تکلیف بستههای اینترنت خریداری شده چه میشود؟
مطلب زير از وبسايت باشگاه خبرنگاران بازنشر شده است و انتشار آن توسط آخرين خبر به معناي تاييد کل يا بخشي از آن نمي باشد. باشگاه خبرنگاران/ به دنبال اختلال سراسري در اينترنت، بسياري از مشترکين درخصوص بستههاي اينترنتي تلفن همراه متضرر شدهاند که بايد تکليف آنها مشخص شود. اين مساله از کارشناسان و اپراتورهاي مربوطه پيگيري شده است. آن دسته از مشترکيني که بدون اطلاع از قطعي اينترنت، بسته جديدي را خريداري کردهاند، يا بستههاي فعالشان به دليل اختلال فعلي اينترنت پايان يافته است و يا مسائلي از اين دستره بهرو بودهاند، بر اساس پيگيريهاي صورت گرفته از اپراتورهاي همراه اول و ايرانسل، بايد منتظر پايان اختلال و بازگشت به شرايط عادي باشند. اپراتور ايرانسل مطابق با قوانين سابقش، بستههاي خريداري شده را براي کاربران ذخيره ميکند و از آنجا که الويت با بستهاي است که تاريخ اعتبار آن قبلتر است، ابتدا بسته کوتاه مدت مصرف شده و سپس بسته دوم فعال ميشود حتي اگر بسته قبلي زودتر خريداري شده باشد. در مورد بستههاي چند روزه هم که با قطعي فعلي مواجه شدهاند و مشترکين نتوانستند به طور کامل از آنها استفاده کنند و در اين چند روز مدت زمان اعتبارشان به پايان رسيده ، قرار است که پس از پايان اختلال، مورد بررسي قرار گيرد. طبق گفتهها بايد برآورد نهايي انجام شود و آمار به دست آمده از کل مشترکيني که در اين مدت دچار اين مسئله شدهاند، ميتواند تاثير مستقيمي در تصميمات اتخاذي داشته باشد. اين اصل شامل مشترکين همراه اول هم ميشود؛ اگر تعداد مشترکيني که به اين شيوه متضرر شدهاند، قابل توجه باشد، ميتوان اميدوار بود که اين مشکل حل شود و بستههاي اينترنتي بار ديگر براي مشترکين لحاظ شود. ناگفته نماند که درخواست وزير ارتباطات تاثير زيادي بر تسريع اين روند دارد. تکليف بستههاي اينترنتي چه ميشود؟ راه حلهاي موجود براي رفع اين مشکل به افزايش حجم اينترنت کاربران يا افزايش تعداد روزهاي قطعي اينترنت بينالملل به تاريخ اتمام بستههاي اينترنت کاربران ختم ميشود. البته هنوز هيچ تصميمي در اين مورد گرفته نشده اما شايد اضافه کردن تعداد روزهاي اختلالات اينترنت به مدت زمان انقضاي بسته اينترنت کاربران، بهترين و منطقيترين راه باشد. اما تصميمگيري در اين مورد براي کساني که در همين مدت چند روزه قطعي اينترنت بينالملل، زمان بسته اينترنتشان تمام شده کمي دشوار است، در اين حال شايد با تصميمات وزارت ارتباطات و اپراتورها، يک بسته چند روزه کوتاه مدت به اين دست از کاربران اهدا شود، شايد هم يک مقدار حجم بيشتر مانند يک گيگابايت، به بسته بعدي آنها اضافه شود تا جبران اين چند روز عدم دسترسي به اينترنت بينالملل باشد. در هر صورت تصميمگيري در مورد اين اتفاق با رعايت عدالت کامل و حقوق مصرفکنندگان و اپراتورها کمي دشوار است. اما نظر شما چيست؟ به نظر شما بهترين و عادلانهترين راه براي جبران اختلالات چند روزه اينترنت کدام است؟