کنسول Xbox Series X چگونه میتواند PS5 را شکست دهد؟
گجت نيوز/ با معرفي موفقيت آميز کنسول ايکس باکس سري ايکس (Xbox Series X)، حالا سوال اين است که چگونه ميتواند پلي استيشن 5 را شکست دهد و از آن پيشي بگيرد. کنسول ايکس باکس سري ايکس براي اينکه بتواند در مقابل پلي استيشن 5 حرفي براي گفتن داشته باشد، بايد اشتباهات نسل قبلي خود را تکرار نکند. ما در ادامه به نکاتي ميپردازيم که اگر اين کنسول آنها را رعايت کند، قطعا ميتواند کنسول رقيب را به چالش بکشد. مايکروسافت در حال آمادهسازي کنسول ايکس باکس سري ايکس است و قصد دارد نسل ايکس باکس وان را به دست فراموشي بسپارد. ما نميگوييم که ايکس باکس وان پلتفرم بدي بود اما در مقايسه با موفقيت ديوانهوار پلي استيشن 4 و نينتندو سوييچ، ميتوان با قاطعيت گفت که اين کنسول موفقيت چشمگيري نداشت. کنسول ايکس باکس سري ايکس چگونه موفق خواهد شد؟ برند ايکس باکس شايد به اندازه اوايل نسل هشتم کنسولها منفور نباشد اما هنوز راه سختي براي بازگرداندن بازيکنان و بازي دوستان در پيش دارد. افراد زيادي در زمان ايکس باکس 360 در جبهه آنها بودند اما نسل بعد را با پلي استيشن 4 گذراندند. مايکروسافت در دو سه سال گذشته تلاش کرده تا اشتباهات خود را تصحيح کند. براي مثال، ايکس باکس گيم پس (GamePass) يک پروژه فوقالعاده بود که باعث شد همگان به تحسين مايکروسافت بپردازند اما اين کافي نيست، ايکس باکس سري ايکس اگر ميخواهد موفق شود و همانند دوره ايکس باکس 360، براي سوني چالش ايجاد کند، بايد کارهاي زيادي را به درستي انجام دهد تا طرفداران با آن آشتي کنند. 10- محتواهاي انحصاري بيشتر مايکروسافت شايد در بخش رقابتي آنلاين، سوني را شکست داده باشد اما در بخش عناوين فرست پارتي تک نفره، حداقل در نسل هشتم عملکرد خوبي نداشت و همين مسئله باعث شد تا دارندگان ايکس باکس وان، حسرت عناوين بزرگ مشابه پلي استيشن 4 را داشته باشند. اگر مجموعه هيلو و گيرز آف وار را کنار بگذاريم، ايکس باکس وان چيز ديگري براي ارائه نداشت. در واقع، در ابتدا همه چيز خوب به نظر ميرسيد، با انتشار بازيهايي همچون Ryse: Son of Rome، دد رايزينگ 4 و سانست اُور درايو، انتظار ميرفت که اين کنسول، خانه عناوين انحصاري منحصربفرد باشد اما خيلي زود مشخص شد، خبري از آثار فرست پارتي درجه يک نيست. در نسل هشتم، ايکس باکس وان تبديل به پلتفرمي شد که يا بازي انحصاري بزرگ ندارد يا اگر هم دارد، به دلايل مختلفي اين بازيها کنسل ميشوند. عناويني همچون Scalebound و Fable Legends ميتوانستند براي مايکروسافت برگ برنده باشند اما هرگز عرضه نشدند. در مقابل، بازيکنان پلي استيشن بهترين شرايط ممکن را تجربه کردند و بازيهاي درخشاني همچون خداي جنگ، هورايزن زيرو داون، آنچارتد 4 و غيره يکي پس از ديگري، آنها را ميخکوب ميکرد. مايکروسافت اگر ميخواهد در اين رقابت شانسي داشته باشد، بايد محتواهاي انحصاري بيشتري توليد کند. البته کميت مهم نيست، اين بازيها بايد کيفيت بالايي داشته باشند. مايکروسافت از اين مسئله آگاه است و خريداري کردن چندين استوديوي بزرگ بازيسازي، نشان ميدهد آنها در نسل جديد، چندين بازي بزرگ در راه خواهند داشت. 9- بازيهاي ژاپني درجه يکايکس باکس سري ايکس با افزايش محبوبيت بازيهاي نقش آفريني ژاپني در غرب، مايکروسافت بهتر از هرکسي ميداند با ساخت بازيهاي ژاپني خوب، تا چه اندازه ميتواند موفقيت خود را تضمين کند. بازيهايي همچون، پرسونا 5، Trials of The Cold Steel 3 ،Ys VIII: Lacrimosa of Dana و ظاهرا بسياري از عناوين بزرگ ژاپني در هر پلتفرمي قابل دسترسي هستند به جز ايکس باکس. اين مسئله وقتي غافلگيرکنندهتر ميشود که ميبينيم بسياري از اين عناوين براي رايانههاي شخصي هم منتشر ميشوند! مايکروسافت اگر ميخواهد در نسل آينده، پيروز شود، بايد از هر ژانري، اثري براي ارائه کردن داشته باشد، خصوصا ژانر محبوبي همچون نقش آفريني ژاپني. بر اساس چيزهايي که تاکنون ديدهايم، خوشبختانه مايکروسافت در تلاش است تا اين مشکل را نيز برطرف کند. براي مثال، آنها انتشار بازيهايي همچون ياکوزا زيرو، Kawami و Kawami 2 را در ايکس باکس گيم پس وعده دادهاند. اگر اين روند ادامه پيدا کند و شاهد عرضه آثار بيشتري باشيم، آينده براي ايکس باکس سري ايکس روشن است. 8- محتواهاي انحصاري زماني دوست داشته باشيد يا خير، محتواهاي انحصاري زماني (Timed Exclusives) بسيار مهم هستند. در واقع در جنگ ميان کنسولها، اين نوع محتواها ميتوانند تعيين کننده باشند. در دوره ايکس باکس 360، اين کنسول از اين مسئله سود بزرگي برد و محتواهاي اختصاصي بازيهايي همچون کال آف ديوتي و Rise of The Tomb Raider در ابتدا براي اين کنسول منتشر ميشد. اما در نسل هشتم، اين اتفاق را به ندرت از سوي مايکروسافت مشاهده کرديم و برعکس، اين پلي استيشن 4 بود که محتواهاي انحصاري زماني داشت! ايکس باکس سري ايکس اگر ميخواهد در زمينه بازيهاي ترد پارتي، گزينه بهتري نسبت به رقيب باشد، بايد محتواهاي زماني بيشتري داشته باشد. گاهي اوقات بازيکنان حاضر هستند هر کاري انجام دهند تا بازي مورد علاقه خود را کمي زودتر از ديگران تجربه کنند. 7- عناوين انحصاري در ژانرهاي مختلف هيلو و گيرز آف وار مجموعههاي فوق العادهاي هستند اما محتواهاي انحصاري ايکس باکس بايد در يک يا دو ژانر خلاصه نشود. در زماني که پروژههاي کوچکتري همچون Ori and The Blind Forest و Cuphead براي کنسولهاي ديگر نيز منتشر شدهاند، ايکس باکس شديدا به عناوين انحصاري جديد در ژانرهاي مختلف نياز دارد. شايد آثار محدودي در سبکهاي شوتر، مسابقهاي و غيره در اين کنسول پيدا شود اما آنها بايد تنوع بيشتري به آثار داده و ژانرهاي تازهاي را امتحان کنند. علاوه بر اين، ايکس باکس تنها کنسولي است که تجربه واقعيت مجازي اختصاصي ارائه نميدهد و کنسول جديد هم قرار نيست از آن پشتيباني کند. پلي استيشن وي آر (PSVR) و نينتندو Labo VR، گزينههايي هستند که ميتوانند چيزي بيشتر از گيمينگ کلاسيک ارائه دهند اما مايکروسافت هيچ اعتقادي به اين تکنولوژي ندارد. 6- آغاز همکاري دوباره با سگا هنگامي که سگا اعلام کرد که محتواي بيشتري براي کنسول دريم کست (Dreamcast) توليد نميکند، روز غم انگيزي براي گيمرها به نظر ميرسيد اما اين پاياني براي سگا نبود. خيلي زود، سونيک را در کنسول نينتندو مشاهده کرديم و بازيهاي باکيفيت و خاطره انگيزي همچون ياکوزا و Billy Hatcher and The Giant Egg را تجربه کرديم. در کنار اينها، شاهد همکاري مايکروسافت و سگا بوديم. اين دو شرکت، در گذشته هم با يکديگر مشارکت کرده بودند و دريم کست بر روي ويندوز سياي (CE) اجرا ميشد. اين همکاري دوم، کمي متفاوت بود: اين بار مايکروسافت يک پلتفرم در دست داشت (ايکس باکس اصلي) و اين سگا بود که بايد بازيهاي درخشاناش را براي آن منتشر ميکرد. نتيجه، بازيهايي همچون Jet Set Radio Future ،Panzer Dragoon Orta و تنها نسخه آمريکايي بازي Shenmue II بود. اگر اين همکاري دوباره آغاز شود، ميتوانيم آثار جذاب و متفاوتي را در کنسول ايکس باکس سري ايکس ببينيم. سگا يک کلکسيون بزرگ از آثار کلاسيک و خاطره انگيز دارد که نسخه بازسازي هر کدام از آنها، ميتواند دارندگان کنسول ايکس باکس را حيرتزده کند. 5- بازگرداندن ايکس باکس لايو آرکيد اگر يک گيمر قديمي نيستيد، شايد با ايکس باکس لايو آرکيد چندان آشنا نباشيد يا تنها اسم آن را شنيده باشيد. اين سرويس در ايکس باکس اصلي رونمايي شد و در ابتدا مشابه يک فروشگاه اپليکيشن بود که آثار کلاسيکي همچون Galaga را ارائه ميداد. اما در دوره ايکس باکس 360، اين سرويس دستخوش تغيير شد و عناوين مستقل و ايندي جذاب ارائه ميکرد. هر کسي که ميخواست بهترين بازيهاي ايندي را تجربه کند، به سراغ ايکس باکس لايو آرکيد ميرفت. متاسفانه با ورود ايکس باکس وان، اين سرويس فراموش شد. حرکتي اشتباه که بايد تصحيح شود. درست است که مايکروسافت، با سرويس گيم پس، وضعيت مناسبي را براي بازي دوستان ايجاد کرده اما پلتفرمي اختصاصي براي آثار ايندي و نوآورانه، ميتواند اتفاق خوبي براي بازيکنان و حتي بازيسازان مستقل خلاق باشد. 4- جلوگيري از انتشار بازيهاي بزرگ براي کنسولهاي ديگر