مشکلسازترین پیامکهای تبلیغاتی کداماند؟
ايسنا/ معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با اشاره به نقش چگونگي برخورد اپراتورها با پيامکهاي مزاحم در انتخاب سرويس توسط کاربران، گفت: تفاوت بين اپراتوري که به اين موضوع اهميت ميدهد و اپراتوري که اهميت نميدهد، بايد مشخص باشد و مردم در انتخابشان اين را لحاظ کنند. پيامکهاي تبليغاتي انواع مختلفي دارند و از وعدهي برنده شدن در جشنوارههاي مختلف تا معرفي کسبوکار و محصولات شرکتها را شامل ميشوند. اگرچه اين پيامکها پيشينهاي طولاني دارند اما هر بار با روشي جلوي آنها گرفته شده است. همچنين ايجاد سامانهاي براي مقابله با پيامکهايي که سرشمارهي تبليغاتي دارند، موجب شد ارسالکنندگان اين پيامکها به شمارههاي شخصي روي بياورند. براي جلوگيري از ارسال پيامکهاي تبليغاتي، راههاي مختلفي از جمله استفاده از سامانه #۸۰۰* براي ساماندهي پيامکهاي تبليغاتي که از طريق سامانههاي ارسال پيام کوتاه و با سرشمارههاي مختلف براي مشترکان تلفن همراه ارسال ميشد، ايجاد شد. سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي (رگولاتوري) نيز از سامانه ۱۹۵ را براي ساماندهي پيامکهاي تبليغاتي که با شمارههاي شخصي ارسال ميشدند، استفاده کرد. در اين راستا، مجيد حقي با اشاره به موضوع پيامکهاي مزاحم به ايسنا گفت: بخشي از پيامکهاي تبليغاتي از طريق سرشمارههاي شناسنامهدار از جمله ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰، براي کساني که تبليغاتشان را از ستاره ۸۰۰ مربع مسدودسازي نکردند ارسال ميشود؛ اين پيامکها شناسنامهدار هستند و مشخص است که از کجا ارسال ميشوند و اگر تخلفي هم کنند، برخورد با آنها روال مشخصي دارد و اعمال مقررات ميشود. شمارههاي شخصي، مشکلسازترين پيامکهاي تبليغاتي وي با بيان اينکه مهمترين بخش ارسال پيامک، از طريق شمارههاي شخصي است، افزود: اين پيامکها واقعا مزاحم هستند، زيرا اجازه ارسال پيامک ندارند و ضمن اينکه شناسنامهاي هم ندارند که از کجا ارسال ميشوند. اين پيامکها را ما در سامانههايمان به عنوان کلاهبرداري تشخيص ميدهيم و مسدود ميکنيم و آمار آن در پورتال وجود دارد. اما اگر هر شماره شخصي بخواهد پيامکي ارسال کند و سپس ما آن را ببنديم، حد آن مشخص نميشود. معاون امور پستي، ارتباطي و فناوري اطلاعات رگولاتوري ادامه داد: به همين دليل ما به عنوان روشي ديگر به ريشه توليد اين سيمکارتها پرداختيم، زيرا پيامکها به واسطه سيمکارت ارسال ميشوند. سيمکارتها هم شامل دو بخش حقوقي و افراد حقيقي ميشوند، بخشي هم به اتباعي برميگردد که به کشور ميآيند و ميروند و از طريق اسنادي که از آنها ميماند، سيمکارت به نامشان ثبت ميشود. با بررسي اين سيمکارتها به موضوع احراز هويت رسيديم، زيرا گره و نقطه مرکزي اينها به اين برميگردد که احراز هويت به درستي صورت نميگيرد. حقي با بيان اينکه با دفاتري که احراز هويت را درست انجام نميدادند و کوتاهي ميکردند، برخورد کرديم، افزود: در مقطع بعدي، سازوکار احراز هويت را سختتر و تلاش کرديم امکان سوءاستفاده از اين طريق کمتر شود. پيش از اين توزيع و فعالسازي سيمکارتهاي حقوقي با اسناد کاملي صورت نميگرفت، بنابراين تلاش کرديم اسنادي که از اين پس ارائه ميشود، کاملتر باشد و محرز شود که شرکت فعال است و اصالت دارد. از سيمکارتهاي فعالشده به نامتان، آگاه باشيد وي ادامه داد: درباره افراد حقيقي هم فرآيند OTP را مقرر کرديم که اپراتورها از طريق فرآيند ارسال OTP احراز هويت کنند و براي شماره هر کدام از کاربران پسوردي ارسال و مشخص شود فردي که سيمکارت را تحويل ميدهد، همان کسي است که بايد باشد. همچنين اطلاعرساني به همه صورت گرفته که هر کسي اين پيامک را دريافت ميکند، بايد نسبت به اينکه سيمکارت توسط خودش فعال شده و يا به نام او سيمکارتي را فعال کردهاند، حساس باشد، زيرا اين سيمکارت به دليلي فعال شده است. معاون امور پستي، ارتباطي و فناوري اطلاعات رگولاتوري خاطرنشان کرد: در مقطعي بحث رجيستري گوشي مطرح بود و اينکه به اسم کساني که احراز هويت ناقصي داشتند، سيمکارت ثبت و به نامشان گوشي رجيستر ميشد و يا سوءاستفادههاي ديگري انجام ميشد. بنابراين اين موضوع را هم در مقاطع مختلف اطلاع داديم تا اگر پيامکي براي مردم ارسال ميشود، حساس باشند که چرا سيمکارت به نامشان فعال و چطور احراز هويت شده و اين کار به درخواست چه کسي انجام شده است. حقي با بيان اينکه اپراتورها نيز موظف هستند با سيمکارتهايي که مزاحمت ايجاد ميکنند، برخورد کنند، اظهار کرد: مستقل از اينکه سازمان چه برخوردي با اپراتور ميکند و وفق مقررات و پروانه است، اپراتورها از فضاي اجتماع موجود کسب درآمد ميکنند و کاربرهايشان در همين اجتماع زندگي ميکنند، بنابراين مستقل از دريافت و پرداخت هزينه و سرويس، اين نکته اهميت دارد که کدام اپراتور اهميت بيشتري براي رضايتمندي کاربرانش قائل است. اپراتورها بايد نسبت به پيامکهاي تبليغاتي حساس باشند وي خاطرنشان کرد: اگر بپذيريم که مردم از پيامکهاي مزاحم آزار ميبينند و نارضايتي برايشان ايجاد ميشود، بايد بپذيريم اپراتورها هم بايد در اين زمينه اهميت قائل شوند و فقط بحث مالي نيست. اپراتور بايد براي خودش اين مسووليت را تعريف کند تا جلوي مزاحمتهايي که يک سري متخلف ايجاد ميکنند، گرفته شود. رويکرد ما اين بود که برخورد اپراتورها با اين موضوع را هم گزارش کنيم که اپراتورها چه حجم پيامکهاي مزاحم دارند و با توجه به اينکه به آنها اعلام شده، با اين مزاحمتها چطور برخورد ميکنند. معاون امور پستي، ارتباطي و فناوري اطلاعات رگولاتوري با بيان اينکه برخورد اپراتورها با پيامکهاي مزاحم و اينکه همچنان وجود دارند يا کاهش پيدا کرده، اعلام ميشود، گفت: کساني که براي دريافت سرويس تصميم ميگيرند، بخشي از عوامل تصميمشان مربوط به همين احترام و اهميتي است که اپراتور به آزار و مزاحمتي که براي کاربر ايجاد ميشود، ميگذارد. اينکه اپراتوري به رفع اين موضوع و برخورد با متخلفان اهميت دهد، بسيار مهم است. حقي با بيان اينکه قضاوت مردم، قدرت و کارکرد دارد و براي همه مهم است، اظهار کرد: اين قضاوت براي اپراتورها که از قبل پرداخت کاربرانشان منتفع ميشوند، بيشتر از همه اهميت دارد و تفاوت بين اپراتوري که به اين موضوع اهميت ميدهد و اپراتوري که اهميت نميدهد، بايد مشخص باشد و مردم در انتخابشان اين را لحاظ کنند. ما ظرفيتهاي قانوني را به کار ميگيريم اما چه بهتر که از طريق اين فضا هم اطلاعات را به آگاهي مردم برسانيم تا مردم بتوانند تصميم بگيرند. وي در پاسخ به چگونگي برخورد با ارسال پيامکهاي مزاحم به بلک ليست، بيان کرد: برخي کاربران ارسال پيامک تبليغاتي توسط مجموعهاي از شمارهها را در ستاره ۸۰۰ مربع مسدود کردند، اما برخي از سايتها رسما تبليغ ارسال پيامک به بلک ليست را ميکردند، ما مجموعه اين سايتها را شناسايي و به دستگاههاي رسيدگيکننده انتظامي و قضايي ارسال کرديم که به اين موضوع رسيدگي شود و با توجه به رسيدگيهاي انجامشده، آنها تغيير فاز دادند. اگر هم شکايتي شود، ما مجددا اين را در قالب قبلي پيش ميبريم.