نماد آخرین خبر

بازار ۲میلیارد دلاری اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۳

منبع
اقتصادآنلاين
بروزرسانی
بازار ۲میلیارد دلاری اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۳

اقتصادآنلاين/ با رشد سرعت و دسترسي به شبکه، روز به روز دستگاه‌هاي بيشتري به اينترنت متصل مي‌شوند. به اين ترتيب اينترنت اشيا جايگاه مهمي در اقتصاد ديجيتالي و به‌خصوص در حوزه‌هاي مالي کسب کرده است.

براساس گزارش‌ها، بازار جهاني اينترنت اشيا در صنعت خرده‌فروشي و خدمات مالي طي سه سال آينده رشدي ۸ برابري را تجربه مي‌کند.

براساس مطالعات گروه علوم و فناوري‌هاي نوين پژوهشگاه فضاي مجازي، تاثيرگذاري صنعت اينترنت اشيا در چند سال گذشته شگفت‌انگيز بوده است و تحولي که اين فناوري در بازار خدمات مالي و خرده‌فروشي ايجاد خواهد کرد نيز به همان اندازه تاثيرگذار خواهد بود. طبق يافته‌هاي مطالعه‌اي از مارکتز‌ اند مارکتز پيش‌بيني مي‌شود تا سال ۲۰۲۳ بازار جهاني اينترنت اشياي بانکداري و خدمات مالي از ۵/ ۲۴۹ ميليون دلار به ۰۳/ ۲ ميليارد دلار برسد. اين رقم نشان‌دهنده رشدي هشت برابري فقط در پنج سال يا نرخ رشد مرکب سالانه ۵۲ درصدي است. همچنين انتظار مي‌رود بازار فناوري اينترنت اشيا در صنعت خرده‌فروشي نيز تا پايان امسال به ۳۵ ميليارد دلار برسد. گروه علوم و فناوري‌هاي نوين پژوهشگاه فضاي مجازي در گزارشي ۶ روند مهم را که محرک رشد اينترنت اشيا و کلان‌داده در خدمات مالي و خرده‌فروشي هستند معرفي کرده است.

۱- اينترنت اشيا ارزيابي ريسک را يکپارچه و آسان مي‌کند

ارزيابي ريسک يکي از حوزه‌هايي است که در آينده نزديک فناوري اينترنت اشيا در آن تحول ايجاد خواهد کرد. سازوکار فعلي ارزيابي ريسک در بخش خدمات مالي را در نظر بگيريد. فرآيندي بسيار سليقه‌اي مشابه آن فرآيندي که به رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ منجر شد. حال آينده‌اي را در نظر بگيريد که در آن ارزيابي ريسک هوشمند با استفاده از فناوري‌هاي کلان‌داده و اينترنت اشيا ممکن شده است. اينترنت اشيا و کلان‌داده جمع‌آوري مقادير زياد داده‌هايي را آسان مي‌کنند که براي تعيين وضعيت ريسک مشتريان استفاده مي‌شوند. اين داده‌ها را مي‌توان هوشمندانه و به‌نحوي تحليل کرد که به‌دست آوردن پروفايل ريسک هر شرکت يا فردي راحت و آسان شود. از اين داده‌ها همچنين مي‌توان به‌منظور پيش‌بيني ريسک‌هاي آينده افراد و سازمان‌ها استفاده کرد.

۲- اينترنت اشيا مقوله امنيت نهادهاي مالي را بهبود مي‌بخشد

فناوري اينترنت اشيا به ايجاد آينده‌اي امن‌تر به‌ويژه در صنايع خرده‌فروشي و خدمات مالي کمک خواهد کرد. دوربين‌هاي هوشمند و حسگرهاي حرکت متصل به اينترنت فقط دو نمونه از فناوري‌هاي هوشمندي هستند که نهادهاي مالي و خرده‌فروش‌ها مي‌توانند براي داشتن امنيت بهتر از آنها استفاده کنند. اين فناوري‌ها علاوه بر اينکه به‌صورت خودکار به ورود بدون اجازه سارقان و اشخاص ثالث تاييدنشده واکنش نشان مي‌دهند (اين فناوري‌ها دسترسي به برخي سيستم‌ها را مسدود مي‌کنند، راه‌هاي خروج از محوطه را براي فرد متجاوز مسدود مي‌کنند، بلافاصله شما را خبر مي‌کنند و اطلاعات زيادي به شما مي‌دهند که مي‌توانيد با توجه به آنها دست به اقدام بزنيد)، به محافظت در برابر مخاطرات محيطي مي‌پردازند که مي‌توانند تهديدهاي امنيتي ايجاد کنند يا به آسيب منتهي شوند.

۳- اينترنت اشيا انقلابي در پرداخت‌هاي مبتني بر پايانه فروش ايجاد خواهد کرد

پيش‌بيني مي‌شود ارزش صنعت پايانه فروش تا سال ۲۰۲۵ به ۱۰۹ ميليارد دلار برسد و فناوري اينترنت اشيا نقش پررنگي در اين اتفاق ايفا خواهد کرد. اگرچه سيستم‌هاي پايانه فروش برتر موجود همين حالا هم تعدادي قابليت بسيار جذاب دارند، رشد و تکامل فناوري پايانه فروش همچنان ادامه خواهد داشت. ظهور سيستم‌هاي پايانه فروش هوشمند به پذيرش فراگير پايانه فروش بيومتريک، ظهور پرداخت‌هاي موبايلي از طريق پايانه فروش، رهگيري ديجيتال محصول که باعث برچيده شدن صف‌ها مي‌شود و آسان شدن پرداخت از راه دور و بسياري از پديده‌هاي ديگر منجر مي‌شود. مهم‌تر اينکه اينترنت اشيا و کلان‌داده ذخيره‌سازي، پردازش و انتقال کارآمد داده‌ها را به‌نحوي ممکن مي‌کنند که هم امن‌تر است و هم آنالتيکس پيشرفته‌اي ارائه مي‌دهد که با نهايت دقت بر نقض احتمالي داده‌ها نظارت و در اين مورد به شما اطلاع‌رساني مي‌کند. اين اتفاق سيستم‌هاي پايانه فروش را امن‌تر و قابل اطمينان‌تر مي‌کند و در نتيجه صنعت خرده‌فروشي را بهبود مي‌بخشد.

۴- مديريت موجودي بهره‌ورتر

خرده‌فروش‌ها به‌خوبي از هزينه سيستم مديريت موجودي نابهره‌ور آگاه هستند. داده‌ها نشان مي‌دهند خرده‌فروش‌هاي آمريکايي به‌دليل نداشتن موجودي کالاي مورد نياز حدود ۴۵ ميليارد دلار و به‌دليل داشتن موجودي مازاد ۲۲۴ ميليارد دلار از دست مي‌دهند. اينترنت اشيا و کلان‌داده مي‌توانند دشواري‌هاي مربوط به موجودي را برطرف کنند. سيستم‌هاي خودکار مديريت موجودي مبتني بر اينترنت اشيا که رهگيري لحظه‌اي موجودي در پايانه فروش را آسان مي‌کنند، خيلي زود در همه خرده‌فروشي‌ها وجود خواهند داشت. اين سيستم‌هاي موجودي به‌صورت خودکار داده توليد مي‌کنند تا اقلام موجود را نشان دهند و اين داده‌ها را به‌شکل موثر تحليل مي‌کنند تا موجودي مورد نياز براي آينده را پيش‌بيني کنند.

۵- جابه‌جايي و نظارت هوشمند بر دارايي

درحال‌حاضر با استفاده از کامپيوترها و فناوري، نظارت بر دارايي تا حدودي خودکار شده است، اما همچنان فرآيند و بررسي‌هاي غيرخودکار زيادي دارد. اينترنت اشيا و کلان داده اين شرايط را تغيير خواهند داد. اينترنت اشيا فرآيند جمع‌آوري اطلاعات لحظه‌اي و داده‌هايي را خودکار مي‌کند که مي‌توان خودکار تحليل‌شان کرد تا شرايط کنوني را درک و آينده را پيش‌بيني کرد. اينترنت اشيا همچنين براي رهگيري دارايي‌ها از حسگرهاي تعبيه‌شده در آنها استفاده مي‌کند (و به متغيرهايي مثل دما، رطوبت، مجاورت و حرکت توجه مي‌کند) و بعد به‌صورت خودکار داده‌هاي مفيدي را در مورد اين دارايي‌ها توليد مي‌کند. اين توانايي نظارت پيشرفته بر سلامت و حرکت دارايي‌ها را امکان‌پذير مي‌کند.

۶- افزايش کاربرد فناوري پوشيدني در تراکنش‌هاي مالي

ساعت‌هاي هوشمند و فناوري پوشيدني که به‌طور خودکار بر سلامت و فعاليت انسان نظارت مي‌کنند مدام فراگيرتر مي‌شوند. اين دستگاه‌ها همواره اطلاعاتي ضروري در مورد سلامت فرد پوشنده ارائه مي‌دهند. حال به دستگاهي مشابه براي پرداخت فکر کنيد. وقتي وارد بانک مي‌شويد، سيستم اينترنت اشياي بانک با دستگاه پوشيدني شما ارتباط برقرار مي‌کند و دستگاه شما اطلاعات ضروري در مورد فعاليت شما را به بانک مي‌فرستد. اين اتفاق علاوه بر اينکه بسياري از فرآيندهاي غيرخودکار تضييع‌کننده وقت را حذف مي‌کند و رضايت مشتري را افزايش مي‌دهد، انجام تراکنش‌هاي بدون تماس را هم آسان‌تر و همزمان امنيت بهينه را تامين مي‌کند. صنعت مالي همين حالا هم از مزيت‌هاي اينترنت اشيا و کلان داده بهره مي‌برد. درحالي‌که کسب‌وکارهاي بيشتري متوجه مزيت‌هاي اينترنت اشيا مي‌شوند، نرخ بهبود شيوه‌هاي منسوخ کسب‌وکار نيز به‌سرعت افزايش مي‌يابد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره