
رقابت گوگل و آمازون بالا میگیرد
ديجياتو
بروزرسانی


ديجياتو/ گوگل به منظور کمک به کسب و کارهاي کوچک، از نمايش رايگان فهرست محصولات در صفحه اصلي نتايج جستجو خبر داد. اين قابليت در حاضر در نسخه موبايل و براي کاربران آمريکايي فعال شده است.
گوگل تا پيش از اين فقط لينکهاي پولي را در پنل Knowledge نشان ميداد. پنل Knowledge زماني به نمايش در ميآيد که کاربر محصولي که مشابه آن در فروشگاههاي اينترنتي موجود است را سرچ ميکند. تا پيش از اين تنها تبليغات پولي در اين پنل به نمايش در ميآمدند اما حالا گوگل ميگويد از تابستان امسال فهرست محصولاتي که هزينهاي براي نمايش آنها پرداخت نشده در اين پنلها ظاهر خواهد شد.
اين قابليت ابتدا براي کاربران آمريکايي و نسخه موبايل و در ادامه براي دسکتاپ نيز فعال خواهد شد. تبليغات تب Shopping به شکل جداگانه همچنان در بالاي صفحه ظاهر شده و مثل ديگر تبليغات گوگل نشانه گذاري ميشوند.
گوگل ميگويد پس از فراهم کردن امکان نمايش رايگان فهرست محصولات از ماه آوريل، به طور ميانگين نرخ کليکها ۷۰ درصد و ميزان نمايش وب سايتها (Impressions) به خاطر نمايش ليست محصولات رايگان و پولي، ۱۳۰ درصد افزايش داشته است. گوگل قصد دارد با اين کار به کسب و کارهاي کوچکي کمک کند که به خاطر شيوع ويروس کرونا نميتوانند مشتري پيدا کنند. البته به نظر ميرسد اين قابليت به دليل تهديد شدن کسب و کار گوگل توسط آمازون بالاخره از راه ميرسيد.
آمازون در چند سال گذشته به طور پيوسته يکي از مهم ترين منابع درآمد گوگل يعني درآمد ناشي از تبليغات در جستجو را کم کرده است. گزارش شرکت تحقيقاتي eMarketer که پاييز امسال و قبل از دنياگيري ويروس کرونا منتشر شد، نشان ميدهد سهم گوگل از درآمد تبليغات در جستجو از ۷۳ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۷۱ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش پيدا خواهد کرد، چرا که تعداد بيشتري از کاربران محصولات را به طور مستقيم در آمازون جستجو ميکنند.