به صورت مستقل ساعت‌هاي مبتني بر Wear OS مي‌سازد و گوگل دخالتي در آن ندارد. با اين حال مي‌توان گفت بهترين ساعت هوشمند مبتني بر پلتفرم Wear OS را همين کمپاني فاسيل مي‌سازد. اگر به دنبال بهترين ساعت هوشمند براي گوشي‌هاي اندرويدي هستيد، بايد بگوييم که در کمال تعجب، گوگل هيچ دخل و تصرفي در ساخت و حتي سيستم‌عامل استفاده شده در آن ندارد. زيرا «سامسونگ» سال‌ها پيش، مسير خود را از فاجعه Wear OS جدا و پلتفرم خود با نام تايزن را براي ساعت‌هاي هوشمند معرفي کرد. با تمام اين تفاسير، در صورتي که نگاهي به سهم بازار Wear OS بياندازيم، به سهم نه چندان دلگرم کننده ۴.۱ درصدي مي‌رسيم که بيشتر آن را نيز مديون برند فاسيل است. اگر سهم بازار را ملاک قرار دهيم، فاسيل يک تنه بار فروش اين پلتفرم را بر دوش مي‌کشد. آيا اين خريد موفق بوده است؟ قطعا. و اما فيت بيت اولين سوالي که ذهنتان را به خودش مشغول مي‌کند، دليل خريداري کمپاني فيت بيت است. حتما با خود مي‌گوييد چرا گوگل تمرکز خود را روي بهبود برند فاسيل انجام نداد؟ جواب اين سوال در توليد سخت‌افزار داخلي است. فاسيل برندي مستقل خواهد بود، در حالي که فيت بيت زيرساخت‌هاي توسعه سخت‌افزار داخلي گوگل را تامين مي‌کند؛ درست مانند اپل. البته سيستم کاري اپل به گونه ديگري است. برتري اصلي اپل در اين رابطه، چيپست‌هاي اختصاصي اين کمپاني براي محصول اپل واچ است که شباهت‌هاي بسياري با چيپست‌هاي سري A اپل دارد. اين تشابه بي پايان، دست بالا را به اپل مي‌دهد تا در کنار نرم‌افزار watchOS بتواند يکپارچگي مثال زدني را ميان آيفون و اپل واچ به وجود بياورد. يکپارچگي کاملي که گوگل به شدت به دنبال آن است. گوگل براي اين منظور، سخت‌افزار مناسبي که بتواند پلتفرم Wear OS را بدون مشکل و به صورت روان اجرا کند در اختيار ندارد. کوالکام با اسنپدراگون ۳۱۰۰ نتوانسته انتظارات را برآورده کند و گوگل هم فعلا توان و دانش ساخت چيپست‌هاي اختصاصي خود را ندارد. پس مي‌توان يکي از دلايل خريد فيت بيت را سخت‌افزار عنوان کرد. اما سخت افزار فيت بيت، توانايي اجراي Wear OS را ندارد. زيرا اين کمپاني از ابتدا سعي داشته است از زير سايه گوگل خارج شود و براي همين منظور هم پبل (Pebble) را خريداري کرد تا حداقل سيستم‌عاملي مستقل داشته باشد. اما آيا اين کمپاني مي‌تواند با فيت بيت به آرزوي ديرينه خود برسد؟ با نگاه به تلاش مشابه اين کمپاني براي حضور مستقيم و بي‌برنامه در بازار‌هاي سخت‌افزاري، نمي‌توان زياد به آينده اين خريد مطمئن بود. زيرا گوگل بايد تيم‌هاي مختلفي را زير يک سقف جمع کند. تيم خريداري شده از فاسيل و تيم خريداري شده توسط فيت بيت و همچنين اچ‌تي‌سي، همگي بايد براي بهبود برند پيکسل و برند «ساخته شده توسط گوگل» همکاري کنند. شايد در وهله اول اينطور به نظر برسد که گوگل توانايي اين کار را دارد، اما فراموش نکنيد که يکپارچگي ميان نرم‌افزار و سخت‌افزار، يک شبه به دست نمي‌آيد. آينده فيت بيت و گوگل چيست؟ بسياري از منتقدين به اين حرکت گوگل، واکنش مثبتي نشان نداده‌اند؛ دليل آن هم معلوم است: پيشينه ناموفق گوگل در خريد راه مستقيم براي ورود به بازار سخت‌افزار. در بهترين حالت مي‌توان اينطور برداشت کرد که اگر حتي اين خريد هم با شکست مواجه شود، حداقل گوگل به پايگاه زيادي از داده‌هاي سلامتي کاربران دسترسي پيدا کرده و به صورت تئوري ۱۰ درصد از سهم بازار گجت‌هاي پوشيدني را نيز در اختيار خواهد گرفت. با اين وجود، هنوز راهي طولاني براي نهايي شدن اين قرارداد مانده است و اگر هم به سرانجام نرسد، گوگل بايد ۲۵۰ ميليون دلار خسارت به فيت بيت بدهد؛ که نسبت به ضررهاي ميليارد دلاري اين کمپاني «ناچيز» به نظر مي‌رسد. آيا اين خريد موفق خواهد بود؟
در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم