تلاش بی نتیجه فیسبوک برای اطلاع رسانی کارمزد ۳۰ درصدی اپ استور
زوميت/ فيسبوک در اطلاعيهاي سعي کرد دريافت کارمزد اپل در اپاستور را به کاربرانش اطلاع دهد؛ اما اپل آن اطلاعيه را مسدود کرد.
اپل براي اپليکيشنهاي پولي اپاستور کارمزد ۳۰ درصدي مقرر کرده است که سيستم پرداختي اپاستور هزينهي يادشده را از مبلغ فروش اپليکيشنها کسر ميکند. بسياري از سازندگان اپليکيشنها به کارمزد اپاستور واکنش نشان دادند و اين هزينه براي فيسبوک نيز مسئلهساز شده است.
اوايل ماه جاري، فيسبوک ويژگي جديدي براي اپليکيشنش معرفي کرد که اينفلوئنسرها و کسبوکارها ميتوانند با استفاده از آن، رويداد و سمينارها و کلاسهاي مجازي برگزار کنند. ويژگي افزودهشده رايگان نيست و بينندگان براي شرکت در رويدادها بايد پول بپردازند و کسبوکارها و برگزارکنندگان ميتوانند از اين طريق درآمدزايي کنند.
اپل براي پرداخت هزينهي ورود به اپليکيشن جديد فيسبوک نيز کارمزد وضع کرده است. پس از عرضهي اپليکيشن پولي، فيسبوک به وضع کارمزد ۳۰ درصدي اپل واکنش نشان داد و از اين شرکت درخواست کرد باتوجهبه اينکه ابزار جديد با هدف تمرکز بر جامعه طراحي شده و کسبوکارها درگير وضعيت بحراني ناشي از کرونا هستند، هزينهي کارمزد ۳۰ درصدي را براي آنها کاهش دهد تا مجموع مبلغ بهدستآمده را دريافت کنند؛ اما اپل درخواستش را رد کرد.
فيسبوک سعي کرد کاربران iOS را از کارمزد دريافتي اپل مطلع کند و به برگزارکنندگان رويداد در اپليکيشن جديدش دليل دريافت ۷۰ درصد از کل درآمدشان را توضيح دهد؛ اما بهگفتهي فيسبوک، اپل اطلاعرساني را بهدليل نامرتبطبودن محتوا مسدود کرده است. پيشازاين، فيسبوک اعلام کرده بود تا يک سال آينده، از درآمد کسبشدهي برگزارکنندگان رويداد اپليکيشن کارمزد کسر نخواهد کرد. اين بدينمعنا است که در نسخهي گوگلپلي، برگزارکنندگان رويداد تمام مجموع کل درآمدشان را دريافت ميکنند. البته اين موضوع در اپاستور باتوجهبه کارمزد ۳۰ درصدي صدق نميکند و پس از انتشار اپليکيشن، پيام فيسبوک در نسخهي گوگل پلي اپليکيشن جديد نيز نوشته نشده است.
باتوجهبه اين موضوع و اينکه فيسبوک ابزار برگزاري سمينار مجازي را براي کمک به کسبوکارها عرضه کرده است، اين پلتفرم سعي ميکند به کاربرانش دربارهي کسر کارمزد اپليکيشن توضيح بدهد. سخنگوي فيسبوک در گفتوگو با CNET اظهار کرد:
اکنون بيش از هر زمان ديگري بايد افراد را دربارهي دليل کاهش درآمد کسبوکارشان آگاه کنيم. در اين زمينه، به کاربران اپليکيشن توضيح داديم کاهش درآمدشان به کارمزد اپاستور برميگردد و اپل ۳۰ درصد از کل درآمد دريافتيشان را کسر ميکند. متأسفانه اپل بيانيهي شفافسازيمان را مسدود کرده است؛ اما همچنان روي اطلاعرساني به کاربران در اپليکيشن کار ميکنيم.
گفته ميشود مارک زاکربرگ، مديرعامل فيسبوک، در جلسهي آنلاين با ۵۰ هزار کارمندش عنوان کرده است که اپل در اپاستور براي اپليکيشنها محدوديت ايجاد کرده است و از ايجاد نوآوري و رقابت جلوگيري ميکند و هزينهي انحصاري خودش را از اپليکيشنها ميگيرد. اپل دربارهي رعايت سياستهاي اپاستور سختگيري ميکند و اپليکيشنهايي مانند نتفليکس و کيندل و اسپاتيفاي نميتوانند به کاربرانشان اطلاع دهند که از نسخهي وب پلتفرمشان بدون کسر کارمزد اپل استفاده کنند.
واضح است فيسبوک تمايل دارد دربارهي سياستهاي اپل که هيچوقت بحثبرانگيز نبودهاند، بيشتر صحبت کند و قوانين آن براي کسبوکارها را برملا سازد. پلتفرم شبکههاي اجتماعي اعتراض خود را دربارهي کارمزد ۳۰ درصدي علني کرده و گفته است:
اپل بيانيهي فيسبوک دربارهي کارمزد دريافتي اپاستور را بهدلايل نامربوط مسدود کرد؛ اما از نظرمان اين اطلاعات بيربط نبودند و سعي ميکنيم در اپليکيشن کاربران را دربارهي اين موضوع آگاه سازيم.
در ماههاي اخير، توسعهدهندگاني مانند اپليکيشن Hey و فورتنايت به سيستم پرداختي اپاستور اعتراض کردند.