فیسبوک از آثار منفی iOS 14 روی صنعت تبلیغات هدفمند میگوید


زوميت/ فيسبوک در بيانيهاي رسمي به توسعهدهندگان هشدار داده سياستهاي جديد اپل در قبال iOS 14 ميتواند به قيمت کمتر ديدهشدن تبليغات و درنهايت کاهش درآمدها تمام شود.
فيسبوک به توسعهدهندگان هشدار ميدهد تغييراتي که جديدترين نسخه از سيستمعامل iOS قرار است بهخود ببيند ميتواند بهشدت توانايي توسعهدهندگان براي رهگيري فعاليت کاربران در سراسر فضاي اينترنت را محدود کند. اين تغييرات در iOS 14 باعث ميشود فيسبوک نتواند به اپليکيشنهاي متفرقهي گوشيهاي آيفون، خدمات لازم را براي تبليغات هدفمند ارائه دهد و بدين ترتيب قطعا مشکلاتي جدي براي اين صنعت ايجاد خواهد شد.
نسخهي بعدي سيستمعامل موبايلي اپل بهاحتمال زياد، پاييز امسال براي دستگاههاي مقصد منتشر ميشود (اپل اعلام کرده iOS 14 را براي تمامي دستگاههايي که از iOS 13 پشتيباني ميکردند منتشر ميکند). iOS 14 درکنار بهبودهاي محسوس ظاهري، برخي تغييرات نيز در پسزمينه بهخود ديده است که ممکن است در ابتدا چندان محسوس نباشند. iOS 14 از توسعهدهندگان اپليکيشنها ميخواهد درصورتيکه اپليکيشنشان دادههاي تبليغاتي موسومبه IDFA (بهمعني شناسه براي تبليغکنندگان) را جمعآوري ميکند، اين موضوع را به کاربران اطلاع دهند.
IDFA نوعي کد خاص است که کاراکترهايش بهصورت تصادفي کنار هم قرار ميگيرند و اپل هر يک از اين کدها را به يکي از دستگاههايي که توليد کرده است نسبت ميدهد؛ گوگل نيز کدهاي مشابهي را به گوشيهاي هوشمند اندرويدي اختصاص ميدهد. اپليکيشنها ميتوانند از اين کدهاي تصادفي براي شناسايي دستگاه و بهطور دقيقتر، شناسايي نحوهي رفتار کاربر در آن دستگاه استفاده کنند.
فيسبوک، اپليکيشنهاي حوزهي خريدوفروش و اپليکيشنهاي آبوهوا و تمامي سرويسهاي ديگر ممکن است به آن دادهها دسترسي پيدا کنند. فيسبوک و ديگر کسبوکارهاي حوزهي تبليغات آنلاين ميتوانند از دادههايي که بدين طريق جمعآوري ميشوند براي نمايش تبليغات هدفمند استفاده کند؛ درواقع فيسبوک، تبليغات هدفمند را به اپليکيشنهاي ديگر هم ارائه ميدهد. اين دقيقا همان کاري است که فيسبوک با پروژهي Audience Network انجام ميدهد.
تغييراتي که اپل در iOS 14 اعمال کرده است به کاربران امکان ميدهد عملا IDFA را به مشخصهاي بيارزش تبديل کنند. اپل کاربران را قادر ميسازد با انتخاب سادهي يک گزينه، از رهگيريشان توسط اپليکيشنها جلوگيري کند (تصوير بالا را نگاه کنيد). فيسبوک بهتازگي به توسعهدهندگان هشدار داده است که اپل از تواناييهاي لازم براي بيارزش کردن IDFA برخودار است. اپليکيشنهاي فيسبوک روي iOS 14 که شامل خود فيسبوک، اينستاگرام، واتساپ، فيسبوک مسنجر و چند اپليکيشن ديگر ميشود، نخواهند توانست کد IDFA کاربران را جمعآوري کنند.
فيسبوک در اطلاعيهي جديدي که روي وبلاگ رسمي خود قرار داده است ميگويد: «با وجود اينکه تمامي تلاشهايمان را به کار بستيم، تغييرات iOS 14 ممکن است بهحدي پروژهي Audience Network را در اين سيستمعامل بياثر کنند که ارائه دادن اين پروژه در iOS 14 در آينده، کاري منطقي نباشد. توانايي ما براي ارائهي تبليغات هدفمند در iOS 14 محدود خواهد شد و بهعنوان نتيجهي اين اتفاق، شماري از کاربران iOS 14 ممکن است توانايي ديدن تبليغات Audience Network را نداشته باشند؛ البته شماري ديگر از کاربران توانايي ديدن تبليغات ما را خواهند داشت، اما اين تبليغات کمتر مرتبط به نحوهي رفتار کاربر خواهند بود».
ارائهي تبليغات کمتر بهمعني کاهش درآمدهاي واحد تبليغات فيسبوک است. فيسبوک با اعلام اين موضوع، اضافه کرد: «توانايي تبليغکنندگان براي درستهدفقراردادن کاربران و ايجاد کمپينهاي تبليغاتي کاهش پيدا ميکند. بههمين دليل توسعهدهندگان اپليکيشنها و همچنين ناشران بايد انتظار CMP کمتري روي Audience Network داشته باشند (يعني ميزان ديدهشدن تبليغاتشان کاهش پيدا ميکند). اين موضوع صرفا به Audience Network خلاصه نميشود و احتمالا ديگر شبکههاي تبليغاتي ديگر را در iOS دربرميگيرد».
فيسبوک در ادامهي بيانيهي مطبوعاتي خود گفت تغييرات جديد سياستهاي iOS ميتواند بهشکلي گسترده روي اکوسيستم توسعهدهندگان اثر بگذارد؛ ادعايي که تا حد زيادي درست بهنظر ميرسد. فيسبوک همچنين ناراحتي خود را از تصميم جديد اپل اعلام ميکند و ميگويد انتظار داشته اپل پيش از تعيين سياستهاي جديد براي iOS 14، با اين شرکت مشورت کند. فيسبوک ميگويد اعتقاد دارد که مشورت در بين شرکتها پيش از اعمال تغيير روي سياست پلتفرمها، کاري بسيار مهم بهحساب ميآيد.
همانطور که اشاره کرديم، iOS 14 به کاربران امکان ميدهد خودشان انتخاب کنند که توسط اپليکيشنهاي مختلف رهگيري شوند يا خير؛ فيسبوک اطمينان دارد هيچيک از کاربران iOS 14 راضي به رهگيري دادههايش توسط شرکتهاي تبليغاتي نخواهد شد و اين اتفاق بهشدت شبکهي Audience Network را متضرر خواهد کرد. پيشتر يکي از توسعهدهندگان iOS نيز به آثار منفي تصميم جديد اپل روي صنعت تبليغات هدفمند اشاره کرده بود. اين توسعهدهنده ميگويد تصميم جديد اپل نشان ميدهد درحال نزديکشدن به پايان دوران تبليغات شخصيسازيشده هستيم.