زوميت/ انويديا با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد SLI را به پايان راه مي‌رساند. از بين کارت‌هاي گرافيک خانواده‌ي امپر، صرفا GeForce RTX 3090 توانايي پشتيباني از SLI را خواهد داشت.
   
در اتفاقي غيرمنتظره، انويديا ساعاتي پيش اعلام کرد نسخه‌ي فعلي SLI را پايان راه مي‌رساند. SLI به شما امکان مي‌دهد بيش از يک کارت گرافيک انويديا را به‌صورت هم‌زمان روي سيستم نصب کنيد تا به قدرت گرافيکي بهتر براي اجراي بازي و ديگر اهداف دست يابيد. انويديا مي‌گويد از تاريخ ۱ ژانويه‌ي ۲۰۲۱ (۱۲ دي ۱۳۹۹) به‌بعد، پروفايل درايور جديد SLI را براي کارت‌هاي گرافيک سري RTX 2000 منتشر نمي‌کند.

تيم سبز مي‌گويد پيش‌نيازها و ابزارهاي لازم را دراختيار توسعه‌دهندگان بازي‌ها و موتور‌هاي بازي‌سازي قرار مي‌دهد و اين يعني استفاده از SLI منوط به اين است که توسعه‌دهنده، بهينه‌سازي‌هاي خاصي در بازي اعمال کند. انويديا مي‌گويد با ظهور APIهاي گرافيکي سطح پاييني نظير دايرکت‌ايکس و Vulkan، توسعه‌دهندگان مي‌توانند پشتيباني از SLI را به‌صورت بومي به بازي‌هاي خود اضافه کنند و نياز به پروفايل درايو SLI مستقل را از بين ببرند.

انويديا در بيانيه‌ي مطبوعاتي جديد خود اعلام کرد براي GeForce RTX 3090 و ديگر کارت‌هاي گرافيکي که در آينده عرضه مي‌شوند و توانايي استفاده از SLI را دارند، SLI تنها درصورتي پشتيباني مي‌شود که توسعه‌دهنده‌ي بازي، پيش‌نيازهاي آن را درون بازي خود پياده‌سازي کرده باشد. آن‌دسته از بازي‌هاي دايرکت‌ايکس ۱۲ که به‌صورت بومي از SLI پشتيباني مي‌کنند شامل Shadow of the Tomb Raider و Civilization VI و Sniper Elite 4 و Gears of War 4 و Ashes of the Singularity: Escalation and Hitman مي‌شوند.

اين اتفاق چه معنايي براي SLI دارد؟ طي چند سال گذشته، انويديا بهبودهاي خاصي در SLI اعمال نکرد و به‌نظر مي‌رسيد توجه چنداني به آن نشان نمي‌دهد. کارت‌هاي گرافيک سري GTX 900 آخرين معماري انويديا بودند که به‌طور کامل از SLI پشتيباني مي‌کردند؛ به‌خصوص پيکربندهايي ويژه‌ي SLI دو و سه طرفه.

با آغاز روي کار آمدن معماري پاسکال، انويديا کم‌کم فرايند کاهش توجه به SLI را آغاز کرد. در آن زمان بود که امکان استفاده از SLI دو و سه طرفه قفل شد و براي انجام اين کار به نوعي کليد نرم‌افزاري خاص نياز بود. درنهايت انويديا نياز به اين کليد نرم‌افزاري را از بين برد و به‌جاي آن تصميم گرفت پيکربندي‌هاي دو و سه جهته را صرفا محدود به بنچمارک‌ها کند. سپس معماري تورينگ از راه رسيد و تمامي پيکربندي‌هاي فراتر از SLI سه‌ کارت گرافيکي به پايان راه رسيدند. انويديا همچنين اعلام کرد در کارت‌هاي گرافيک GeForce RTX 2080 و GeForce RTX 2080 Ti صرفا امکان استفاده از SLI دو طرفه وجود دارد.

پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام کارت‌هاي گرافيک خانواده‌ي امپر از راه رسيدند. انويديا تصميم گرفته است SLI را در خانواده‌ي امپر به GeForce RTX 3090 محدود کند؛ کارت گرافيکي که هفته‌ي آينده از راه مي‌رسد و مي‌تواند لقب بهترين کارت گرافيک بازار را از آن خود کند.

دليل خوبي براي اين کار وجود دارد. از همان آغاز کار، SLI شامل باگ‌هاي فراوان بود و گاهي اوقات باعث کرش کردن مي‌شد. حتي بررسي‌ها نشان مي‌داد استفاده از SLI ممکن است روي نرخ فريم بازي اثر منفي بگذارد و گيم‌پلي به‌شکل بريده‌بريده به‌نمايش دربيايد. به‌منظور دستيابي به بهترين عملکرد SLI، نه‌تنها انويديا بلکه توسعه‌دهنده‌ي بازي هم بايد دست‌به‌کار شود و بهينه‌سازي‌هاي ويژه‌اي روي بازي اعمال کند. به‌علاوه امروزه افراد زيادي پيدا نمي‌شوند که تمايل و بودجه‌ي لازم براي استفاده از بيش از يک کارت گرافيک را در سيستم خود داشته باشند. انويديا با علم به اين موضوع،‌ اعلام کرد که SLI را به پايان راه مي‌رساند. 

بدين ترتيب انويديا اعلام مي‌کند که در GeForce RTX 3080 و کارت‌هاي گرافيک پايين‌تر، از SLI پشتيباني نمي‌کند. با اين کار، انويديا مي‌تواند برخي از منابع خود را آزاد کند و از آن‌ها براي اهداف ديگري بهره بگيرد؛ اين موضوع به‌ويژه براي تيم درايور کارت‌هاي گرافيک انويديا صدق مي‌کند. انويديا مي‌گويد تنها هدف فعلي SLI اين است که سريع‌ترين سيستم گيمينگ دنيا را خلق کند و به‌همين دليل است که صرفا امکان استفاده از آن در کارت گرافيک RTX 3090 وجود دارد. 

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم