اپل زیر فشار فیسبوک

زوميت/ درگيريهاي توسعهدهندگان اپليکيشنهاي اپاستور و اپل ميتواند فيسبوک را به هدف گسترش سرويسهايش نزديکتر کند.
بهلطف انتشار iOS 14 و iPadOS 14، کاربران اپل ميتوانند تنظيمات پيشفرض اپليکيشنها را براي گشتوگذار در وب و مديريت ايميل تغيير دهند. اپل براي پاسخ به تقاضاي بلندمدت مشتريانش، به چنين تغييراتي دست زد؛ البته دراينميان، همچنان امکان تغيير تنظيمات در اپليکيشنهاي پيامرسان و موسيقي و تقويم وجود ندارد. گفته ميشود فيسبوک با نارضايتي از اين موضوع مدتها است از اپل درخواست ميکند که به افراد اجازه دهد اپليکيشن پيامرسان دلخواهشان را بهعنوان پيشفرض انتخاب کنند و براي کاربران متقاضي، پيامرسان فيسبوک را بهعنوان پيامرسان پيشفرض آيفون قرار دهد.
اِستان چادنوفسکي، مدير بخش مسنجر فيسبوک، به رسانهي Information گفت که ازنظر وي، مردم بايد حق انتخاب اپليکيشن پيامرسان مدنظرشان را داشته باشند و بتوانند تنظيمات پيشفرض را تغيير دهند. بهگفتهي او، فيسبوک سالها است از شرکت کوپرتينويي درخواست ميکند که سرويسهاي پيشفرض را براي کاربران انتخابي کند و اين امکان را دراختيار اپليکيشنهاي واسطهگر (تردپارتي) بگذارد تا سرويس پيامرسانيشان را براي مشتريان اپل ارائه دهند؛ اما اپل هميشه اين درخواست را رد ميکرد. اِستان در پاسخ به دليل مخالف اپل گفت: «ازآنجاکه پيامرسان دليل فروش سختافزار است، احتمالا اپل با درنظرگرفتن اين موضوع موضعگيري خودش را ادامه ميدهد.»
پيامرسان iMessage اپل ويژگيهاي زيادي ازجمله پيامهاي صوتي و خواندن متن و استيکر و مموجي را ارائه ميدهد و همين قابليتها فروش آيفون را افزايش داده است؛ پس، جاي تعجبي ندارد اپل درخواست فيسبوک را قبول نکند.
جايگزيني اپليکيشنهاي ديگر بهجاي پيامرسان پيشفرض آيفون مستلزم ايجاد تغييرات درخورتوجهي در سيستمعامل iOS است و اعمال اين تغييرات براي اپل امکانپذير نيست و اپليکيشنهاي واسطه اجازه ندارند پيامکهاي ارسالي به کاربر آيفون را دريافت کنند. افزونبراين، با درنظرگرفتن سابقهي فيسبوک به انتشار اطلاعات شخصي کاربرانش، مشخص نيست که اين غول فناوري حريم خصوصي کاربر و رمزگذاري end-to-end پيامرساني را رعايت کند.
فيسبوک براي کمک به کسبوکارهاي آسيبديده از کرونا ويژگي جديدي به پلتفرمش اضافه کرد که به آنها امکان برگزاري رويدادها و سمينارهاي مجازي ميدهد. در اين ويژگي، برگزارکنندگان رويداد از شرکتکنندگان هزينه دريافت ميکنند و از اين طريق ميتوانند درآمدزايي کنند. براساس قوانين اپاستور، از کل درآمد برگزارکنندگان رويداد ۳۰ درصد کارمزد کسر ميشود. فيسبوک نيز با اشاره به اينکه دريافت کارمزد به کاهش درآمد و آسيب به کسبوکارهاي کوچک منجر ميشود، از اپل درخواست کرد براي دريافت کارمزد از برگزارکنندگان رويداد مجازي استثنا قائل شود.
براساس گزارش رسانهها، روز گذشته اپل اعلام کرد موقتا و تا پايان سال ۲۰۲۰ از اين برگزارکنندگان رويداد کارمزد دريافت نميکند. درحاليکه خبر مذکور خبر خوشايندي براي فيسبوک محسوب ميشود، اين شبکهي اجتماعي اهداف بلندپروازانهاي در نظر دارد و همانطورکه پس از کسب مالکيت واتساپ و اينستاگرام، پيامرسانش را در اين دو اپليکيشن ادغام کرد، قصد دارد نقش پررنگي را نيز در تجربهي کاربري آيفون ايفا کند.
سختگيري سياستگذاران و اعتراضهاي توسعهدهندگان اپليکيشنها براي قوانين اپاستور روزبهروز افزايش مييابد و فيسبوک اين زمان را فرصتي بهنفع خودش ميبيند تا کوپرتينوييها را براي ارائهي پيامرسان فيسبوک براي کاربران آيفون زير فشار بگذارد؛ چراکه نبود امکان تغيير پيامرسان پيشفرض آيفون ميتواند ادعاي معترضان مبنيبر رفتارهاي انحصارطلبانهي اپل را پررنگتر کند.