زوميت/ ابزار ارتباط کاري فيسبوک با رشدي درخورتوجه سعي ميکند سهم بيشتري در بازار کسب کند و اکنون از آمار پنج ميليون کاربر فعال پولي نيز عبور کرده است.
در ماههاي گذشته، نياز کسبوکارها به ابزاري براي حفظ ارتباط در دوران دورکاري در کانون توجه بسياري از شرکتهاي فناوري بود. دراينميان، فيسبوک نيز با ديگران هممسير شد و سرويس خود بهنام ورکپليس (Workplace) را بهبود داد. غول شبکههاي اجتماعي در هفتهي گذشته ابزارهاي کسبوکاري براي کسبوکارهاي کوچک و متوسط را بهبود داد و سرويسي بهنام Shops معرفي کرد. آنها اکنون تمرکز خود را روي کسبوکارهاي بزرگتر نيز افزايش دادهاند که کاربري چشمگيري از پلتفرم فيسبوک دارند.
فيسبوک ابزارهاي جديدي رونمايي کرد که بهزودي به ورکپليس اضافه خواهند شد. پلتفرم چت و ارتباط ويدئويي کسبوکاري فيسبوک با دريافت ابزارهاي جديد، حرفهايتر و بزرگتر خواهد شد. آنها ابتدا نسخهاي شبيه به ابزار Rooms را به ورکپليس اضافه خواهند کرد. اين ابزار شبيه به اپليکيشن مشهور Houseparty براي ارتباط ويدئويي است. از قابليتهاي جديد ديگر در ورکپليس ميتوان به Work Groups اشاره کرد که اکتبر گذشته بهعنوان ابزاري براي تشکيل گروههاي غيررسمي کاري در فيسبوک رونمايي شد. درنهايت، فيسبوک تصميم گرفته است مجموعهاي مهم از ابزارهاي ويدئويي را به پلتفرم خود اضافه کند تا ارتباطهاي ويدئويي تعامليتر شوند. ابزارهاي بهينهسازي کاربري براي سختافزار ويدئويي پورتال (Portal) نيز در برنامههاي آتي شرکت قرار دارند.
علاوهبر ابزارهاي نرمافزاري يادشده، فيسبوک از دردسترس قرارگرفتن Oculus for Business هم خبر داد؛ نسخهاي حرفهاي از هدست واقعيت مجازي شرکت که روي کاربردهاي کسبوکاري متمرکز است. اين ابزار فيسبوک بهمرور نقش سيستمهاي پردازش فضايي را در کسبوکارها افزايش ميدهد و خصوصا در کاربريهاي آموزشي و پروژههاي مشارکتي کاربرد زيادي دارد. غول شبکههاي اجتماعي ميگويد درحالحاضر، بيش از ۴۰۰ توزيعکنندهي نرمافزار مشغول توسعهي محصول براي هدست واقعيت مجازي هستند.
فيسبوک تمامي ابزارهاي جديد را در مسير تمرکز جديد خود رونمايي ميکند. آنها ميخواهند بهمرور پلتفرم خود را به ابزاري جامع براي مصرفکنندههاي نهايي تبديل کنند؛ مصرفکنندههايي که ازاينپس براي کاربردهاي کسبوکاري خود نيز از فيسبوک استفاده ميکنند.
مارک زاکربرگ در صحبتهاي اخيرش، اشارههايي جدي به برنامههاي جديد شرکت کرد. او در صحبتهاي خود به افزايش نيروهاي دورکار در فيسبوک اشاره کرد. مديرعامل فيسبوک در کنفرانس ويدئويي مخصوص کارمندان که بهصورت عمومي هم پخش ميشد، به تلاش براي استفادهي هرچه بيشتر از فناوري توسط کارمندان خود اشاره کرد. زاکربرگ اعتقاد دارد هرچه کارمندان فيسبوک ابزارهاي جديد را بيشتر بهکار بگيرند، فناوري با سرعت بيشتري رشد خواهد کرد.
تلاش فيسبوک براي توسعهي ابزارهاي ارتباط کاري در مسير تغيير روند بازار قرار دارد
برنامههاي فيسبوک علاوهبر استراتژي کلي شرکت، تحتتأثير رخدادهاي جهان پيرامون هم قرار دارند. ويدئوکنفرانس و ديگر ابزارهاي ارتباطي براي تيمهاي دورکار روزبهروز در حال رشد هستند؛ افزايشي که بهصورت مستقيم تحتتأثير افزايش نيروهاي دورکار در کسبوکارها است و تمامي آنها از همهگيري ويروس کرونا نشئت ميگيرند. روندهاي مذکور به افزايش استفاده از ابزارهاي ارتباطي همچون زوم و تيمز و اسکايت از مايکروسافت و هنگآوتس و ميت از گوگل شد.
فيسبوک در ارائهي ابزارهاي مفيد ارتباط کاري از رقباي خود عقب نماند. سرويس ورکپليس آنها اکنون پنجميليون کاربر پولي دارد و ميليونها کاربر ديگر نيز از نسخهي رايگان آن استفاده ميکنند. آمار جديد رشد دوميليوني کاربران سرويس را تا پايان مارس نشان ميدهد. در مقام مقايسه، اسلک ادعا ميکند روزانه ۱۲ ميليون کاربر فعال دارد که ۱۱۹ هزار نفر از آنها، کاربران پولي هستند و هر کاربري پولي در اسلک شامل تعدادي کاربر تکي ميشود. مايکروسافت تيمز نيز اخيرا آمار ۴۴ ميليون کاربر فعال روزانه را اعلام کرد که البته تعداد کاربران پولي در آن مشخص نيست.
آمار جديد فيسبوک ماه آوريل و روزهاي گذشته از ماه مه را شامل نميشود. در اين دو ماه، شاهد افزايش شديد نيروهاي دورکار در کشورهايي خارج از آسيا بودهام که قطعا افزايش تعداد کاربران ورکپليس را بههمراه داشته است. کشورهاي آسيايي از چند ماه زودتر سياستهاي دورکاري را پيادهسازي کردند. جولين کودورنيو، معاون ارشد فيسبوک در سرويس ورکپليس، اعتقاد دارد تأثير شديد کوويد ۱۹ در چند هفتهي آتي احساس ميشود. او همچنين ميگويد رکود اقتصادي و تعديلهاي گسترده در کسبوکارها تأثير زيادي بر ورکپليس نخواهد گذاشت. بسياري از مشتريان سرويس فيسبوک کسبوکارهاي عظيمي در صنايع خردهفروشي، سلامت و... هستند که از ميان آنها ميتوان به والمارت و ويرجين آتلانتيک و بوکينگ اشاره کرد. کودورنيو ميگويد:
استفاده از سرويس ما ثابت بوده است. آنها ميدانند بالاخره روزي به جريان کاري باز خواهند گشت؛ بههميندليل، سعي ميکنند تعامل با کارمندان را حفظ کنند. درواقع، ورکپليس بهيکباره به سرويسي حياتي براي آنها تبديل شد.
ابزارهاي جديدي که فيسبوک براي ورکپليس رونمايي کرد، نقش مهمي در تجربهي کاربري با آن دارند. اين ابزارها لزوما به ارتباط با اپليکيشنهاي خارجي نيازي ندارند. اين رويکردي است که فيسبوک قبلا اجرا ميکرد و در ارتباط با اسلک سعي کرد از ابزارهاي آن استفاده کند. ابزارهاي جديد همگي بهصورت بومي پيادهسازي ميشوند و کاربران فيسبوک را بهصورت مستقيم هدف قرار ميدهند. بههرحال، فيسبوک امروز ميداند بهترين کار تمرکز روي جنبههاي اجتماعي ابزارها و خدمات است و نبايد لزوما براي تبديل به ابزاري جامع براي همهي کاربردهاي مبتنيبر بهرهوري تلاش کرد.
فيسبوک ابتدا ابزار Work Groups را در خارج از ورکپليس رونمايي کرد. اين گروههاي کوچک امکان ارتباط با همکاران را خارج از دايرهي دوستان فراهم ميکردند. رونمايي اين ابزار خارج از ورکپليس در ابتدا عجيب بهنظر ميرسيد؛ اما کودورنيو ميگويد اين کار را ازعمد انجام دادهاند. او ميگويد فيسبوک تصميم گرفت حسي اوليه از استفاده از فيسبوک بهعنوان ابزار کاري را به کاربران خود منتقل کند و بهمرور استفاده از فيسبوک را هم افزايش دهد.
اضافهشدن Rooms به ورکپليس به اين دليل انجام شد تا کاربران بيشتري از آن پلتفرم از ابزار کسبوکاري فيسبوک استفاده کنند. اکنون ۲۰ ميليون کاربر آمادهي مهاجرت به ورکپليس و استفاده از ابزارهاي متنوع آن در ارتباط کاري هستند. جذب کاربران جديد درمجموع به افزايش محبوبيت ورکپليس و رشد و رقابت بيشتر خواهد انجاميد.
قابليت Rooms هم مانند گروههاي کاري از بخش مصرفکننده به بخش کسبوکاري منتقل ميشود. رومز درواقع تلاش فيسبوک براي نشاندادن ابزارهايي مشابه سرويسهاي ديگر همچون Houseparty (محصول Epic Games) بود؛ اما در هسته روي ارتباطهاي اجتماعي متمرکز ميشد که اکنون کاربران در سرويسهاي اصلي فيسبوک تجربه ميکنند. بههرحال، اين قابليت که عمر زيادي هم ندارد و در انتهاي آوريل رونمايي شده است، با اضافهشدن به ورکپليس، تجربههاي جديدي براي کاربران بهارمغان ميآورد.
از قابليتهاي مهم رومز که در ورکپليس کاربرد بسيار زيادي خواهند داشت، ميتوان به امکان ساختن لينک بهوسيلهي کاربران کنوني ورکپليس و دعوت از ديگران براي پيوستن به گروهها اشاره کرد. درواقع، کاربراني که در گروه سازماني شرکت در ورکپليس نيستند و حتي در فيسبوک هم فعاليت نميکنند، تنها با اين لينکها قابليت استفاده از ابزار ارتباط کسبوکاري را پيدا ميکنند. هر کاربري با يک اتصال اينترنت، ميکروفن، دوربين و مرورگر ميتواند از لينک ارسالشده براي ارتباط کاري استفاده کند.
ابزارهاي جديد فيسبوک در ورکپليس ابتدا روي بهبود تجربهي کاربران در ارتباطهاي ويدئويي متمرکز هستند. دراينميان، ابزارهاي موجب هماهنگي بهتري سرويس فيسبوک با سرويسهاي مشهور کنوني ديگر هم ميشوند. اگر غول شبکههاي اجتماعي تصميم گرفته درکنار قابليتهاي ادغام بهتر با سرويسهاي ديگر همچون زوم، سرويسهاي بومي خود را هم توسعه دهد، همين رويکرد بهترين کار ممکن است.
قابليت Live Producer فيسبوک امکاناتي همچون رأيگيري، اشتراک نمايشگر کامپيوتر و... را دراختيار ميزبان ارتباط ويدئويي قرار ميدهد. از بخشهاي ديگر ميتوان به Q&A اشاره کرد که امکان ارسال پرسش براي کاربران را بدون نمايش به کاربران ديگر هم ممکن ميکند. از قابليتهاي جديد ديگر ميتوان امکان اضافهکردن توضيحات متني به ارتباط ويدئويي را نام برد که خصوصا در تيمهايي با اعضاي چندمليتي کاربرد فراوان خواهد داشت. اين قابليت ابتدا در زبانهاي انگليسي، اسپانيايي، پرتغالي، فرانسوي، ايتاليايي و آلماني اجرا ميشود.
بازار