مایکروسافت شرکت مادر بتسدا (bethesda) را خریداری کرد!
مجله پلازا/ مايکروسافت با توپ پر به جنگ نسل نهم آمده است. شرکت مايکروسافت خريد شرکت مادر بتسدا را رسما تاييد کرد. بايد منتظر اخباري شگفت آور باشيم.
خبري مهم امروز فضاي مجازي و به خصوص دنياي بازيهاي رايانهاي را فرا گرفت و آن خبر خريد شرکت مادر بتسدا توسط شرکت مايکروسافت بود. مايکروسافت طي مذاکراتي شرکت ZeniMax Media را با قيمتي بالغ بر 7.5 ميليارد دلار خريداري کرد. اين مبلغ، با ارزش شرکت بزرگ يوبيسافت برابري ميکند. لازم به ذکر است که اين شرکت تنها شامل بتسدا نميشود. از شرکتها و استوديوهاي آن ميتوان به Arkane Studios توسعه دهنده بازيهاي Prey و Dishonored، شرکت Tango Gameworks توسعه دهنده بازيهاي The Evil Within و GhostWire: Tokyo و استوديو ZeniMax Online توسعه دهنده بازي The Elder Scrolls Online اشاره کرد.
با توجه به اخبار DFC Intelligence خريداري شرکت مادر بتسدا، مايکروسافت و به خصوص بخش ايکس باکس را تا حد زيادي نسبت به رقبا پيش انداخته و اگر پيشبينيها از عملکرد همکاري اين دو شرکت درست باشد، قيمت 7.5 ميليارد دلار قيمتي ناچيز به حساب ميآيد.
در خبرهاي پيشين خوانديم که بازيهاي Deathloop و GhostWire: Tokyo در مراسم نمايش پلي استيشن 5 حضور داشتند، ولي با موقعيت پيش آمده، ميتوان گفت انتشار اين بازيها بطور انحصاري براي کنسول نسل نهم سوني در هالهاي از ابهام قرار گرفته است. در همين حال طي اخبار انتشار يافته، سوني اخيرا درحال مذاکره با شرکت مادر بتسدا براي انحصاري سازي بازي RPG جديد اين مجموعه با نام Starfield بوده که حالا با خريد شرکت مادر بتسدا توسط مايکروسافت، اين بازي نيز در هالهاي از ابهام قرار گرفته است.
فيل اسپنسر طي مصاحبهاي در Xbox Wire خبر از اضافه شدن چندي از بازيهاي محبوب بتسدا به ايکس باکس گيم پس داد. او در ادامه از انتشار بازيهاي آينده بتسدا بطور همزمان براي ايکس باکس و رايانههاي شخصي سخن گفت. اسپنسر همچنين احتمال انتشار بازي Starfield در ايکس باکس گيم پس را پيش روي ما گذاشت. در کنار اينها انتشار بازي Elder Scrolls 6 در ايکس باکس گيم پس بسيار بالاست. با اين حال اسپنسر اعتقاد دارد که Elder Scrolls 6 هنوز راه زيادي دارد تا به مرحله عرضه برسد و بازي Starfield پيش از آن به بازار عرضه ميشود.
فيل اسپنسر در رابطه با بازي Starfield گفت:
بسيار براي برنامههاي آينده بتسدا هيجان زدهام. بسياري از بازيها معرفي شده و بسياري از آنها هنوز معرفي نشدهاند. از جمله بازيها ميتوان از بازي Starfield، يک بازي مورد انتظار فضايي و حماسي که براي کنسول ايکس باکس و رايانههاي شخصي در دست توسعه است ياد کرد.
کارگردان بازيهاي Elder Scrolls و Fallout نيز سخنان جالبي در رابطه با اين اتفاق مهم براي ما داشته است. به گفته تاد هاوارد شرکت مادر بتسدا و مايکروسافت دست در دست راههاي زيادي را پيمودهاند. تاد هاوارد در ادامه گفت:
ما در ابتدا توسعه دهنده بازيهاي رايانه شخصي بوديم، ولي دو اتفاق راه ما را عوض کرد. خريداري شدن بتسدا توسط زنيمکس مديا و عرضه کنسول مايکروسافت با نام ايکس باکس آن دو اتفاق مهم بودند. من هنوز سفر به ردموند و مذاکرات براي عرضه بازي Morrowind در ايکس باکس را به خاطر دارم. من درباره انتشار اين بازي براي ايکس باکس شک داشتم، ولي با خودم فکر کردم چه اهميتي دارد که هرکس از چه دسته يا چه صفحه نمايشي استفاده ميکند؟ شايد شخصي دسترسي به يکي از آنها را نداشته باشد. پس ما اين بازي را عرضه کرده و اين بازي تبديل به يکي از پرفروشترين بازيهاي ايکس باکس بعد از Halo شد. اين عنوان و البته ايکس باکس از دلايل پيشرفت شرکت ما بودهاند. مردم فارغ از اينکه چه دستگاهي در اختيار دارند ميخواهند بازيها را تجربه کنند.
ما هر نسل با يکديگر پيش آمده و پيشرفت کرديم و حالا با ظهور تکنولوژيهاي جديد اين اجازه به ما داده شده تا جهانهاي ژرفي را که عاشقانه دوست داريم بسازيم و از تکنولوژيهاي خارقالعاده بهره ببريم. اين همکاري تنها براي يک دستگاه و يک صفحه نمايش نيست. ما به قدرت بازيهاي رايانهاي، شادي موجود در بازيها و قدرت نزديک کردن افراد به همديگر به کمک بازيها ايمان داريم و باور داريم فارغ از محل زندگي، دستگاه بازي، دستهاي که در دست ميگيرند، اندازه صفحه نمايش يا حتي اگر قدرت استفاده از آنها را ندارند، بايد از اين قدرتها بهرهمند شوند. ما نميتوانيم به تيمي بهتر از تيم ايکس باکس براي چنين هدفي فکر کنيم. فيل اسپنسر و تيمش حرف نميزنند، بلکه براي اين هدف مشتاقانه زندگي ميکنند.
در ادامه بايد گفت که ما از شرکتهاي زير مجموعه شرکت مادر بتسدا انتظار تغيير کلي برنامهها را نداريم. انتظار نداريم که تمامي بازيها يکباره تبديل به انحصاريهاي ايکس باکس شوند، ولي بازيکنان بايد انتظار انتشار بازيهايي مانند Elder Scrolls 6 در ايکس باکس گيم پس را زودتر از انتشار آن با قيمت 69.99 دلاري در فروشگاه پلي استيشن داشته باشند.
پيت هاينز معاون روابط عمومي و بازاريابي بتسدا در اين باره گفت:
ما هنوز بتسدا هستيم و هنوز روي بازي که ديروز کار کرديم کار ميکنيم و اين پروژه توسط استوديوهايي که سالهاست بر روي آن کار ميکنند ادامه دارد و اين بازي توسط ما، بتسدا، به انتشار ميرسد. دليل خريد شرکت مادر بتسدا توسط مايکروسافت اين بود که ما باور داريم آنها خارقالعاده هستند و ما باور داريم که به کمک آنها ميتوانيم بازيهاي بهتري بسازيم که يعني شما بازيهاي بهتري بازي ميکنيد. ما خودمان را با اينکار به سمت رشد و ابتکار هل داديم. همه اين سخنان به کنار، ما با شوق و اشتياق قبلي به توسعه بازيها ادامه ميدهيم.
با کمي دقت متوجه ميشويم هاينز، هاوارد و اسپنسر هيچکدام درباره بازيهاي انحصاري سخني نگفتند. آيا مايکروسافت به شرکت مادر بتسدا اجازه انتشار بازي براي کنسولهاي پلي استيشن و نينتندو را ميدهد؟ ما پس از خريد Mojang شرکت توسعه دهنده بازي Minecraft توسط مايکروسافت ديديم که تغييري در روند ارائه بازي براي ديگر کنسولها ايجاد نشد؛ پس ممکن است دوباره با چنين روندي رو به رو شويم.
نظر شما درباره اين اتفاق تاريخي دنياي گيم چيست؟ آيا ايکس باکس برگ برنده را از پلي استيشن ميبرد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذاريد.