نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

ارتش ۱ میلیون نفره ربات‌هایی که درون سوزن سرنگ جای می‌گیرند

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
ارتش ۱ میلیون نفره ربات‌هایی که درون سوزن سرنگ جای می‌گیرند

ديجياتو/ محققان موفق به ساخت ارتش ۱ ميليون نفره از ربات‌هاي بسيار کوچکي شده‌اند که درون سوزن سرنگ جاي مي‌گيرند.

محققان دانشگاه کورنل موفق به توسعه ربات‌هايي شده‌اند که ابعادشان کمتر از ۰.۱ ميليمتر بوده و با چشم غيرمسلح نمي‌توان آنها را ديد. ربات‌ها خصوصيات پيشرفته‌اي نداشته اما برتري اصلي آنها استفاده از نسل جديدي از محرک‌ها (Actuators) در قسمت پاهاست.

پژوهشگران براي حرکت دادن اين ربات‌هاي مينياتوري نور ليزر را به برد حساس به نوري که پشت آنها قرار گرفته مي‌تابانند که سبب حرکت پاها به سمت جلو مي‌شود. به گفته محققان اين ربات‌ها در همه محيط‌ها از جمله محيط‌هاي اسيدي و دماهاي بسيار شديد قابل استفاده بوده و از آنها مي‌توان براي مطالعه درون بدن استفاده کرد.

  


محققان اين دسته از ربات‌ها را «عروسک خيمه‌شب‌بازي» نامگذاري کرده‌اند، چرا که منبع انرژي ندارند و عملکرد آنها بايد از راه دور کنترل شود. اين يعني ربات بدون دخالت انسان قادر به حرکت کردن نيست. با اين وجود محققان مي‌گويند ربات‌هاي خيمه‌شب‌بازي اهميت بالايي داشته و با توسعه آنها مسير براي توسعه ربات‌هاي مينياتوري خودکار هموار مي‌شود.

محققان مي‌گويند اين ربات‌هاي مينياتوري در کوچکترين سوزن سرنگ جاي مي‌گيرد و بنابراين مي‌توان آنها را به بدن «تزريق» کرد. البته ربات‌ها هنوز آنقدر هوشمند نيستند که بتوانند سلول‌هاي بيمار را هدف قرار داده و يا به محرک‌ها واکنش نشان دهند، به همين دليل فعلاً امکان تزريق و استفاده پزشکي از آنها وجود ندارد. البته محققان وعده ارتقا سريع توانمندي‌هاي آن را داده‌اند و مي‌گويند به دليل هزينه ساخت بسيار پايين مي‌توان در آينده از آنها براي درمان بيماري‌ها استفاده کرد.

محققان قصد دارند در گام بعدي ربات‌ها را برنامه ريزي کرده و به آنها توانايي انجام برخي وظايف را بدهند. ارتقا توانمندي‌ها مي‌تواند مسير را براي ارسال ارتش چند ميليوني ربات‌ها به درون بدن براي بهبود سريع زخم و حتي درمان سرطان هموار کند. البته تا دستيابي به چنين قابليتي سال‌ها و حتي ده‌ها فاصله داريم.

حتي در صورت توسعه چنين ربات‌هايي نيز استفاده از آنها براي درمان بيماري‌ها بسيار مشکل خواهد بود چرا که ارسال ربات‌هاي کوچک به درون بدن نيازمند اخذ مجوزهاي مختلف و رعايت تمام پروتکل‌هاي ايمني است تا از آسيب احتمالي به بيمار جلوگيري شود.
 

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره