
آیا استراتژی جدید وانپلاس با موفقیت روبرو میشود؟

مجله ديجي کالا/ شرکت وانپلاس طي دو ماه گذشته تغييرات زيادي داشته که ميتوان گفت اين حجم از تغييرات در تاريخ ۶ سالهي اين شرکت بيسابقه محسوب ميشود. در ماه اکتبر، اين شرکت از سه گوشي جديد رونمايي کرد و همبنيانگذار اين شرکت، کارل پي، از آن جدا شد. ماه قبل از آن هم نخستين گوشي سري نورد و نسخهي بازطراحي شدهي رابط کاربري Oxygen OS معرفي شدند.
قبل از ۲۰۲۰، شرکت وانپلاس توجه خاصي به طرفداران پروپاقرص خود و به اصطلاح کاربران حرفهاي داشت و به نظر ميرسيد اين رويکرد نتيجه ميدهد. سال گذشته اين شرکت به لطف گوشي فوقالعادهي وانپلاس ۷ پرو، بهترين رشد خود را در بازار آمريکا تجربه کرد.
تغيير استراتژي
اما چرا در سال ۲۰۲۰ استراتژي اين شرکت تغيير کرده است؟ براي پاسخ به اين سوال لازم نيست دنبال مدارک زيادي باشيم. بايد خاطرنشان کنيم در سال ۲۰۱۹ عليرغم موفقيت گوشيهاي اين شرکت، هيچکدام از آنها در فهرست پرفروشترين گوشيها در آمار جهاني قرار نداشتند. زماني که صحبت از بزرگترين سازندگان گوشيها در جهان ميشود، اصلا اسم وانپلاس ديده نميشود.
اين در حالي است که نام اوپو در چنين فهرستهايي قرار دارد. وانپلاس و اوپو هيچگاه در مورد روابط خود شفاف نبودهاند اما طبق مدارک موجود، هر دوي آنها زير مجموعهي هلدينگ BBK محسوب ميشوند که از ديگر زيرمجموعههاي مشهور آن ميتوانيم به شرکتهايي ويوو و ريلمي اشاره کنيم. هلدينگ BBK در خارج از چين چندان شناخته شده نيست اما در هر صورت نميتوان قدرت زياد آن را کتمان کرد. اگر آمار توليد زيرمجموعههاي اين هلدينگ را جمع بزنيم، با دومين توليدکنندهي بزرگ گوشي در جهان مواجه ميشويم.
مطمئنا مديران BBK از داشتن عنوان دوم در اين فهرست راضي نيستند. با اين ديدگاه، وانپلاس بهعنوان شرکتي که تمام پتانسيلهايش عملي نشده در نظر گرفته ميشود. اين شرکت در بازارهاي آمريکا و هند حضور قابل توجهي دارد و با حاشيههاي ديگر شرکتهاي چيني هم روبرو نشده است. به عبارت ديگر، اين شرکت با پتانسيلهايي که دارد به BBK اجازه ميدهد به بزرگترين توليدکنندهي گوشي در جهان تبديل شود. بنابراين براي دستيابي به اين هدف، وانپلاس در حال تغيير شکل است. در نتيجه روزبهروز شباهت بيشتري به اوپو، ويوو و ريلمي پيدا ميکند و در اين ميان، برخي از ويژگيهاي منحصر به فرد خود را از دست ميدهد.
محصولات استراتژي جديد
جديدترين گوشيهاي وانپلاس بهخوبي اين تغيير رويکرد را نشان ميدهند. در حالي که آخرين گوشي ميانردهي اين شرکت در سال ۲۰۱۵ معرفي شده بود، امسال شاهد معرفي ۳ گوشي ميانردهي جديد از طرف شرکت وانپلاس بوديم. اين فقط يکي از نشانههاي افزايش شباهت به اوپو است.
اوپو هرساله تعداد زيادي گوشي ميانرده و پايينرده معرفي ميکند و در اين ميان گاهي اوقات از پرچمداران جذابي هم رونمايي ميکند. اما وانپلاس هيچگاه نميخواست به هر قيمتي که شده آمار فروش خود را افزايش بدهد و بيشتر به دنبال افزايش اعتبار و بالا بردن تعداد طرفداران پروپاقرص خود بود. حالا به نظر ميرسد رويکرد کلي اين شرکت در حال تغيير است.
البته اين استراتژي جديد به خودي خود هيچ مشکلي ندارد اما بحث بر سر نحوهي اجرايي کردن اين استراتژي است. بهعنوان مثال، گوشي وانپلاس نورد N100 اطلاعات زيادي در مورد رويکرد جديد اين شرکت به ما ميدهد. بخش زيادي از ويژگيهاي سختافزاري و ظاهري N100 از يکي از گوشيهاي اوپو راهي آن شده است. وانپلاس قبلا هم براي گوشيهاي پرچمدار خود از اين راهکار بهره ميبرد اما با افزايش قيمت گوشيهاي وانپلاس، اين روند متوقف شد.
روي هم رفته وانپلاس نورد N100 همان اوپو A53 محسوب ميشود. هر دو مجهز به اسنپدراگون ۴۶۰، باتري ۵۰۰۰ ميليآمپر ساعتي و نمايشگر ۹۰ هرتز هستند. نکتهي قابل توجه اين است که وانپلاس در تبليغات اين گوشي هيچ اشارهاي به رفرش ريت بالاي نمايشگر N100 نکرده ولي بعد مشخص شد که از چنين قابليتي بهره ميبرد. پيامهاي متناقض وانپلاس نشان ميدهند که در حالت ۹۰ هرتز نمايشگر، به احتمال زياد اين گوشي نميتواند عملکرد هميشگي خود را داشته باشد.
ديگر نشانههاي تغيير رويکرد
البته گوشي N100 تنها نشانهي تغيير رويکرد وانپلاس نيست. در گذشته، تمام گوشيهاي اين شرکت در بازارهاي موردنظر عرضه ميشدند. اما حالا مثلا مدل اصلي نورد در آمريکا عرضه نميشود و در عوض کاربران آمريکايي ميتوانند گوشيهاي N10 و N100 را خريداري کنند. همچنين ميتوانيم به وانپلاس ۸T هم اشاره کنيم که بيشتر شبيه وانپلاس نورد است تا يک پرچمدار.
در سالهاي اخير، رابط کاربري سبک و سادهي اين شرکت توانسته توجهات زيادي را جلب کند. قبل از نسخهي يازده Oxygen OS، اين رابط کاربري تجربهي نزديک به استفاده از اندرويد خام را ارائه ميداد. البته اين موضوع به معناي فقدان قابليتهاي جذاب نبود. بهعنوان مثال به لطف وجود ويژگيهايي مانند Zen Mode، وانپلاس توانسته بود هويت منحصر به فردي را براي رابط کاربري خود به ارمغان بياورد.
اما در نسخهي يازدهم Oxygen OS شاهد ارائهي تعدادي از مشخصههاي خواسته شده از طرف کاربران هستيم ولي اين اقدام منجر به از دست رفتن هويت منحصر به فرد اين رابط کاربري شده است.
تکامل رابط کاربري گوشيهاي وانپلاس؛ از سيانوژن تا اکسيژن
همچنين کاربران گوشيهاي وانپلاس معمولا انتظار دارند که از پشتيباني نرمافزاري بلندمدتي بهره ببرند. بهعنوان مثال گوشيهاي وانپلاس ۳ و ۳T چهار نسل اندرويد را دريافت کردند. اما طبق اعلام اين شرکت، گوشيهاي N10 و N100 فقط يک نسخهي جديد اندرويد را دريافت خواهند کرد. البته ميدانيم که اين گوشيها پرچمدار نيستند، اما کاربران گوشيهاي ميانردهي وانپلاس انتظار دارند که براي آنها حداقل دو نسخهي جديد اندرويد ارائه شود.
در سال ۲۰۲۰ پرچمداران قديمي اين شرکت هم ديگر مانند گذشته چندان مورد توجه وانپلاس نبودند. بهعنوان مثال، بعد از گذشت ۶ ماه بالاخره مشکل مربوط به Oxygen OS 10 براي گوشيهاي وانپلاس ۵ و ۵T برطرف شد.
وانپلاس روزي روزگاري با افتخار ميگفت که اپليکيشنهاي اضافي را به کاربران خود تحميل نميکند ولي به نظر ميرسد ديگر به اين موضوع اعتقاد زيادي ندارد. در طول تابستان، گوشيهاي جديد اين شرکت همراه با اپليکيشن فيسبوک به دست کاربران رسيدند. بعد از اينکه اين اقدام با واکنش شديد کاربران در شبکههاي اجتماعي روبرو شد، وانپلاس از تصميم خود عقبنشيني کرد.
از برخي جهات نميتوان از تغييرات استراتژي وانپلاس در سال ۲۰۲۰ انتقاد کرد زيرا روي هم رفته اين رويکرد تا حدي موفقيتآميز بوده است. طبق گزارشها، وانپلاس نورد در بازار هند پرفروشترين گوشي ميانرده شده و اين بازار براي شرکتها اهميت زيادي دارد. علاوه بر اين، هيچ شرکتي از تغيير مصون نيست که اين موضوع بهخصوص براي شرکتي که به تازگي يکي از بنيانگذاران خود را از دست داده، بيشتر صدق ميکند.
اما سوالي که مطرح ميشود اين است که اين رويکرد تا چه حد پايدار خواهد بود؟ وانپلاس با ارائهي چيزي متفاوت از سامسونگها و اوپوها توانست طرفداران پروپاقرص زيادي را به دست آورد و ميتوان گفت مزيت رقابتي وانپلاس به همين موضوع برميگردد.
سخن آخر
مديرعامل وانپلاس مدتي قبل بهعنوان يکي از مقامهاي ارشد OPLUS انتخاب شد که ظاهرا بخش مستقلي از BBK براي هماهنگي بيشتر بين وانپلاس و اوپو محسوب ميشود. بايد ببينيم آيا تاثير اوپو بر وانپلاس منجر به بهبود آن ميشود يا نه. در نهايت ميتوان گفت که گوشيهايي مانند وانپلاس ۸T و نورد N100 نشاندهندهي بحران هويت وانپلاس هستند و موفقيت استراتژي جديد اين شرکت در هالهاي از ابهام قرار دارد.