اختصاص ۸۰ درصد از دانلودهای جدید به یک درصد نخست ناشران اپ استور
ديجياتو/ طبق ديتاي جديدي که وبسايت Sensor Tower منتشر کرد يک درصد نخست از ناشران اپ استور ۸۰ درصد از کل ۲۹.۶ ميليارد دانلود اپليکيشن در سه ماهه سوم ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده اند. اين يعني باقي ناشران تنها ۲۰ درصد يا معادل با ۶ ميليارد دانلود را به خود اختصاص داده اند. در طول بازه زماني ياد شده ۹۹ درصد باقي مانده از ناشران که برابر با ۷۸۴۰۸۰ ناشر است هر کدام حدودا ۷۶۵۰ دانلود را به خود اختصاص دادند. براي آنکه درک بهتري از اين موضوع داشته باشيد بايد بگوييم که اين رقم کمتر از يک هزارم دانلودهايي است که فيسبوک در طول فصل اخير دانلود شده. با در نظر داشتن اينکه غول هاي شبکه هاي اجتماعي از جمله فيسبوک و يوتيوب هم اکنون بالغ بر يک ميليارد نفر کاربر دارند، اين اطلاعات چندان هم عجيب نيست. اما از اين اطلاعات ميتوان دريافت که بازار براي اپ هاي جديد تا چه اندازه نابرابر است به خصوص آنکه تعداد اين اپ ها مرتبا در حال افزايش است و اين مساله رقابت را دشوارتر ميکند. طبق گزارش Sensor Tower در سال ۲۰۱۸ ميلادي بالغ بر ۳.۴ ميليون اپليکيشن در اپ استور و پلي استور گوگل وجود داشته که اين رقم ۶۵ درصد بيشتر از ۲.۲ ميليون اپليکيشن موجود در اين مارکت ها در سال ۲۰۱۴ است. با اين حال تعداد اپ هايي که توانستند به رقم هزار دانلود برسند در طول اين بازه کاهش يافته و از ۳۰ درصد به ۲۶ درصد تقليل يافته است. يک درصد نخست از ناشران (حدودا ۱۰۸۰ ناشر) که عموما در زمينه گيم فعال بوده اند از مجموع ۱۱.۱ اپ دانلود شده در پلي استور و اپ استور ۸۲ درصد را به خود اختصاص دادند. اين رقم يعني هر ناشر به طور متوسط ۸.۲ ميليون نصب را به خود اختصاص داده است. ۱۸ درصد باقيمانده از دانلودها که برابر با ۲ ميليارد بوده نيز ميان ۱۰۶۹۲۰ ناشر تقسيم شده است که اين رقم برابر با حدود ۱۸ هزار دانلود براي هر کدام بوده است. در تحليل اپليکيشن ها براساس درآمد نيز مشخص شد که خلاء و فاصله ميان اين اپ ها وسيع تر است. تنها ۱۵۲۶ ناشر توانستند طي بازه زماني مذکور ۲۰.۵ ميليارد دلار درآمدزايي کنند (از مجموع ۲۲ ميليارد دلار) و در عين حال ۱.۵ ميليارد دلار باقيمانده نيز ميان ۱۵۱۰۵۶ ناشر تقسيم شد (هر کدام به طور متوسط ۹۹۹۰ دلار). اما در باب درآمد بازي ها به تنهايي هم بايد بگوييم ۴۴۵ ناشر که يک درصد اصلي را تشکيل مي دهند توانستند ۱۵.۵ ميليارد دلار درآمد داشته باشند که اين رقم معادل با ۹۵ درصد از کل درآمد آنها محسوب مي شود و ۸۰۰ ميليون دلار باقيمانده نيز ميان ۴۴۰۲۹ ناشر که ۹۹ درصد باقيمانده را تشکيل مي دادند تقسيم گرديد. اين يعني هر ناشر گيم به طول متوسط ۱۸۱۰۰ دلار درآمد در بازه زماني ياد شده داشته است. اما Sensor Tower در گزارش خود اشاره کرده که هيچکدام از اين روندها تازگي ندارند و سالهاست که نوسان يا تغيير چنداني در اين ارقام مشاهده نشده است. اين يعني بخش عمده اي از ناشران قرار است که براي جذب اقليت کاربران تازه و نصب هايشان با يکديگر رقابت کنند.