نماد آخرین خبر

شرط چند میلیارد دلاری تراشه سازان برای تولید در آمریکا

منبع
ايسنا
بروزرسانی
شرط چند میلیارد دلاری تراشه سازان برای تولید در آمریکا

ايسنا/ صنعت تراشه آمريکا اعلام کرد براي متوقف کردن روند جابجايي توليد به خارج از اين کشور، حداکثر ۵۰ ميليارد دلار مشوقهاي فدرال ضروري هستند.

انجمن صنعت نيمه رسانه آمريکا در مطالعه اي که روز چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد دولت فدرال بايد ۲۰ تا ۵۰ ميليارد دلار هزينه کند تا آمريکا را مانند تايوان، چين، کره جنوبي، رژيم صهيونيستي و بخشهايي از اروپا به مکان جذابي براي کارخانه هاي توليد تراشه تبديل کند. کوتاهي در اين خصوص برتري آمريکا در اين بخش را تهديد مي کند.

اين گروه لابي که نماينده شرکتهايي مانند اينتل و کوالکام است، اين درخواست را در شرايطي مطرح کرده که معتقد است واشنگتن گوش شنواتري پيدا کرده است. جنگ تجاري آمريکا و چين و اختلالات زنجيره تامين که ناشي از شيوع پاندمي ويروس کرونا بوده، ريسکهاي توليد قطعات کليدي در خارج از کشور را بارز کرده است.

جان نوفر، مديرعامل انجمن صنعت نيمه رسانه آمريکا اظهار کرد: شش ماه پيش تصور نمي کردم که چنين بحثي داشته باشيم و تغييري که در واشنگتن پيش آمده، اندک نبوده بلکه يک تغيير اساسي است.

صنعت ۴۰۰ ميليارد دلاري نيمه رسانا تحت سلطه شرکتهاي آمريکايي است اما بسياري از تراشه سازان مانند انويديا و کوالکام توليدشان را به کارخانه هايي که عمدتا در آسيا قرار دارند، برون سپاري کرده اند. شرکت TSMC تايوان اين بخش از بازار را در اختيار دارد و تراشه هايي که توسط اپل و ساير غولهاي فناوري آمريکايي طراحي شده اند را توليد مي کند.

به گفته نماينده تراشه سازان آمريکايي، تکنيکهاي توليد شامل فرآيندهاي شيميايي و تجهيزات توليد پيچيده نقش مهمي در کارآيي تراشه ايفا مي کنند. آمريکا بايد اين بخش کار را در داخل نگه دارند تا برتري فناوري و مالکيت مهارتها را بتواند حفظ کند. همزمان با کاهش توليد آمريکا، دولت چين پول را به سوي صنعت نيمه رساناي داخلي سرازير کرده و اولويت مشابهي که براي ساخت توانايي هسته اي قائل بوده را براي اين صنعت نشان داده است. اين امر توليد تراشه را به يک موضوع امنيت ملي تبديل کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تنها شش درصد از ظرفيت جديد توليد تراشه در دست ساخت در جهان در آمريکا واقع خواهد بود و در مقابل، چين حدود ۴۰ درصد به ظرفيت جديد توليد تراشه در يک دهه آينده خواهد افزود و به بزرگترين مکان توليد نيمه رسانا در جهان تبديل مي شود.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره