رخدادهای رایانهای در ایران؛ بدافزارها از فیشینگ پیشی گرفتند
ايسنا/بيشترين فراواني رخدادهاي رايانهاي در يک هفته گذشته، مربوط به آلودگي به بدافزار و بات بوده که بر خلاف هفتههاي پيش از آن، از فيشينگ سايتهاي داخلي و خارجي سبقت گرفته است.
مرکز ماهر (مديريت امداد و هماهنگي رخدادهاي رايانهاي) گزارشي از ۱۲۸ مورد از خدمات اين مرکز (نوع رخدادهاي رسيدگيشده توسط مرکز، بخشهاي دريافتکننده خدمات و نحوه مطلع شدن مرکز از رخدادها) در بازه ۳ لغايت ۱۰ آذر ۱۳۹۹ منتشر کرده است.
طبق اين اطلاعات، بيشترين فراواني رخداد به ترتيب مربوط به آلودگي به بدافزار و بات، شناسايي آسيبپذيري، فيشينگ سايتهاي داخلي، فيشينگ سايتهاي خارجي، درخواست ارزيابي، افشاي اطلاعات ، ديفيس سايت و باجافزار بوده است.
نحوه مطلع شدن مرکز ماهر از رخداد نيز در نمودار زير آمده که نشان ميدهد بيشترين آمار از طريق گزارشهاي بينالمللي به اين مرکز رسيده است. سامانه دانا و گزارش آپاها هم در ردههاي بعدي قرار دارد.
همچنين بخشهاي دريافتکننده خدمات از مرکز ماهر شامل اپراتورها، بخش خصوصي، دستگاههاي دولتي و بانکها و موسسات مالي ميشود که تعداد دريافت اين خدمات در نمودار زير آمده است.
در نمودار بخشهاي حاکميتي دريافتکننده خدمات از مرکز ماهر هم نهادهاي حاکميتي مستقل رهبري در صدر و پس از آن قوه قضاييه علوم قرار دارد.
به گزارش وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، با توجه به اهميت پاسخگويي به رخدادهاي فضاي تبادل اطلاعات و ايجاد مراکز پاسخگويي به حوادث فضاي مجازي که در اکثر کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجامشده است، مرکز ماهر بهعنوان CERT ملي ايران در سال ١٣٨٧ ايجاد و در سطح ملي فعاليت گستردهاي را براي پيشگيري و مقابله با حوادث فضاي تبادل اطلاعات به عهده دارد.
اين مرکز در حوزه فعاليتهاي امداد و واکنشي موظف به رسيدگي فوري به حوادث فضاي مجازي بر اساس درخواست سازمانها است. همچنين در حوزه فعاليتهاي پيشگيرانه نيز اين مرکز وظيفه دارد تا به ارائه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعفهاي سامانهها در سطح ملي و انتشار بستههاي راهنما براي مقاومسازي سامانهها بپردازد.