مشکل قطع ارتباطات مناطق بحرانزده حل میشود
ايسنا/ بالن ارتباطي در زمان بحران، منطقه بحرانزده را تحت پوشش قرار ميدهد و امکان اتصال بيش از ۱۰۰۰ نفر را بهصورت همزمان و ۱۰ هزار نفر را بهصورت غيرهمزمان با سرعت يک گيگابيتبرثانيه فراهم ميکند.
اگر زلزله يا سيلي اتفاق بيفتد، نخستين اثرش قطع آب، برق، گاز، جاده و ارتباطات تلفني است. البته ممکن است قطعي موقت بعضي از خدمات براي مردم بحرانزده قابل تحمل باشد، اما قطع ارتباطات تلفني يعني بيخبري نيروهاي امدادي، يعني مشخص نيست که کجا آسيب جديتري ديده، يا کجا مردم نياز فوري به امداد دارند.
وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، در ويدئوي «ايران هوشمند»، ساخت «بالن ارتباطي» که حاصل دانش و تلاش، پژوهشگران پژوهشگاه فضايي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با کاربرد استفاده در مواقع بحراني را مورد بررسي قرار داده است.
پژوهشگران ايراني در سالهاي اخير با طراحي و ساخت يک نوع بالن ارتباطي مشکل قطع ارتباطات در مواقع بحراني را حل کردهاند؛ بالني که با تجهيزات بيسيم بر فراز مناطق آسيبديده، ارتباطات شبکه را براي تعدادي از مردم و نيروهاي امدادي برقرار ميکند.
اين بالن با قابليت حمل ۳۰۰ کيلوگرم تجهيزات ارتباطي تا ارتفاع ۵۰۰ متري پرواز ميکند و منطقه بحرانزده را تحت پوشش قرار ميدهد و امکان اتصال بيش از ۱۰۰۰ نفر را بهصورت همزمان و ۱۰ هزار نفر را بهصورت غيرهمزمان با سرعت يک گيابيتبرثانيه فراهم ميکند. همچنين با دوربيني که قابليت زوم ۳۰ برابري دارد امکان رصد مناطق اطراف و پيدا کردن نقاط نيازمند به امدادرساني را محقق ميکند.
در سالهاي ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ چند بار اين بالن استفاده شد، در اربعين حسيني در مرز مهران، در ماجراي سيل پلدختر و بحران سيل جنوب شرقي کشور. تنها در بحبوحه بحران است که ارزش چنين دستاوردي مشخص ميشود و کار مردم آسيبديده و نيروهاي امدادي را راه مياندازد.