آیفونهایی که نیمی از فروش فصل سوم امسال را به خود اختصاص دادند
مجله ديجي کالا/ بعد از معرفي آيفون SE در آن اندازه، اين گوشي توانست خيلي زود توجه بسياري از کاربران را به خود جلب کرده و فروش بسيار خوبي را هم تجربه کند. آيفون SE حتي در بازهاي در کشور کرهي جنوبي هم به پرفروشترين محصول تبديل شد. در کنار آن اما آيفون ۱۱ هم توانست با قيمت عالي و عملکرد سختافزاري بسيار خوب، پرفروشترين گوشي نيمهي اول سال ۲۰۲۰ لقب بگيرد. در جديدترين گزارش منتشر شده نيز شاهد اين هستيم که آيفون ۱۱ و آيفون SE توانستند نيمي از فروش آيفونهاي اپل در فصل سوم را به خود اختصاص دهند. رکوردي که کمتر محصولي ميتواند از خود به جاي بگذارد.
آيفون ۱۱ و آيفون SE
به گزارش موسسهي CIRP، آيفون SE توانست در کشور آمريکا، در بازهي زماني جولاي – سپتامبر (۱۱ تير – ۹ مهر) حدودا ۲۲ درصد از فروش گوشيهاي اپل را به خود اختصاص دهد. اين رکورد فوقالعاده، نمايندهي کوچک اپل را بعد از آيفون ۱۱ که اخيرا با ۱۰۰ دلار کاهش قيمت، به ۵۹۹ دلار رسيده، به پرفروشترين گوشي آيفون در بازهي زماني ياده شده تبديل کرده.
CIRP معتقد است يکي از دلايل محبوبيت بالاي آيفون SE، استقبال آن دسته از کاربراني بوده که از گوشيهاي قديمي استفاده کرده و تمايلي به خريد مدلهاي گران قيمت نداشتند. از طرفي SE به دليل بهرهمندي از چيپ پرچمدار و قابليتهاي متنوع، توانست حسابي در بين اين افراد محبوبيت کسب کند. علاوه بر اينها، اپل تمام گوشيهاي خود را به مدت حدودا ۵ سال بروزرساني نرمافزاري ميکند که آيفون SE نيز بخشي از آنهاست.
بيشترين فروش در بين آيفونها نيز مطابق انتظار به آيفون ۱۱ تعلق دارد. محصولي که توانست ۳۱ درصد از کل فروش آيفونها را در بازهي زماني ياد شده به خود اختصاص دهد که رقم بسيار عجيب و فوقالعادهاي است. از آن جايي که بعد از معرفي سري آيفون ۱۲، اپل قيمت اين گوشي را با ۱۰۰ دلار کاهش به ۵۹۹ دلار رساند، کاربران تمايل بيشتري به خريد آن پيدا کردند. به همين دليل پيشبيني ميشود عملکرد خوب آن در فصل چهارم نيز ادامه پيدا کند.
البته در بين آيفونهاي سري ۱۲ هم دو محصول مقرون به صرفه و بسيار قدرتمند يعني آيفون ۱۲ و ۱۲ ميني حضور دارند که با برچسب قيمتي ۷۹۹ و ۶۹۹ دلار ميتوانند بعد از مدتها، به سلطهي آيفون ۱۱ در بازار پايان دهند.
آيفون ۱۱ پرو و پرو مکس
در بين آيفونهاي سري ۱۱، آيفون ۱۱ پرو و پرو مکس در مجموع توانستند ۳۳ درصد از فروش آيفونها را به خود اختصاص دهند. يعني عملکرد اين دو در مجموع تنها ۲ درصد بيشتر از آيفون ۱۱ بوده! نکتهي جالبتر اما اين جاست که بدانيد آيفون XS و XS مکس که پرچمداران دو سال قبل اپل به حساب ميآمدند، در مجموع در بازهي زماني مشابه در سال قبل تنها ۱۰ درصد از سهم بازار را در اختيار داشتند.
البته نميتوان اين موضوع را به برتري حتمي سري آيفون ۱۱ در مقايسه با سري قبل نسبت داد چرا که اين گوشيها دقيقا در زماني که بايد راهي بازار شدند اما آيفونهاي ۱۲ با تاخير در عرضه مواجه شده و به همين خاطر سري ۱۱ فرصت بيشتري براي خودنمايي داشتند. حتي حالا هم آيفون ۱۲ پرو مکس و ميني راهي بازار نشدهاند.
آيفون ۸
نکتهي جالب، فروش نسبتا خوب سري آيفون ۸ است که توانستند با ۸ درصد از سهم بازار، خود را به ليست پرفروشترينهاي اپل در فصل سوم سال جاري برسانند. توليد اين گوشيها اواسط ماه آوريل امسال متوقف شد اما همچنان در بسياري از فروشگاهها در دسترس قرار دارند. بنابراين با توجه به کاهش قيمت و البته عملکرد خوبي که دارند، هنوز هم مورد پسند کاربران هستند و ميبينيم که درصد قابل قبولي را هم به خود اختصاص دادهاند.
آيفون XR
در نهايت اما ميرسيم به آيفون XR، محصولي که در سالهاي گذشته، عملکردي مشابه آيفون ۱۱ داشت. يعني قدرت سختافزاري مناسب، قيمت معقول و فروش بالا. اما اکنون که دو سال از توليد اين گوشي ميگذرد (۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۸)، فروش آن به ميزان قابل توجه و البته قابل پيشبيني افت داشته و به ۶ درصد رسيده. با اين حال هنوز وضعيت اين گوشي در بازارهاي جهاني از آنچه که در آمريکا شاهد هستيم بسيار بهتر است.
علاوه بر فروش خوب آيفونها، اپل توانسته وابستگي خود را به شرکتهاي مخابراتي و خردهفروشيها نيز به ميزان محسوسي کاهش دهد. اين شرکت از طريق فروشگاه خود، توانسته ۲۱ درصد از فروش آيفونها را به خود اختصاص دهد. در حالي که اين مقدار اوايل سال جاري تنها ۱۳ درصد بود.
اينطور که به نظر ميرسد، فصل سوم سال جاري براي اپل به بهترين شکل ممکن سپري شد. اين عملکرد موفقيت آميز اما همچنان ادامه دارد و با توجه به استقبال خوب کاربران از گوشيهاي سري آيفون ۱۲، ظاهرا اپل در سال آينده به رقيبي جديتر از هميشه براي شرکتهاي سازندهي گوشيهاي هوشمند تبديل خواهد شد.