نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

رسوایی بی سابقه برای ویکی پدیا

منبع
مهر
بروزرسانی
رسوایی بی سابقه برای ویکی پدیا

مهر/ اگر چه ويکي پديا به عنوان يک دايره المعارف آنلاين معتبر شناخته مي‌شود، اما ايجاد ۲۷ هزار مدخل غيرمعتبر در آن توسط يک نوجوان آمريکايي رسوايي بي سابقه‌اي به بار آورده است.
به گزارش انگجت، چند روز قبل يکي از کاربران شبکه اجتماعي رد ايت در بررسي‌هاي خود بر روي مداخل ويکي پديا به زبان اسکاتس يا اسکاتي عليا که گويشي در جنوب و شرق اسکاتلند است، به اين نتيجه رسيد که ۲۷ هزار مدخل اين زبان توسط يک نوجوان آمريکايي ايجاد شده که هيچ آشنايي با زبان يادشده ندارد.

در اسکاتلند دو گويش از زبان انگليسي رايج است که يکي از آنها به گيليک مشهور است و ديگري اسکاتس نام دارد. نوجواني که ۲۷ هزار مطلب را به اين زبان نوشته در ايالت کاروليناي جنوبي آمريکا زندگي مي‌کند و حتي قادر نيست به اين زبان صحبت کند، اما وي حالا ۴۹ درصد از کل مداخل موجود در ويکي پديا به زبان اسکاتس را به تنهايي به وجود آورده است.

اين نوجوان که با شناسه کاربري AmaryllisGardner در ويکي پديا فعاليت مي‌کند، تنها ۱۹ سال دارد و تا سال ۲۰۱۸ توانسته بود ۲۰ هزار مدخل به اين زبان ايجاد کرده و ۲۰۰ هزار ويرايش نيز بر روي مداخل يادشده انجام دهد. وي فعاليت خود را در اين زمينه از سن ۱۲ سالگي آغاز کرده بود و بسياري از مطالب وي داراي غلط‌هاي نگارشي و املائي بوده‌اند. ظاهراً وي با استفاده از مترجم‌هاي آنلاين مطالب خود را از انگليسي به اسکاتس ترجمه مي کرده است.


با توجه به اينکه مدخل يادشده کاربران زيادي ندارد و افرادي که در جهان به اين زبان صحبت مي‌کنند به زحمت از صدهزار نفر فراتر مي‌رود، موضوع تا به حال کشف نشده بود. هنوز مشخص نيست ويکي پديا مطالب يادشده را حذف مي‌کند يا براي اصلاح آنها اقدام مي‌کند.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم