ديجياتو/ وقتي صحبت از حفاظت از اطلاعات شخصي کاربران و ايجاد يک محيط امن در فضاي مجازي باشد، کاربران شبکه‌هاي اجتماعي در ايالات متحده کمترين اعتماد را به فيسبوک، تيک‌تاک و توييتر دارند.

براساس نتايج تازه‌ترين نظرسنجي سالانه «اعتماد ديجيتالي آمريکا»، لينکدين بيشتر از هر شبکه اجتماعي ديگري در جلب اعتماد کاربران موفق بوده است. در اين نظرسنجي، اعتماد ديجيتال يه معناي اطمينان کاربران از اينست که پلتفرم شبکه اجتماعي، از اطلاعات آن‌ها محافظت کرده و فضايي امن براي آن‌ها به وجود مي‌آورد تا با آسودگي خاطر قادر به ساخت محتوا و تعامل با محتويات ديگران باشند.

در نظرسنجي اعتماد ديجيتال آمريکا طي سال ۲۰۲۰، نظر کاربران راجع به شبکه‌هاي اجتماعي برجسته، در ۵ دسته‌بندي مختلف از «اعتماد» جاي گرفته‌ است: امنيت، مشروعيت، جامعه کاربري، تجربه تبليغاتي و ارتباط تبليغاتي. بعد از اين، ۹ پلتفرم مختلف -يعني فيسبوک، اينستاگرام، لينکدين، پينترست، رديت، اسنپ‌چت، تيک‌تاک، توييتر و يوتوب- بسته به پاسخ‌هايي که کاربران راجع به اين ۵ رکن از اعتماد ديجيتال ارائه کرده‌اند، رده‌بندي شده‌اند. ناگفته نماند که اين نظرسنجي با مشارکت ۱۸۶۵ شهروند آمريکا انجام شده که سني ميان ۱۸ الي ۷۴ سال داشته‌اند.

براساس نتايج به دست آمده، فيسبوک قادر به جلب کمترين ميزان اعتماد کاربران از نظر محافظت از حريم و اطلاعات شخصي بوده است. تقريبا يک سوم (۳۲ درصد) از کاربران آمريکايي فيسبوک با اين ايده که پلتفرم مورد اشاره از حريم شخصي آن‌ها محافظت مي‌کند مخالفت کرده‌اند. در طرف ديگر، تنها ۱۰ درصد از کاربران لينکدين نظري مشابه راجع به اين شبکه اجتماعي کسب‌وکار محور داشته‌اند.

آدري شومر، يکي از تحليلگران Insider Intelligence که مسئوليت برگزاري اين نظرسنجي را برعهده داشته مي‌گويد: «دو سال بعد از رسوايي کمبريج آناليتيکا، انتظار داريم که مشکلات عظيم فيسبوک در زمينه محافظت از حريم شخصي کماکان در ياد عموم مردم مانده باشد و کماکان تاثيري منفي بر سابقه اين پلتفرم بگذارد. احتمالا به همين خاطر بوده که يک سوم از کاربران آمريکايي فيسبوک کماکان آن را پلتفرمي تلقي مي‌کنند که به قدر کافي براي حفاظت از اطلاعات‌شان تلاش نمي‌کند.»

البته بخش اعظمي از کاربران آمريکايي فيسبوک (معادل ۵۳ درصد) عقيده دارند که اين پلتفرم يک‌جورهايي از اطلاعات و حريم شخصي آن‌ها محافظت مي‌کند. اما در قياس با ديگر شبکه‌هاي اجتماعي، اين کمترين ميزان اعتماد مردم به يک پلتفرم بوده است.

بعد از فيسبوک، تيک‌تاک و توييتر هم ضعيف‌ترين عملکرد را در جلب اعتماد مردم داشته‌اند. تقريبا يک پنجم کاربران آمريکايي تيک‌تاک و توييتر (به ترتيب معادل ۲۲ و ۲۱ درصد) از عدم اعتماد خود به اين دو پلتفرم گفته‌اند. اگرچه بخش اعظم کاربران اين دو شبکه هم احساس مي‌کردند که از اطلاعات‌شان محافظت مي‌شود، اما کماکان به اندازه ديگر پلتفرم‌ها اطمينان خاطر نداشتند. در مورد تيک‌تاک، جدال اين شبکه با دولت آمريکا قطعا تاثيري منفي روي نگرش کاربران نسبت به اين اپليکيشن داشته است.

هنگام برگزاري اين نظرسنجي، قانون‌گذاران آمريکايي در حال ابراز نگراني از ارتباط تيک‌تاک با دولت چين بودند. از سوي ديگر، توييتر هم در سال ۲۰۱۹ به خاطر اشتراک‌گذاري اطلاعات کاربران با تبليغ‌دهندگان (بدون کسب اجازه از مردم) مورد انتقاد فراوان قرار گرفت. توييتر ضمنا باگي که به صورت اتفاقي اطلاعات لوکيشن کاربران را جمع‌آوري و منتشر مي‌کرد را نيز برطرف نمود.

لينکدين و پينترست در جلب اعتماد مردم بهترين عملکرد را از خود به جاي گذاشته‌اند. تقريبا سه چهارم (۷۳ درصد) از کاربران لينکدين و ۶۶ درصد از کاربران پينترست با اين موافق بوده‌اند که دو پلتفرم از حريم شخصي‌شان حفاظت مي‌کنند. ناگفته نماند که لينکدين و پينترست کمترين توجه رسانه‌اي در زمينه مشکلات حريم شخصي را داشته‌اند و احتمالا به همين خاطر، نگرشي مثبت‌تر راجع به آن‌ها در ميان عموم مردم وجود دارد.

تمام اين‌ها به چه معناست؟

اعتماد ديجيتالي بايد براي برندها و تبليغ‌دهندگان مهم باشد، چرا که کاربران مي‌گويند ميزان اعتمادشان به شبکه‌هاي اجتماعي، روي تعاملات‌شان با اين پلتفرم‌ها و همينطور تبليغات‌شان تاثير مي‌گذارد. حتي اگر رسوايي‌هاي امنيتي باعث دست کشيدن کاربران از اين شبکه‌ها نشوند، اطلاعات نشان مي‌دهد که اعتماد -يا عدم اعتماد- کاربران به پلتفرم‌هاي اجتماعي، مي‌تواند بر درآمدزايي آن‌ها تاثير بگذارد. در واقع ۷۹ درصد از کاربران آمريکايي مي‌گويند ميزان حفاظت از اطلاعات شخصي‌شان مي‌تواند فاکتوري براي تعامل گسترده يا تعامل بسيار کم با تبليغات باشد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم