خداحافظی فیسبوک با رابط کاربری قدیمی

زوميت/ يک سال پس از رونمايي فيسبوک از طراحي جديد رابط کاربري، اين شرکت اعلام کرده است که نسخه قديمي و کلاسيک از دسترس خارج خواهد شد.
فيسبوک در سال ۲۰۱۹ در کنفرانس توسعهدهندگان F8 از طراحي جديد شبکه اجتماعي خود رونمايي کرد. رابط کاربري جديد نسبت به نسخه کلاسيک با وعده سرعت بيشتر و طراحي زيباتر معرفي شد. اين نسخه ابتدا بهصورت آزمايشي دردسترس کاربران برنامه فيسبوک در دستگاههاي اندرويد و آياواس قرار گرفت. در ماه مارس (اسفند) بود که فيسبوک رابط کاربري جديد دسکتاپ خود را منتشر کرد با اين پيشنهاد که کاربران اجازه داشتند که به استفاده از نسخه قديمي ادامه دهند يا به نسخه جديد بهروز شوند؛ اما اکنون خبر ميرسد که حق انتخاب بين طرح کلاسيک و مدرن از ماه سپتامبر (شهريور) به بعد ديگر وجود نخواهد داشت و کاربران بايد به طراحي جديد عادت کنند.
تصوير پايين طراحي کلاسيک و تصوير بالايي طراحي مدرن و جديد فيسبوک را نشان ميدهند.
تجربه استفاده از صفحه کلاسيک فيسبوک از ماه سپتامبر ديگر وجود نخواهد داشت؛ صفحهاي که در آن يک نوار آبي بزرگ و سراسري دربالاي صفحه مرورگر شامل لوگوي قديمي و مربعي در سمت چپ آن بود. براساس گزارش Engadget پس از بهروزرساني يکي از صفحات پشتيباني فيسبوک که چگونگي بازگشت به طراحي قديمي را توضيح ميداد، متني منتشر شده که بهموجب آن همه کاربران بهزودي نسخه جديد فيسبوک را دردسترس خواهند داشت. اگرچه هنوز شما ميتوانيد بهصورت موقت به نسخه کلاسيک فيسبوک برگرديد، از ماه سپتامبر اين نسخه ديگر دردسترس نخواهد بود.
طراحي رابط کاربري جديد Facebook بهعنوان تغييري بزرگ در عملکرد شرکت قلمداد ميشود؛ چرا که اين شرکت از ابتداي تأسيس خود از نسخه کلاسيک استفاده ميکرد. فيسبوک در اين طراحي مدرن از فضاي سفيد بيشتري استفاده کرده و از شلوغي و پيچيدگي نسخه قبلي کم ميکند. همچنين قابليت حالت تاريک در طرح جديد دراختيار کاربران قرار دارد. ازلحاظ عملکرد، فيسبوک در طراحي جديد تمرکز خود را بر ويژگيهاي گروهي اين سرويس قرار داده است. همچنان که بهصورت ويژه و آشکار لينکهايي را براي بخشهاي سرويس پخش ويدئوي واچ (Watch)، پلتفرم خريد و فروش مارکت پليس (Marketplace) و بخش بازي در نوار اصلي قرار داده است.
اگرچه بهروزرساني و مدرنسازي طرح اصلي فيسبوک يکي از مهمترين نياز هاي کاربران شمرده ميشد، بهسختي ميتوان تصور کرد که فيسبوک با اين کار بتواند کاربراني را که در سالهاي اخير اين سايت را ترک کردهاند، به برگشت متقاعد کند.