نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

پاکسازی گوشی از ویروس کرونا بدون آسیب رساندن به نمایشگر آن

منبع
آي تي رسان
بروزرسانی
پاکسازی گوشی از ویروس کرونا بدون آسیب رساندن به نمایشگر آن

آي تي رسان/ با شيوع ويروس کرونا، بسياري از مردم در سرتاسر جهان نسبت به سطوح آلوده بسيار حساس شده‌اند. اگر قصد پاکسازي گوشي از ويروس کرونا بدون آسيب رساندن به نمايشگر آن هستيد، آنگاه در ادامه اين مطلب مي‌توانيد روش‌هاي پيشنهادي ما را امتحان کنيد.

هر چند که سطوحي همانند گوشي، لباس، بسته‌هاي پستي و … شايع‌ترين روش‌هاي انتقال ويروس کرونا نيستند، اما در هر صورت چنين مواردي مخصوصا گوشي هوشمند شما، مي‌توانند هر نوع آلودگي‌ را به انگشتان و در ادامه به‌ صورت شما نيز منتقل کنند.

مطالعات اخير نشان مي‌دهند که RNA ويروس کرونا مي‌تواند در برخي از سطوح همانند گوشي هوشمند شما، تا 9 روز و بيشتر نيز دوام آورد. اما هنوز مدرک چنداني در رابطه با خطرناک بودن اين ويروس پس از اين دوران در دسترس نيست.

با افزايش مبتلايان به اين بيماري در سرتاسر جهان، بهتر است که دستان خود را به‌درستي شسته و همچنين از يک سپر محافظتي صورت نيز استفاده کنيد. حال در اينجا موضوع پاکسازي بي‌خطر و درست گوشي از ويروس کرونا مطرح مي‌شود؛ يعني روشي که اين ويروس را از بين برده و در عين حال نيز به دستگاه شما آسيب نرساند.

در ادامه به روش‌هايي جهت ضدعفوني کردن و پاکسازي گوشي از ويروس کرونا و ساير آلودگي‌ها همانند اثرانگشت، گردوخاک، پرز و موارد آرايشي مي‌پردازيم (جهت از بين بردن مورد آخر نبايد از پاک کننده‌هاي مخصوص اين مواد استفاده کرد). همچنين شيوه‌هاي مراقبت از گوشي‌هاي مقاوم در برابر نفوذ آب را نيز بحث خواهيم کرد.

ضدعفوني کردن گوشي: دستمال مرطوب، نه الکل خالص!
شايد پس از استفاده از دستگيره درب‌هاي عمومي و يا سبدهاي خريد، به فکر استفاده از الکل نيز بيفتيد. اين کار را انجام ندهيد؛ زيرا اين کار باعث مي‌شود تا روکش ضد چربي و ضد آب نمايشگر و ساير بخش‌هاي دستگاه شما از بين برود.

بهتر است در زمينه تهيه ترکيب آب و الکل نيز دقت کنيد تا بدين ترتيب به گوشي خود آسيب نرسانيد. بهترين گزينه، استفاده از آب‌هاي ضدعفوني کننده بوده که 70 درصد ترکيب آن‌ها نيز از الکل ايزوپروپيل تشکيل شده است.

اکنون اپل نيز مشکلي با استفاده از دستمال مرطوب جهت پاک کردن گوشي‌هاي خود، ندارد. شرکت مخابراتي AT&T نيز بيان مي‌دارد که کاربران بايد به خاموش کردن و جدا کردن گوشي خود از شارژ پرداخته و سپس مقداري ضدعفوني‌ غيرساينده (يا ايزوپروپيل 70 درصد) را بر روي يک دستمال بدون پرز اسپري کنند. در اين زمينه نبايد از دستمال توالت استفاده شود، زيرا بيش از حد ساييدگي دارد. سامسونگ نيز اظهار مي‌دارد که کاربران مي‌توانند از محلول 70 درصد اتانول يا ايزوپروپيل به همراه يک دستمال ميکروفيبر بهره ببرند. يکي از ابزارهايي که مي‌توانيد جهت پاکسازي روزانه از آن بهره ببريد، نور فرابنفش است، هر چند که در رابطه با ويروس کرونا مورد آزمايش چنداني قرار نگرفته است.

شيوه پاک کردن اثرانگشت از نمايشگر گوشي

جلوگيري از ايجاد اثرانگشت تقريبا غيرممکن است، زيرا پوست شما به‌صورت مداوم چربي توليد مي‌کند. بنابراين هر بار که گوشي خود را برمي‌داريد، اثرانگشت شما نيز بر روي آن باقي خواهد ماند.

در اين زمينه يکي از بهترين راه‌کارها، استفاده از پارچه ميکروفيبر است. اگر هم مقدار آلودگي خيلي زياد باشد، آنگاه مي‌توانيد از دستمال مرطوب استفاده کنيد (آب را بر روي خود گوشي نريزيد). اين روش را مي‌توانيد در تمامي سطوح گجت خود به کار ببريد. جهت راحتي کار نيز مي‌توانيد يک استيکر پاک کننده نمايشگر را بر روي پشت گوشي خود قرار داده و در مواقع ضروري از آن استفاده کنيد.

گردوخاک و پرزها را با اين روش از بين ببريد
گردوخاک و پرزهاي پارچه مي‌توانند حاوي ويروس کرونا بوده و در شکاف‌هاي گوشي شما، خود را جاي دهند. يکي ديگر از روش‌هاي پاکسازي گوشي از ويروس کرونا بدون آسيب رساندن به نمايشگر مي‌تواند يک نوار اسکاچ باشد. با استفاده از اين ابزار مي‌توان شکاف‌ها و نقاط چين‌دار را تميز کرد. اگر نقاطي در گوشي شما وجود دارند که اسکاچ نمي‌تواند به آن‌ها دسترسي پيدا کند، آنگاه مي‌توانيد از يک خلال دندان يا جريان هواي فشرده استفاده کنيد.

مواد آرايشي را بدون خطر، پاکسازي کنيد
بيشتر افرادي که از مواد آرايشي صورت استفاده مي‌کنند، پس از برقراري تماس تلفني با گوشي خود، مقداري از اين مواد را به نمايشگر دستگاه منتقل مي‌کنند. لازم به ذکر است که به دليل واکنش‌هاي شيميايي خاصي، نبايد از تميزکننده‌هاي مواد آرايشي در گوشي‌ها نيز استفاده کنيد.


در اين زمينه ابزارهاي خاصي وجود داشته که معمولا موادي همانند الکل، کلر، آمونياک يا فسفات را که منجر به از بين رفتن محافظ نمايشگر مي‌شوند، در ترکيب خود به همراه ندارند. همچنين در اين زمينه مي‌توانيد مقداري آب را بر روي يک پارچه ميکروفيبر پاشيده و سپس عمليات پاکسازي را آغاز کنيد (به ياد داشته باشيد که نبايد پارچه را تماما خيس کنيد).

آيا مي‌توان گوشي‌هاي ضدآب (مقاوم در برابر آب) را شست؟
اگر يک گوشي ضدآب داريد (منظور آن‌هايي بوده که از گواهينامه IP67 و بالاتر برخوردار هستند)، پس مي‌توانيد آن‌ را در آب شست‌وشو دهيد. مثلا گوشي‌هايي همانند آيفون 7 و يا مدل‌هاي جديد گلکسي سامسونگ، مي‌توانند در عمق 3 فوتي زير آب، به مدت 30 دقيقه دوام آورند. البته گزينه بهتر اين است که گجت خود را با يک دستمال مرطوب تميز کرده و سپس با يک دستمال خشک، تمامي نقاط آن را رطوبت‌گيري کنيد.

غرق کردن گوشي در آب و يا قرار دادن آن در زير شير آب، باعث مي‌شود تا رطوبت به درگاه‌هاي آن وارد شده و در نتيجه بايد زمان بيشتري را صرف خشک کردن آن کنيد. به ياد داشته باشيد که مقاوم بودن گوشي‌ها در برابر آب، بيشتر به اين دليل است که بتوانيد در داخل مکان‌هاي مرطوب همانند استخر، با خيالي آسوده از گجت خود استفاده کنيد.

در تميز کردن گوشي خود، از اين 9 مورد استفاده نکنيد
 
ضدعفوني‌کننده دست
از آنجايي که برخي از ضدعفوني‌ کنندگان دست موادي همچون خوش‌بو کننده‌ها و اتيل را در خود دارند، پس بهتر است که از آن‌ها استفاده نکنيد. البته اگر در بيرون به چيزي دست زده‌ايد، آنگاه بهتر است که پيش از لمس گوشي، دستان خود را ضدعفوني کنيد. در اين زمينه نيز محصولات شرکتي بهتر از ترکيب‌هاي دست‌ساز عمل مي‌کنند.

شيشه پاک‌کن
شايد استفاده از شيشه پاک‌کن‌ها بتواند پنجره‌هاي خانه شما را برق بيندازد، اما نبايد از چنين موادي جهت تميز کردن گوشي خود نيز استفاده کنيد، زيرا محافظ نمايشگر برخي از دستگاه‌ها همانند آيفون XR، به اين مواد واکنش نشان مي‌دهد.

استفاده از تميزکننده‌هاي قوي مي‌تواند محافظ نمايشگر شما را ضعيف کرده و در نتيجه آن را بيشتر مستعد خراش کند. جيمز لي‌بيو (James LeBeau)؛ دانشيار علوم و مهندسي مواد در MIT مي‌گويد که تميزکننده‌هايي که از عوامل سايشي استفاده مي‌کنند، باعث خواهند شد تا سطوح گوشي‌ها نيز خراشيده شوند.

تميزکننده‌هاي آشپزخانه
ويژگي‌ ضدخش نمايشگر گوشي‌ها به‌راحتي تحت‌ تأثير مواد پاک کننده قرار نمي‌گيرد، اما هنوز هم مسئله آسيب به لايه‌هاي محافظتي، مطرح است. به همين دليل است که شرکتي همانند اپل از کاربران مي‌خواهد که از پاک کننده‌هاي خانگي همانند سفيدکننده‌ها استفاده نکنند. چنين موادي مي‌توانند به لايه محافظ نمايشگر آسيب برسانند.

دستمال توالت
شايد چنين دستمال‌هايي جهت تميز کردن ميز مناسب باشند، اما گوشي، خير. چنين دستمال‌هايي مي‌توانند تکه‌تکه شده‌ و حتي خراش‌هايي را نيز بر روي گوشي شما ايجاد کنند.

مالش الکل
استفاده از الکل به مرور زمان باعث مي‌شود تا لايه محافظتي گوشي شما ضعيف‌تر شده و در نتيجه دستگاه شما بيشتر مستعد جذب خراش شود. بنابراين بهتر است که مخصوصا در هنگام پاک کردن محصولات اپل، از اين ماده استفاده نکنيد.

پاک‌کننده مواد آرايشي
برخي از اين مواد چندان با ترکيبات شيميايي نمايشگر دستگاه‌هاي الکترونيکي سازگار نيستند، بنابراين بهتر است که به‌جاي استفاده از آن‌ها، از دستمال مرطوب بهره جوييد.

هواي فشرده
گوشي‌هاي هوشمند دستگاه‌هاي ظريفي هستند، بنابراين مقدار زيادي هواي فشرده مي‌تواند به تجهيزات آن‌ها از جمله ميکروفن، آسيب برساند.

مايع دستشويي و ظر‌فشويي
تنها راه استفاده از مايع‌هاي دستشويي و ظرفشويي جهت تميز کردن گوشي‌ها، اين است که آن‌ها را با آب ترکيب کنيد. هر چند که بهتر است بازهم از دستمال مرطوب استفاده کنيد.

سرکه
سرکه مي‌تواند براي نمايشگر گجت‌ها بسيار مضر باشد. بنابراين بهتر است که از ترکيب 50 درصد سرکه و 50 درصد آب، آن هم فقط براي ناحيه‌هاي کناري و پشتي استفاده کنيد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره