برنامهریزی برای ارائه اینترنت رایگان در سال تحصیلی

ايسنا/ وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در حالي از برنامهريزي براي ارائه بستههاي اينترنت رايگان براي معلمان و دانشآموزان در سال تحصيلي جديد خبر داد که ۸۹ درصد از کاربران اينستاگرامي اعلام کردند آموزش مجازي هزينه اينترنتشان را افزايش داده است و تنها ۲۷ درصد کاربران از اپليکيشن شاد استفاده ميکنند.
مدارس و دانشگاهها از هفته ابتدايي اسفند يعني از همان زمان ورود ويروس کرونا به ايران تعطيل شدند و با تعطيلي کلاسها، موضوع آموزش مجازي مطرح شد. اما يکي از مهمترين چالشهاي آموزش آنلاين، دسترسي دانشآموزان و دانشجويان به اينترنت عنوان شد و اينکه شرکت در کلاسهاي آنلاين دانشگاهي نيازمند حجم بالايي از اينترنت است و براي دانشجويان هزينه بالايي خواهد داشت.
به همين دليل در حالي که دانشجويان خواستار رايگان شدن حجم اينترنت مصرفي کلاسهاي مجازي شدند، وزارت ارتباطات از رايگان شدن اينترنت آموزش مجازي تا پايان خرداد خبر داد. از طرفي پيش از اين گفته شده بود سناريوهاي موجود براي بازگشايي مدارس اين است که اگر وضعيت شهرستانها و کشور سفيد باشد، آموزش حضوري خواهد بود. اگر وضعيت زرد باشد، آموزش ترکيبي حضوري و مجازي پيش بيني شده است و اگر وضعيت قرمز باشد آموزش مجازي در شبکه شاد ادامه پيدا ميکند.
در اين راستا محمدجواد آذري جهرمي -وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- در صفحه خود در اينستاگرام، با بيان اينکه براي تحقق عدالت آموزشي و ارائه بستههاي اينترنت رايگان براي معلمان و دانشآموزان در سال تحصيلي جديد برنامهريزي ميکنيم، سوالاتي را بهصورت نظرسنجي از کاربران مطرح کرده که نتايج اين نظرسنجي با گذشت يک روز، در ادامه آمده است.
کاربران در پاسخ اين سوال که براي آموزش مجازي از اينترنت خانگي (وايفاي) استفاده ميکنند يا اينترنت همراه؟ پاسخي ۵۳ درصدي به اينترنت همراه و ۴۷ درصد به اينترنت خانگي داشتند.
سوال دوم وزير ارتباطات اين بود که آيا براي آموزش مجازي از سامانه «شاد» استفاده ميکنند يا از ساير پيامرسانها و ابزارها؟ که در پاسخ به اين سوال، کاربران ۲۷ درصد به شاد راي داده و ۷۳ درصد گزينه ساير ابزارها را انتخاب کردند.
در پاسخ به اين سوال آيا هزينه اينترنت شما با استفاده از آموزش مجازي افزايش يافته است؟ ۸۹ درصد پاسخ مثبت داده و تنها ۱۱ درصد اعلام کردند که افزايش هزينه نداشتند.
در سوال پاياني نيز عنوان که در سال تحصيلي گذشته، موضوع هزينه شبکه يا کيفيت خدمات «شاد» براي کاربران چالش بزرگتري محسوب شده است که در اين خصوص ۵۹ درصد کاربران چالش هزينه و ۴۱ درصد چالش کيفيت اين خدمت آموزشي را مطرح کردند.