نماد آخرین خبر

تنظیمات حریم خصوصی گوگل صدای مهندسان این شرکت را هم درآورد

منبع
زوميت
بروزرسانی
تنظیمات حریم خصوصی گوگل صدای مهندسان این شرکت را هم درآورد

زوميت/ تعدادي از مهندسان گوگل در مصاحبه با رسانه‌ها از مشکلات متعدد سيستم حريم خصوصي گوگل صحبت کرده‌اند که حتي آن‌ها را نيز سردرگم مي‌کند.
 
تنظيمات حريم خصوصي گوگل هميشه موضوع نقد و شکايت کاربران بوده‌ است. ظاهرا اين تنظيمات، کارمندان خود شرکت را هم آزار مي‌دهد. اطلاعات جديدي که از واکاوي اسناد داخلي گوگل در جريان پرونده‌ي جمع‌آوري اطلاعات شرکت استخراج شد، گواهي بر سردرگمي کارمندان در تنظيمات حريم خصوصي هستند.

در بخشي از اسناد داخلي گوگل که گفت‌وگو‌هاي بين کارمندان را نشان مي‌دهد، بحث آن‌ها پيرامون رابط کاربري و تنظيمات حريم خصوصي ديده مي‌شود: «رابط کاربري جديد اين احساس را ايجاد مي‌کند که براي آسان کردن کارها طراحي شده است، اما به‌اندازه‌ي کافي پيچيده است تا کاربران، جزئيات آن را به‌راحتي درک نکنند». پرونده‌ي حقوقي کنوني عليه گوگل، با شکايت دادستان کل آريزونا، مارک برنويچ از ماه مه جريان دارد. اطلاعات جديد به‌تازگي از اسناد دادگاه استخراج شده‌اند و ابتدا يک رسانه‌ي محلي آن‌ها را منتشر کرد.

برنويچ و تيمش در متن شکايت خود با استناد به پيام‌هاي داخلي گوگل مي‌‌گويند: «حتي کارمندان رده بالاي گوگل هم ديدگاهي نسبت به سطح و شرايط جمع‌آوري داده‌هاي موقعيت ندارند».

پرونده‌ي بررسي و موشکافي در ايالت آريزونا عليه گوگل، از گزارشي در رسانه‌ي آسوشيتد پرس شروع شد. در اين گزارش مربوط به سال ۲۰۱۸ ادعا شده بود که گوگل حتي پس از توقف تنظيمات Location History توسط کاربر، باز هم داده‌هاي موقعيتي او را در گوشي‌هاي اندرويدي و حتي آيفون جمع‌آوري مي‌کند. در بخش ديگري هم ادعا شد که حتي با خاموش‌کردن قابليت، برخي از اپليکيشن‌هاي گوگل به‌صورت خودکار موقعيت کاربر را همراه‌با برچسب‌هاي زماني ذخيره مي‌کنند.

در بخشي از اسناد منتشرشده‌ي جديد، از زبان يکي از کارمندان گوگل مي‌خوانيم: «من با گزارش هم‌نظر هستم. خاموش‌کردن تنظيمات موقعيت يعني موقعيت‌يابي بايد کاملا قطع شود، نه اينکه براي شرايط گوناگون، استثنا قائل شويم».

 گوگل مي‌گويد همکاري نزديکي با دادستان آريزونا دارد و اسناد را طبق درخواست ارائه مي‌کند. آن‌ها همچنين متعهد به پاسخ دادن به پرسش‌هاي متعدد دادگاه شده‌اند. خوزه کاستاندا، سخنگوي گوگل، درباره‌ي پرونده‌ي کنوني مي‌گويد:

کنترل‌هاي متمرکز بر حريم خصوصي از مدت‌ها پيش در سرويس‌هاي ما پياده‌سازي شده‌اند و تيم‌هاي ما هميشه درحال بحث‌ و گفت‌وگو و تلاش براي بهبود آن‌ها هستند. در مورد اطلاعات موقعيتي، ما بازخوردها را دريافت کرده و براي بهبود تنظيمات حريم خصوصي بسيار تلاش کرده‌ايم. حتي اين اطلاعات جديدي که به‌صورت ناقص استخراج و منتشر شده‌اند، نشان مي‌دهند که تيم ما به‌دنبال کاهش سردرگمي و ابهام کاربران پيرامون تنظيمات حريم خصوصي بوده‌اند.

جريان‌هاي رسانه‌اي که پس از انتشار اخبار درباره‌ي موقعيت‌يابي گوگل به راه افتاد، شرکت را مجبور کرد تا تغييري عظيم در ساختارها و سياست‌هاي خود اعمال کند. اکثر انتقادها متمرکز بر اين حقيقت بود که گوگل، تنظيمات حريم خصوصي را در لايه‌هاي گوناگون اپليکيشن‌ها مخفي مي‌کند. اهالي مانتين ويو در واکنش به انتقادها تصميم گرفتند تا طراحي اپليکيشن‌ها و بخش تنظيمات را بهبود دهند. تغييرات جزئي که در سال‌هاي اخير پياده‌سازي شدند، در سياست‌هاي کنوني گوگل به اوج رسيدند. از تنظيمات مهم کنوني مي‌توان به پاک‌کردن خودکار تاريخچه‌ي جست‌وجو براي کاربران جديد اشاره کرد. کاربران کنوني بايد براي تغيير تنظيمات، وارد صفحه‌ي Activity Controls شوند.

با وجود تغييرات متعددي که در سيستم مديريت تنظيمات گوگل پياده‌سازي شد، آن‌ها هنوز نياز به اقدام‌هايي جدي‌تر دارند. اسنادي که در پرونده‌ي آريزونا منتشر شد، ابهام و سردرگمي تجربه‌ي کاربري در گوگل را به‌خوبي نشان مي‌دهد.

گوگل تبليغاتي شخصي‌سازي شده را براي کاربران نمايش مي‌دهد. بخشي از شخصي‌سازي تبليغات به موقعيت‌هاي مکاني وابسته است. کاربران در بخشي از تنظيمات مي‌توانند تبليغات شخصي‌سازي شده را غيرفعال کنند، اما در متن شکايت گفته شده که چنين تنظيماتي، باز هم مانع از نمايش تبليغات مبتني بر موقعيت کاربر نمي‌شود.

در واقع با خاموش‌کردن تنظيمات، گوگل تنها به‌جاي موقعيت‌يابي دقيق کاربر، موقعيت حدودي را در شعاع سه کيلومتري مدنظر قرار مي‌دهد. در مجموع، تنظيمات گوگل در پلتفرم‌ها و اپليکيشن‌هاي گوناگون نيز با هم تفاوت دارد که موجب سردرگمي بيشتر مي‌شود.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره