نماد آخرین خبر

خریداری تیک تاک توسط اوراکل تکذیب شد

منبع
زوميت
بروزرسانی
خریداری تیک تاک توسط اوراکل تکذیب شد

زوميت/ يکي از خبرگزاري‌هاي وابسته به دولت چين، گزارش جديد با محوريت خريداري تيک‌تاک توسط اوراکل را تکذيب کرد و نوشت بايت‌دنس قصد ندارد کد منبع تيک‌تاک را به شرکتي آمريکايي بفروشد.
   
امروز شاهد انتشار اخبار بسيار مهمي درباره‌ي ادامه‌ي فعاليت‌هاي شبکه‌ي اجتماعي تيک‌تاک (TikTok) در ايالات متحده‌ي آمريکا بوديم. مدت کوتاهي پس از انتشار گزارشي مبني‌بر خارج شدن مايکروسافت از دور مذاکرات با بايت‌دنس بر سر تيک‌تاک، گزارش جديدي منتشر شده است که برخي از ادعاهاي امروز صبح را رد مي‌کند. در ساعات اوليه‌ي امروز بود که برخي گزارش‌ها اعلام کردند اوراکل قرار است کنترل فعاليت‌هاي تيک‌تاک را در آمريکا به‌دست بگيرد؛ بااين‌حال CGTN، خبرگزاري دولتي چين، در گزارشي اختصاصي به‌نقل از منابعي آگاه اعلام کرد بايت‌دنس قصد ندارد تيک‌تاک را به مايکروسافت يا اوراکل بفروشد. 

بايت‌دنس باارزش‌ترين استارتاپ دنيا به‌حساب مي‌آيد و الگوريتم‌هاي بسيار پيشرفته‌اي براي پيشنهاد محتوا براي ويدئوهاي کوتاه دارد؛ يکي از مهم‌ترين ارکان موفقيت تيک‌تاک، همين الگوريتم پيشنهاد ويدئو است. تيک‌تاک محفلي براي به‌اشتراک‌گذاري ويدئوهاي کوتاه است و فيدي نامتناهي از ويدئوها دارد. کاربراني که وارد تيک‌تاک مي‌شوند ممکن است بدون اينکه بخواهند تا ساعت‌ها به تماشاي ويدئو بنشينند؛ بنابراين بخش مهمي از موفقيت تيک‌تاک به‌دليل الگوريتم پيشنهاد ويدئو به‌دست آمده.

منابع آگاه به خبرگزاري CGTN گفته‌اند که بايت‌دنس قصد ندارد کد منبع تيک‌تاک را دراختيار هيچ خريدار آمريکايي قرار دهد. منبعي ناشناس پيش‌تر به رسانه‌ي South China Morning Post گفته بود توسعه‌دهنده‌ي تيک‌تاک تصميم گرفته کد منبع مربوط به اين اپليکشين محبوب را نفروشد و منتقل نکند. در پي انتشار اين گزارش، خبرنگاران با بايت‌دنس تماس گرفتند تا جزئيات ماجرا را جويا شوند؛ بااين‌حال بايت‌دنس گفت که به شايعه‌ها پاسخي نمي‌دهد.

هرچه زمان مي‌گذرد، اوضاع براي تيک‌تاک بحراني‌تر مي‌شود. مدتي پيش دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا، در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرد تيک‌تاک را در زماني بسيار سريع مسدود مي‌کند. اين اتفاق با واکنش مديران تيک‌تاک همراه شد و آن‌ها که نمي‌خواستند ده‌‌ها ميليون نفر کاربر آمريکايي خود را از دست بدهند، شروط تعيين‌شده توسط دولت را پذيرفتند.

در پي اين اتفاقات، مايکروسافت رسما اعلام کرد با بايت‌دنس وارد مذکره شده تا واحد تجاري تيک‌تاک در آمريکا، استراليا و چند کشور ديگر را به زيرمجموعه‌ي خود اضافه کند و روي آن‌ها نظارت داشته باشد. گزارش‌ها در اين زمينه بسيار زياد بودند؛ براي مثال برخي خبرگزاري‌ها گفتند مايکروسافت نقش پررنگي در مالکيت تيک‌تاک ايفا نخواهد کرد و شرکت آمريکايي ديگري به‌عنوان مالک شناخته خواهد شد. 

در روزهاي اوليه‌ي مذاکرات بايت‌دنس با شرکت‌هاي آمريکايي، به‌نظر مي‌رسيد که پکن هيچ نقشي در آن‌ها ندارد؛ بااين‌حال به‌نظر مي‌رسد که با نزديک‌شدن به ضرب‌الاجل تعيين‌شده توسط ترامپ براي مسدودسازي تيک‌تاک،‌ اين اوضاع دست‌خوش تغيير شده. دولت آمريکا رسما گفته است در روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰ (۳۰ شهريور ۱۳۹۹) سرويس تيک‌تاک را براي کاربران آمريکايي از مسدود مي‌کند. بايت‌دنس موظف است تا آن تاريخ، با يک شرکت آمريکايي بر سر فروش تيک‌تاک به‌توافق برسد. دونالد ترامپ تأکيد کرده است که اين ضرب‌الاجل تمديد نمي‌شود. 

دولت چين اخيرا برخي تغييرات در قوانين صادرات خود اعمال کرد. اين قوانين احتمالا مي‌توانند امکان انتقال يا حتي فروش الگوريتم‌هاي پيشنهادي بايت‌دنس را به شرکت‌هاي بيگانه غيرممکن کنند. درحالي‌که چند ساعت پيش گزارش مربوط به بسته شدن قرارداد بين بايت‌دنس و اوراکل در آينده‌اي نزديک منتشر شده بود، گزارش جديد رسانه‌ي دولتي چين اين موضوع را رد مي‌کند. بر اساس برخي گزارش‌ها و به‌‌نقل از تحليلگران، خريداري تيک‌تاک مي‌تواند تا ۵۰ ميليارد دلار براي هزينه‌بر باشد. 

موفقيت بايت‌دنس تا حد زيادي به الگوريتمش براي پيشنهاد ويدئو، ميم، مقاله‌هاي خبري و ديگر انواع محتواها در اپليکيشن‌هاي مختلف آن وابسته است؛ بايت‌دنس امروزه سرويس‌هاي متنوعي ارائه مي‌دهد و الگوريتم پيشرفته‌ي خود را به همه‌ي آن‌ها تزريق کرده است.

فناوري يادگيري ماشين طي سال‌هاي اخير نقش پررنگ‌تري در سرويس‌هاي دنياي فناوري پيدا کرده و مي‌تواند در بسياري از مواقع، نياز به نظارت مستقيم انساني را از بين ببرد. نحوه‌ي کارکرد اين فناوري به‌گونه‌اي است که هرچه کاربر زمان بيشتري را در داخل سرويس بگذارند، فناوري يادگيري ماشين مي‌تواند بهتر از قبل پيشنهادهاي مطابق با علاقه‌ي فرد را در جلوي چشمش بگذارد. 

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره