رشد قابلتوجه واقعیت مجازی در سالی که گذشت
ديجي کالا/ پيشبيني شده است تا پايان سال جاري ميلادي ۶.۴ ميليون دستگاه هدست واقعيت مجازي به فروش برسند؛ طوري که در سال جاري، کاربران بيش از ۱.۱ ميليارد دلار براي هدستهاي واقعيت مجازي هزينه کردهاند.
بر اساس جديدترين تحقيقات انجام شده توسط وبسايت Omida، برآورد شده که درآمد ناشي از محتواي واقعيت مجازي در سال ۲۰۲۵ قرار است به ۴ ميليارد دلار برسد و ۹۰ درصد اين درآمد از بازيهاي واقعيت مجازي خواهد بود. پيشبيني شده در سال ۲۰۲۵ مجموع ارزش مادي سختافزار و نرمافزار واقعيت مجازي به ۱۰ ميليارد دلار برسد که اين مقدار در سال جاري ۳.۲ ميليارد دلار است.
اين گزارش به رشد قابلتوجه واقعيت مجازي در سال جاري به دليل خانهنشين شدن ناشي از قرنطينه اشاره دارد. البته با اين وجود، اين رشد به دليل عرضه شدن کنسولهاي نسل جديد و سختتر شدن توليد سختافزار و نرمافزار در شرايط فعلي، محدود شده.
بر اساس پيشبينيهاي اين وبسايت درصد نفوذ واقعيت مجازي در ميان مردم ۳۲ کشور جهان قرار است در پايان سال به ۱.۲ درصد برسد. اين عدد در سال ۲۰۲۵ به ۳ درصد خواهد رسيد که نشان دهندهي مسير طولاني پيش روي فناوري واقعيت مجازي است.
به لطف هدستهاي واقعيت مجازي بينياز به دستگاه جانبي مانند «آکيولس کوئست» (Oculus Quest) فناوري واقعيت مجازي همهگيرتر شده. از ۶.۴ ميليون هدست واقعيت مجازي فروخته شدهي امسال، ۳.۳ ميليون هدست واقعيت مجازي از اين نوع خاص بودهاند. وبسايت Omida برآورد کرده که تا پايان امسال ۱.۲ ميليون دستگاه کوئست ديگر به فروش خواهند رسيد و همين دستگاهها در سال ۲۰۲۵ فروشي برابر با ۵ ميليون دستگاه خواهند داشت.
به گفتهي تحليلگر وبسايت Omida استراتژي ارايه دادن قيمتهاي پايين توسط شرکت فيسبوک براي هدستهاي آکيولس باعث شده که ديگر سازندههاي هدستها نتوانند به راحتي رقابت کنند. اين موضوع باعث ميشود تا تاثير اين شرکت در اين بازار بالا باشد. با اين اوصاف انتظار داريم در سالهاي آينده هدستهاي ارزانقيمت جديدي که به دستگاه جانبي نياز ندارند وارد بازار شوند.
واقعيت مجازي هنوز راهي طولاني در پيش دارد و آيندهي آن کاملا مشخص نيست. البته به لطف پشتيبانيهاي شرکتهايي مانند Valve و سوني اين فناوري جديد توجه زيادي جلب کرده. براي اين که از آيندهي اين فناوري مطلع شويم تنها بايد صبر کنيم.